환단고기(桓檀古記) 이야기 49. 서방으로 진출한 부여족 [Korean Hwandan Ancient History 49. The Westward Expansion of the Buyeo People]

주류 강단사학계는 부여 역사를 외면하지만, 단채 신채호가 한국 민족을 부여족이라 부를 정도로 부여사는 한민족사의 골간을 이룹니다. 신용하교수는 부여가 최소한 BCE5세기부터 CE5세기까지 약 천여 년 동안 만주 일대에 존재하였고, 4세기 전반까지 동북아의 최선진국이었다고 말합니다. 5세기는 환단고기가 전하는 북부여에서 분파된 마지막 부여인 연나부부여(서부여)가 멸망한 때와 일치합니다. 신용하교수에 의하면, 4세기 말경 부여족의 일파가 중앙아시아의 카스피해와 흑해 사이에 위치한 ‘캅카스(코가서스)’지역으로 계속 이주하였습니다.

서양사에 7세기부터 불가족의 역사가 나오는데, 이 불가족이 곧 부여족입니다. ‘불가’란 부여(불)의 加라는 뜻으로 해석됩니다. 635년 불가족은 족장 쿠브라트의 지도력 아래 대불가리아(Magna Bulgaria)를 건국하였습니다. 하지만 몇 년 후 쿠브라트가 사망하고 (642), 그의 다섯 아들은 격심한 권력싸움으로 불가리아를 해체시켰습니다. 그 중 세 아들이 이끈 불가족은 결국 주변 민족에게 복속되고 말았지만, 둘째와 셋째 아들은 독립국가를 세웠습니다.

둘째 아들 코트라그(Kotrag)가 세운 나라, ‘고추불가(Kotchou-Bulgar)국’은 14세기까지 번성하였고, 현재는 타타르 자치공화국(1920년에 소비에트연방의 자치 공화국으로 성립됨)으로 존재합니다. 타타르인의 언어 구조는 한국어와 동일하고, 생김새도 동양인과 같습니다.

셋째 아들 아스파르흐Asparukh가 이끈 불가족은 오늘날의 발칸 반도로 남하하였습니다. 당시 비잔틴 제국의 로마군 장교의 기록에 의하면, 불가족은 로마군과의 결전을 앞두고 하늘을 향해 조상신 단군Tangun에게 승전을 기원하는 제천의식을 행하였습니다. 이것은 환단시대 이래로 동방 한민족이 일관되게 거행해 오던 천제 풍속을 서방으로 이주한 부여족이 그대로 따랐음을 보여줍니다.

이 불가족은 마침내 로마군을 물리치고 불가리아 제1제국(681~1018)을 건국하였습니다. 불가족은 귀족 계층이 되어 보야Boyar(부여의 유사 발음인 부유의 모음조화에 따른 변음)라 불렸고 슬라브족을 농민으로 삼아 다스렸습니다. 황제 크룸Krum에 이르러 주변의 로마군을 대부분 추방하고 수도를 옮겨 소비(또는 사비, 지금의 소피아)라 불렸습니다.

황제는 소비의 산에 올라 단군에게 제사를 올리고, 그 산 이름을 발칸으로 정하였습니다. 신용하교수는 발칸 산을 밝안산, 밝산 백산 등 우리말 지명과 동일한 것으로 보며, 한민족은 고대부터 백산(밝은산)에 올라 제천 의식을 행하였다고 말합니다. 지금도 크룸 황제의 제천 유적이 일부 남아 있다는 이 발칸 산에서 발칸 반도라는 이름이 유래하였습니다.

크룸 황제가 병사한(814)후 불가리아는 국력이 점점 약화 되었습니다. 12세기에 불가리아 제2국(1186~1330)을 세웠지만 그 지배층은 제1제국 때와 달리, 소수 불가족과 다수 슬라브족 사이의 혼혈로 얼굴 모습이 슬라브족의 생김새를 많이 닮게 되었습니다.

그렇지만 발칸 산, 발칸 반도, 소비 등의 지명 속에 부여의 자취가 남아 있고, 불가리아 말의 문법 구조와 풍습(정월 달집놀이, 굿거리 등)에서도 한민족의 체취를 강하게 느낄 수 있습니다. 또한 불가리아인은 서양에서 유일하게 갓난아기의 엉덩이에 반점(일명 몽고반점)이 있습니다. 불가리아는 동방에서 온 부여족이 세운 국가 라는 신교수의 주장처럼, 불가리아인의 원 조상은 바로 부여족임을 알 수 있습니다.

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Mainstream academic circles often neglect the history of the Buyeo people, but historian Shin Chae-ho regarded the Buyeo lineage as the backbone of Korean history, even referring to Koreans as “Buyeo people.” Professor Shin Yong-ha posits that Buyeo existed in the Manchurian region for approximately a millennium, from at least the 5th century BCE to the 5th century CE, and that it was the most advanced nation in Northeast Asia until the early 4th century CE.

The collapse of Yeonna Buyeo (Western Buyeo), the last Buyeo state, in the late 4th century aligns with the end of this era. Shin Yong-ha further asserts that a faction of the Buyeo people migrated to the Caucasus region (between the Caspian and Black Seas) around this time.

The Bulgars: Buyeo Descendants in the West
By the 7th century, Western historical records mention the Bulgars, who are identified as descendants of the Buyeo people. The name Bulgar is interpreted as deriving from “Bu-yeo” (부여) with the suffix -gar (加, meaning “addition” or “clan”).

In 635 CE, the Bulgar people, under the leadership of their chief Kubrat, established the state of Magna Bulgaria (Great Bulgaria). However, upon Kubrat’s death in 642 CE, his five sons engaged in a power struggle, leading to the fragmentation of the Bulgar state. Of the five factions, two successfully founded independent states:

Kotrag’s Kotchou-Bulgar
The second son, Kotrag, established a state known as Kotchou-Bulgar, which thrived until the 14th century. The region is now home to the Tatar Autonomous Republic (established in 1920 under the Soviet Union). The Tatar people exhibit linguistic and physical similarities to Koreans, including a language structure closely resembling Korean.

Asparukh’s Bulgar Empire
The third son, Asparukh, led his faction southward into the Balkan Peninsula, defeating the Byzantine Empire and founding the First Bulgarian Empire (681–1018 CE). Historical records from Byzantine officers note that, before battles, the Bulgars conducted sacrificial rites to Dangun, invoking their ancestral spirits for victory. This mirrors the heavenly rituals (Cheonje) practiced by the Korean people since the Hwandan period, showing the Bulgars’ preservation of Buyeo traditions even after their westward migration.

Cultural Traces of the Buyeo in the Balkans
The First Bulgarian Empire
The Bulgars, as the ruling class, were referred to as Boyars (from the Buyeo term Bu-yu, adapted through vowel harmony). They governed over the Slavic population, who served primarily as farmers. Under Emperor Krum, the Bulgars expanded their territory, driving out most Roman forces and establishing their capital at Sobi (modern-day Sofia).

Krum conducted sacrificial rites to Dangun on a mountain, naming it Balkan in honor of the ritual. Professor Shin Yong-ha identifies Balkan Mountain as analogous to Korean sacred mountains such as Baekdu Mountain (Bright Mountain) and *Baekan Mountain, which were central to the Buyeo people’s Cheonje traditions. The name “Balkan Peninsula” originates from this mountain, where remnants of Krum’s sacrificial altar can still be found.

Decline of the Bulgars
After Krum’s death in 814 CE, the First Bulgarian Empire began to weaken. The Second Bulgarian Empire (1186–1330 CE) emerged in the 12th century, but its ruling class had become ethnically mixed with the Slavic majority. Despite these changes, Buyeo influences persisted in cultural elements such as place names (Balkan, Sobi) and traditional customs, including New Year bonfire festivals and shamanistic rites, which strongly resemble Korean practices.

Additionally, Bulgarians are unique among Europeans for their Mongolian spots—blue-gray birthmarks found on infants, a genetic trait shared with East Asians. This further supports the Buyeo origin of the Bulgar people.

Historical Significance of the Bulgar Migration
The Buyeo lineage’s westward migration highlights the expansive reach of ancient Korean civilization. From their origins in Manchuria, the Buyeo people carried their traditions to Central Asia and Europe, where they left indelible marks on the cultural and historical landscape.

Professor Shin Yong-ha’s argument that Bulgaria is a state founded by Buyeo descendants is supported by:

Cultural Continuity

The Bulgars’ Cheonje rituals to Dangun parallel Korean ancestral rites.
Names like “Balkan” reflect Buyeo naming conventions.
Linguistic and Genetic Links

The grammatical structure of Bulgarian retains similarities to Korean.
Mongolian spots in Bulgarians indicate a genetic connection to East Asians.
Legacy of Place Names and Customs

Names such as Balkan and Sobi preserve Buyeo traditions.
Bulgarian customs, such as shamanistic rituals, resemble Korean practices.
Challenges in Recognizing Buyeo History
The neglect of Buyeo history by Korean and global historians stems from several factors:

Historical Erasure by Chinese Sources
Chinese historians like Sima Qian minimized Buyeo’s contributions to obscure its cultural influence over Northeast Asia.

Colonial Historiography
Japanese colonial scholars intentionally downplayed the expansive history of the Buyeo people to weaken Korea’s historical sovereignty.

Mainstream Korean Historiography
Many Korean historians, adhering to colonial-era frameworks, fail to acknowledge the broader significance of Buyeo history and its impact beyond Northeast Asia.

Conclusion
The history of the Buyeo people, including their westward migration and the founding of the Bulgar states, is a testament to the global reach of Korean civilization in ancient times. Recognizing the Buyeo legacy allows for a more comprehensive understanding of Korean history and its profound influence on the cultural and historical development of Central Asia and Europe. From the sacred mountains of Baekdu to the Balkan ranges, the Buyeo people carried their traditions and left a lasting legacy that endures in language, culture, and memory.

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