지금도 내가 CEO 멘토링을 할 때, 매출이나 마케팅 보다 더 적극적으로 컨설팅 해주는 것이 경영전략과 관리인 이유이다. 이는 어린아이들이 겪는 성장통(Growing Pain)과 다름이 없다. 기업의 성장통이란 앞서 관리의 함정에서 얘기했듯이 기업의 성장속도나 규모에 비해 관리역량이 부족한 경우 나타나는 어려움이다. 주로 창업가인 CEO들은 다음과 같은 딜레마에 빠지기 때문에 성장통의 아픔을 겪게 된다.
- 지나친 자신감: 한번 성공했던 자신의 핵심역량만이 전부 옳은 것으로 맹신하여, 더 이상 변화하려고 하지 않음.
- 확고한 전문성: 전문가형 CEO는 전문적인 디테일에 대한 강한 통제 욕구를 주체하지 못해서 자신의 주장을 강하게 밀어붙인다.
- 과도한 통제: 자신의 회사와 운명을 오직 혼자서 통제하려는 강한 욕구로 왕과 같은 전제주의적이고 권위주의적인 리더십을 보이는 경향이 있다.
그러다 보니 전사적인 프로세스나 시스템이 없고 1인 독재적인 지배체제 하에서 관리는 불필요한 것이라 여기게 되는 것이다. 물론 창업초기에는 별 문제가 없다. 그러나 매출이 성장하고 조직이 커지기 시작하면서 문제가 발생하기 때문에 성장통이라고 하는 것이다. 더 큰 문제는 그것이 문제인지도 모르고, 과거 하던 방식을 고집하다가, 수많은 역량 있는 회사들도 역사 속에서 사라졌지만, 과거의 사례에서 배우지 못한 지금도 위태로운 성장통 위기는 여전히 사라지지 않고 있다.

성장통 해소를 위해서는 다음과 같은 조직의 성장단계에 적합한 새로운 시스템 및 내부구조, 관리시스템 필요하다.
- 관리시스템 구축: 조직 성장단계에 따라 정보기술을 활용한 적합한 관리 시스템 구축, CEO의 역할과 전 직원 R&R(Role & Responsibility)의 조정이 필요하다.
- 내부인재 육성: 유능한 중간 관리자와 유능한 2인자 양성 및 효과적인 최고경영팀 구축이 필요하다.
- 조직문화의 변화: 개방적, 수평적인 조직문화로의 변화와, 기본적인 원칙을 중시하는 경영과 함께, CEO의 신념과 철학에 대한 직원들과의 커뮤니케이션이 중요하다.
- 외부인재 영입: 우물 안 개구리에서 벗어나려면, 객관적인 시각의 외부인재 영입도 필요하다. 다만 사전에 외부인재의 필요성에 대한 내부적인 공감대나 수용이 형성되어야 하고, R&R의 명확화 및 적절한 보상체계도 마련되어야 한다.
- 창업 CEO의 변신: 학습을 통해 창업가에서 전문경영자로 변신해야 한다. 외부전문가의 적절한 코칭이나 멘토링을 통해 올바른 태도형성 및 체계적인 지식 습득이 이루어져야 한다.
내가 이런 성장통을 극복하기 위한 경영전략 및 경영관리 멘토링에 상당부분 중점을 두었을 때, 가장 많이 듣는 질문들을 요약하면 다음과 같다.
– 우수한 인재를 유치하고 보유하기 위한 전략은 무엇인가요?
– 효율적인 팀 조직과 업무 분장을 위한 방법은 무엇인가요?
– 조직 내 각 부서 및 개인의 성과 지표를 설정하고, 성과를 평가하는 방법은 무엇인가요?
– 회사의 경영 리스크를 파악하고 관리하는 방법은 무엇인가요?
– 회계 및 자금관리를 하는 방법은 무엇인가요?
상기의 질문들은 대부분 인사관리와 재무회계관리와 연계된 관리적인 이야기이지만, 작은 기업 입장에선 상당 부분 그 역할이 CEO가 습관처럼 직접 챙겨야 할 리더십과 경영전략과도 연결되어 있어서, 나는 크게 성과관리 리더십과 자금관리적 측면에서 더욱 자세히 이야기해보겠다.
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Even now, when I mentor CEOs, I actively consult on management strategy more than sales or marketing. This is because it’s akin to the growing pains that children experience. Corporate growing pains, as discussed earlier in the management pitfalls, occur when a company’s growth rate or scale exceeds its management capabilities. CEOs, often founders, experience these pains due to the following dilemmas:
- Excessive Confidence: A blind belief that their core competencies, which once led to success, are always right, leading to a resistance to change.
- Strong Expertise: CEOs with professional expertise have a strong desire to control detailed aspects of their field, stubbornly pushing their own views.
- Over-Control: A strong desire to solely control the company’s destiny, leading to autocratic and authoritative leadership akin to that of a king.
Consequently, there is no company-wide process or system, and management is seen as unnecessary under a one-man dictatorship. This may not be a problem in the early stages of a startup. However, as sales grow and the organization expands, issues arise, hence the term growing pains. The bigger issue is not recognizing these problems, stubbornly sticking to old ways, and ultimately, many capable companies have disappeared in history because they failed to learn from past cases. Even today, the risk of precarious growing pains persists.
To alleviate growing pains, new systems and internal structures, and management systems suitable for the organization’s growth stages are necessary:
- Establishing Management Systems: Building appropriate management systems using information technology according to the organization’s growth stage, and adjusting the roles and responsibilities (R&R) of the CEO and all employees.
- Developing Internal Talent: Nurturing competent middle managers and a capable second-in-command, and establishing an effective top management team.
- Changing Organizational Culture: Transitioning to an open, horizontal organizational culture, emphasizing fundamental principles in management, and maintaining communication with employees about the CEO’s beliefs and philosophy.
- Recruiting External Talent: To avoid being a big fish in a small pond, recruiting external talent with an objective perspective is necessary. However, there should be internal consensus and acceptance of the need for external talent, with clear R&R and an appropriate compensation system in place.
- Transformation of the Founder CEO: The founder must transform from an entrepreneur to a professional manager through learning. Appropriate coaching or mentoring from external experts is essential for forming the right attitude and acquiring systematic knowledge.
When I focus significantly on management strategy and mentoring to overcome such growing pains, the most frequently asked questions can be summarized as follows:
- What strategies are there for attracting and retaining excellent talent?
- What methods can be used for efficient team organization and task allocation?
- How can performance indicators be set and measured for each department and individual in the organization to evaluate performance?
- How can we identify and manage company management risks?
- What methods are there for accounting and financial management?
Most of these questions are management-related, connected to HR and financial accounting, but from the perspective of a small company, many of these roles are linked to the CEO’s leadership and management strategy. Therefore, I will delve more into performance management leadership and financial management.