환단고기(桓檀古記) 이야기 54. 고려의 칭제건원과 그 이후. [Korean Hwandan Ancient History 54. Goryeo’s Imperial Aspirations and Their Aftermath]

후신라와 대진이 공존한 남북국 시대를 계승한 고려는, 고구려의 후예라는 의식이 확고하였고, 대진과 마찬가지로 황제국 체제를 지향하였습니다. 이러한 지향은 고려의 정치 제제에서 먼저 드러납니다.

고려의 정치는 3성(중서성, 문하성, 상서성)과 6부(이, 호 예, 병, 형, 공)체제였습니다. 유교의 명분론에 따르면 성省이나 부部는 제후국에서 사용할 수 없고 천자국에서만 사용할 수 있는 호칭입니다. 또 관에서 쓰는 용어도 천자국의 것이었습니다.

예를 들어 고려 왕들은 제후국 국왕이 명령을 내릴 때 쓰는 ‘교서’라는 말 대신에 조서나 칙서를 썼습니다. 고려가 금나라에 보낸 국서에서도 고려왕은 스스로 자신을 황제라 칭했습니다. 금나라 역시 고려가 황제국임을 인정하고 국서를 보낼 때 “대금 황제가 고려국 황제에게 글을 보낸다”라는 표현을 하였습니다.

고려 중기의 유명한 문인 이규보는 1209년에 지은 연등회 축시에서, 고려 국왕을 천하의 일가로 만든 중심적 존재로 보고 천자라는 표현을 썼습니다.

고려의 황제는 독자적인 연호를 사용하기도 했습니다. 고려를 건국한 태조는 ‘천수’라는 연호를 썼고, 공신과 호족 세력을 억압하고 왕권을 강화한 광종은 ‘광덕, 준풍 이라는 연호를 썼습니다. 그러므로 고려의 수도인 개성을 황도 혹은 황성이라 한 것은 황제국으로서 지극히 자연스런 일이었습니다. 개성에 황제가 제천의식을 거행하는 원구단을 설치한 것도 천자국 의식에서 나온 것입니다.

그런데 세계제국을 건설한 원나라의 정치적 간섭이 시작되면서 황제국 고려는 제후국으로 전락하였고 국왕에 대한 칭호는 황제에서 왕으로 격하되었습니다. 그 첫째 왕인 충렬왕은 원나라 쿠빌라이 황제의 딸인 제국대장공주를 왕비로 맞았습니다. 이후로 고려는 줄곧 원나라의 부마국이 되었습니다. 원나라의 속국으로 전락한 고려 말기를 끝내고 새롭게 열린 조선 왕조는 철저한 사대주의에 빠져 고려 때보다 더욱 심각한 중국의 속국이 되었습니다.

조선 말(1897년)에 고종황제가 칭제건원을 하며 대한제국을 선포하고 자주 독립국임을 선언하였으나 이미 국운이 쇠하여 일본 제국주의에게 36년 식민 통치를 당하였습니다. 1945년 일제의 태평양전쟁 패망으로 한국은 광복을 맞이한 이후 조국은 남북으로 분단되었지만 대한민국이 한민족의 국통을 계승하였습니다.

고조선 시대 사관 발리가 지은 신지비사에 따르면 한민족 국통 맥의 역사는 아홉 번을 바뀌며 전개됩니다. 그 예언처럼 실제로 우리나라는 1)환국 -> 2)배달 -> 3)고조선 -> 북부여(열국시대) ->5) 고구려, 백제, 신라, 가야(사국시대) -> 6)대진, 신라(남북국시대) -> 7)고려 -> 8)조선 -> 9)대한민국으로, 아홉 번에 걸쳐 시대가 바뀌면서 이어져왔습니다.

이 아홉 번의 개국 과정이 바로 동북아 역사의 주역이자 인류 시원 문화 종족인 한민족의 국통 맥인 것입니다.

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Goryeo, which succeeded the period of coexistence between Later Silla and Daejin (Balhae) during the Northern and Southern States era, firmly identified itself as the heir to Goguryeo and, like Daejin, pursued an imperial state system. This aspiration is evident in Goryeo’s political structure.

Goryeo’s government was organized into the Three Departments (Samsŏng: Jungseo-seong, Munha-seong, and Sangseo-seong) and the Six Ministries (Yukbu: Personnel, Revenue, Rites, Military, Justice, and Public Works). According to Confucian political theory, the terms seong (Department) and bu (Ministry) could only be used by an imperial state, not by a vassal state. Additionally, the official terminology used in Goryeo’s government was that of a sovereign empire.

For instance, Goryeo kings issued royal decrees using joseo or chikseo instead of gyoseo, the term typically used by vassal states. In diplomatic communications with the Jin Dynasty, the Goryeo ruler referred to himself as an emperor. Jin, in turn, acknowledged Goryeo’s imperial status, addressing their correspondence as: “The Emperor of Great Jin sends a letter to the Emperor of Goryeo.”

The renowned Goryeo scholar Yi Gyubo, in his Lotus Lantern Festival Ode of 1209, depicted the Goryeo king as the central figure unifying the world, referring to him as Tianzi (Son of Heaven).

Goryeo emperors also used independent era names (nyeonho). King Taejo, Goryeo’s founder, proclaimed the era name Cheonsu. King Gwangjong, who strengthened royal authority by suppressing aristocratic and military factions, used the era names Gwangdeok and Junpung. Naturally, Goryeo’s capital, Gaeseong, was referred to as Hwangdo (Imperial Capital) or Hwangseong (Imperial City). The construction of a Wongudan (Altar for Heaven) in Gaeseong, where the emperor conducted celestial rites, further reflects Goryeo’s imperial consciousness.

However, with the rise of the Mongol Yuan Empire, Goryeo’s imperial status was diminished, and the title of its rulers was downgraded from Emperor to King, reducing it to a vassal state. King Chungnyeol, the first Goryeo ruler under Yuan suzerainty, married Princess Jegukdaejang, the daughter of Kublai Khan. From then on, Goryeo remained a subordinate Buma-guk (state of imperial sons-in-law) to the Yuan Dynasty.

Following the decline of the Yuan, the newly established Joseon Dynasty took a more extreme stance in its tributary relationship with China, becoming even more deeply entrenched in Confucian Sinocentrism than Goryeo had been.

In 1897, at the end of the Joseon Dynasty, Emperor Gojong proclaimed the establishment of the Korean Empire (Daehanjaeguk) through the Gaejegeonwon declaration, asserting the nation’s sovereignty and independence. However, Korea’s national strength had already waned, leading to 36 years of Japanese colonial rule following the rise of Japanese imperialism.

With Japan’s defeat in the Pacific War in 1945, Korea regained independence, but the country was subsequently divided into North and South. Despite this division, the Republic of Korea (Daehanminguk) continues the national legitimacy of the Korean people.

According to Shinjibisa, an ancient historical record compiled by Balgi, an official historian during the Gojoseon era, the lineage of Korean national history has undergone nine transformations:

Hwan-guk → Baedal → Gojoseon → Bukbuyeo (Confederate States Period) → Goguryeo, Baekje, Silla, Gaya (Four Kingdoms Period) → Daejin and Silla (Northern and Southern States Period) → Goryeo → Joseon → Republic of Korea (Daehanminguk).

These nine transitions define the historical continuum of the Korean people, positioning them as a central force in Northeast Asian history and one of the foundational cultural lineages of humanity.

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