환단고기(桓檀古記) 이야기 87. 동방의 군신, 치우천황(6) 남방 삼묘족의 조상. [Korean Hwandan Ancient History 87. The Eastern Warrior Deity, Chiwoo Cheonhwang (6) The Ancestors of the Southern Sanmiao Tribe]

중국 역사서에 따르면, 치우가 탁록대전에서 헌원에게 패한 후 묘족 대부분이 남쪽 장강과 회수 유역으로 이동하여 삼묘를 형성했고, 후에 다시 요. 순. 우 등에 의해 쫓겨났다고 합니다.

그러나 산해경 등의 기록은 이와 다릅니다.
당시 양자강 이남의 동정호와 팽려호 일대에는 구려의 후손인 유묘 혹은 삼묘라 불리는 부족이 있었는데 요임금의 아들 단주와 사이가 매우 가까웠습니다. 요임금이 순에게 제위를 넘겨주려 하자 이 소식을 듣고 승복하지 않던 삼묘의 족장이, 단주가 오자 곧바로 세력을 연합하여 요에게 반기를 들었습니다.

그러나 요의 군대는 단주와 삼묘의 연합군을 궤멸시켰고, 이 싸움에서 삼묘 족장이 피살당하고 단주도 전사하였습니다. 이것이 묘족이 남쪽으로 옮겨가게 된 배경이라고 했습니다. (인류 원한의 뿌리 단주- 이재석 33~34쪽)

국내 역사학계에서는 치우를 그저 남방 삼묘족의 족장으로 봅니다. 다시 말해서 구려의 군장이 치우이고, 묘족은 태호복희씨와 치우천황을 조상으로 섬겨 온 동방족이라는 사실을 모르는 것입니다.

서구 신화학에서는 제우스와 북구의 티우신 간의 연관성을 전혀 언급하지 못했는데, 근래 들어 동방문화의 연관성 속에서 그리스의 제우스신을 달리 해석하기 시작했습니다. 블랙 아테나의 저자 버낼은 19세기 유럽학자들이 고대 그리스인의 인종적 기원을 셈족과 동양인의 혼혈로 보고, 그 원주민을 동양인이라 한 것에 놀라움을 표했습니다.

그리스 신화체계는 이집트와 오리엔트의 영향 아래에 있었습니다. 올림포스 최고신 제우는 하늘. 낮. 빛을 의미하는 인도-게르만어의 디에우스에서 유래하였고, 로마 신화의 주피터와 동일시되었습니다. 북유럽에서는 찌우/티우라하고, 독일과 노르딕 신화에서는 티르, 찌우, 티우, 티와쯔로 나타납니다.

노르딕의 신 찌우를 신화 사전에서는 전쟁의 신이며 불의 신이라 설명합니다. 가장 높은 천신을 독일 고대방언으로 찌우라 하고, 북유럽의 켈트 신화에서는 전쟁신을 티우(찌우)라 합니다. 일부에서는 지중해의 제우스와 북유럽의 티우신이 치우와 밀접한 연관이 있을 것으로 보는 견해도 있습니다.

마치 훈족의 강력한 압박으로 게르만족이 대이동함으로써 서로마 제국이 붕괴되었으며, 징기즈칸에 의해 서양의 중세문화가 붕괴되고 근세 자본주의 문화가 태동되었다고 하듯이, 지금으로부터 약 4,700년 전, 동방문화사에서 가장 강력한 제왕이자 병법의 시조인 치우천황의 서방 경략이 저 멀리 중동을 넘어 유럽에까지도 영향을 주었을 가능성을 제기하고 있는 것입니다.

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According to Chinese historical records, after Chiwoo was defeated by Xuanyuan at the Battle of Zhuolu, most of the Miao people migrated southward to the regions along the Yangtze and Huai Rivers, forming what became known as the Sanmiao. Later, they were once again driven away by the rulers Yao, Shun, and Yu.

However, the Classic of Mountains and Seas (Shanhaijing) records a different account. It states that in the area south of the Yangtze River—around Dongting Lake and Lake Pengli—there lived the descendants of Guryŏ (or Goryeo), known as the Yumiao or Sanmiao tribes. They were said to be very close to Emperor Yao’s son, Danju. When Emperor Yao attempted to abdicate in favor of Shun, the Sanmiao chieftain, enraged by the news, joined forces with Danju and raised a rebellion against Yao.

Yao’s army, however, crushed the coalition between Danju and the Sanmiao, resulting in the deaths of both the Sanmiao chieftain and Danju himself. This event, according to the records, became the historical backdrop for the Miao people’s migration further south. (The Root of Humanity’s Grievance: Danju by Lee Jaeseok, pp. 33–34)

In modern Korean historiography, Chiwoo is often regarded merely as a chieftain of the southern Sanmiao tribe. In other words, they fail to recognize that Chiwoo, the commander of the Guryŏ forces, and the Miao people both revered Taihao Fuxi and Chiwoo Tianhuang as their ancestral deities—making them part of the ancient Eastern peoples.

In Western mythology studies, there was long no mention of any connection between Zeus and the Norse god Tiw (or Tyr). However, in recent years, some scholars have begun reinterpreting the Greek god Zeus through the lens of Eastern cultural connections. Martin Bernal, the author of Black Athena, expressed surprise that nineteenth-century European scholars considered the ancient Greeks to be racially mixed—of Semitic and Eastern origin—and viewed the original inhabitants of Greece as having Eastern roots.

The Greek mythological system was deeply influenced by Egypt and the Orient. The supreme Olympian god Zeus derives from the Indo-Germanic word Dyeus, meaning “sky,” “day,” or “light,” and was later identified with Jupiter in Roman mythology. In Northern Europe, this deity appears as Tiu or Tyr; in Germanic and Nordic traditions, as Tir, Tiw, Ziu, or Tiwaz.

The Norse god Tiw (or Ziu) is described in mythological dictionaries as a god of war and fire. The name “Ziu” in Old High German signified the supreme celestial deity, and in Celtic mythology of Northern Europe, the war god was also called Tiw (or Ziu). Some scholars even argue that the Mediterranean Zeus and the Northern European Tiw share a deep connection with the Eastern deity Chiwoo.

Just as the Huns’ powerful invasions triggered the mass migration of Germanic tribes and ultimately brought about the fall of the Western Roman Empire—and as Genghis Khan’s conquests dismantled medieval Western civilization and paved the way for early modern capitalism—so too, around 4,700 years ago, the Western campaigns of Chiwoo Cheonhwang, the most formidable monarch and military strategist in Eastern cultural history, may have extended his influence as far west as the Middle East and even Europe.

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