환단고기(桓檀古記) 이야기 34. 고조선과 중국 왕조들 [Korean Hwandan Ancient History 34. Gojoseon and the Chinese Dynasties]

[단군세기]는 고조선이 초대 단군 때부터 중국과 밀접한 관계를 맺고 있었음을 보여줍니다. 고조선의 강역을 논하면서 잠시 소개하였듯이, 순임금 때 중국은 국가의 존망이 달린 대홍수를 당하였습니다. 그 전에 고조선의 도움으로 보위에 오른 순은 9년 동안 계속된 물난리를 고조선의 도움으로 해결하였습니다. 그 결과 순은 정치적으로 더욱 고조선에 예속되었습니다.

고조선은 회수와 태산 지역(회대)의 제후들을 평정하고 그곳에 설치한 분조를 순으로 하여금 감독하게 하였고, 현 산동성 교남시의 낭야성에 감우소(우순의 정치를 감독하는 곳)을 설치하여 순으로부터 분조에 관한 일을 보고받았습니다.

[서경]을 보면 “동순망질(東巡望秩) 사근동후(肆覲東后)”라는 구절이 나오는데, 단군세기의 기록으로 볼 때 “사근동후”라는 구절은 ‘순임금이 동방의 천자를 알현하였다’는 뜻으로 해석해야 마땅합니다. [예기]<곡례>편에 의하면 ‘근(覲)’은 “천자가 병풍을 등지고 서면, 제후들이 북쪽을 향해서 천자를 알현하는 것을 말합니다.

또한 ‘근’은 1년 중 가을에 천자를 알현하는 것입니다. 그리고 [이아]에서는 ‘근’을 하현상(아랫사람이 윗사람을 뵙는 것)이라 풀이합니다. 이 세가지의 ‘근’은 모두 제후가 천자를 배알하는 상황입니다. 결론적으로 사근동후는 제후 순이 동방의 천자인 단군천황을 알현한 것입니다. (참고로 봄에 천자를 알현하는 것을 조(朝)라고 함)

우가 세운 하나라도 역시 고조선에 예속되었습니다. 우는 아버지 곤이 치수에 실패하여 순임금에게 처형당한 후 그 뒤를 이어 나라의 치수사업을 맡아보던 사공 신분이었습니다. 우는 순을 대신하여 도산회의에 참석하여 고조선의 태자 부루에게서 오행치수법이 적힌 금간옥첩을 받았고, 이 비법으로 홍수를 해결하고 인심을 얻어 나중에 하나라를 열게 되었습니다. 사공 우가 금간옥첩을 받아간 것과 관련된 기록은 [오월춘추], [역대신선통감], [응제시주],[세종실록], [동국여지승람], [동사강목], [묵자]등에서 확인이 됩니다.

그러나 중국이 중화주의 사관으로 쓴 오월춘추는 부루 태자를 창수사자라 말하여 은인의 실체를 감추었고 또한 창수사자가 우의 꿈에 나타나 비법을 알려 준 것으로 기록하여 우가 순전히 자신의 현몽으로 국난을 해결한 것으로 왜곡하였습니다. 조선 시대의 응제시주와 세종실록 지리지는 ‘우가 도산에서 제후들과 회동할 때 태자 부루를 보내 조회하게 하였다’라고 하여 고조선이 오히려 중국의 속국이었던 것처럼 주객을 전도시켜 기록하였습니다.

개국 시조 때부터 고조선의 은덕을 입은 하나라는 마지막 군주 걸에 이르기까지 내내 고조선을 상국으로 모셨습니다. 하나라에서 상나라로 중원의 왕조가 교체될 때에도 고조선의 힘이 작용하였습니다. 상나라의 임금인 탕이 하나라 임금 폭군 걸을 정벌하고자 하였을 때, 13세 흘달단군이 처음에는 걸을 지원하였으나 걸의 포악한 정치가 개선되지 않자 결국 탕의 손을 들어 주었습니다.

상나라의 왕통은 동이족입니다. 상나라의 시조인 설의 어머니가 제비 알을 삼키고 설을 낳았다는 난생설화는 전형적인 동이족 탄생 설화입니다. 상나라의 개국 공신인 이윤도 동이족 출신입니다. 이윤은 고조선 11세 도해단군 때의 국사인 유위자에게서 신교의 대도문명을 배워 상나라의 제도와 질서를 정립하였습니다.

그래서 동이족이 세운 나라인 상나라는 동북방을 존숭하였습니다. 상나라 말기의 도읍지였던 하남성 안양시 은허 유적에서 출토된 궁전, 성벽, 무덤 등 모두가 동북방을 향하고 있습니다. 왜냐하면 동북은 삼신이 머무는 땅(태백일사-신시본기)이고, 상나라의 동북방에 고조선이 위치하였기 때문입니다.

그런데 초기의 상나라는 고조선을 문화의 조국으로 받들었으나, 12세 하단갑 때부터 조공을 바치지 않았고, 22세 무정에 이르러서는 급기야 고조선의 변방을 침범하기에 이르렀습니다. 이에 21세 소태단군과 22세 색불루단군이 상나라를 쳐서 대파하였습니다. 패전을 거듭하던 상나라는 이리저리 옮겨 다니다가 약 100년 후에 결국 멸망하였습니다.

상나라 다음으로 550년 동안 중원을 지배한 주(周)나라는 일반적으로 한족이 세운 나라로 알려져 있습니다. 그러나 창건자인 문왕과 무왕 부자는 그들의 시조 설화에서 알 수 있듯이 동이족 출신입니다. 무왕은 자신의 힘만으로 상나라를 무너뜨릴 수 없었습니다. 많은 병력과 전차를 보유한 상나라 군대를 물리치기 위해서는 동이족의 협조가 절대적으로 필요하였습니다.

다수의 동이인이 무왕에게 협조했는데 강태공도 그 가운데 한 사람이었습니다. 무왕은 주나라 건국을 도운 강태공을 산동반도 지역에 있는 제나라의 제후로 봉했습니다. 그 이유는 강태공의 공적에 대한 포상이기도 하지만 동이족 출신인 강태공이 주왕실에 비협조적인 산동지역 동이족을 다스릴 적임자였기 때문입니다. 무왕 이후 주나라는 이전의 왕조와 마찬가지로 고조선에 조공과 방물을 바쳐 예를 표하였습니다.

환단고기에는 주나라 왕 하(4세 소왕)가 고조선에 사신을 보내 조공을 바친 일(BCE1047), 30세 내휴단군 때 주나라와 고조선이 수교한 일(BCE909), 32세 추밀단군 때 번조선이 주나라를 패퇴시키자 주나라가 번조선에 방물을 바친 일(BCE835)등이 기록으로 전합니다

요약하면, 고조선은 동북아의 천자국이었고, 하.상.주 중국 3왕조는 모두 고조선의 정치적 지배를 받았던 것입니다.

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The Dangunsegi illustrates that Gojoseon maintained close relations with China from the time of its founding by the first Dangun. As briefly mentioned in the discussion of Gojoseon’s territory, Emperor Shun of China faced a catastrophic flood that threatened the very survival of his state. Having ascended the throne with Gojoseon’s support, Shun resolved the nine-year flood disaster with the aid of Gojoseon, leaving him politically subordinate to the kingdom.

Gojoseon stabilized the vassals of the Huai River and Mount Tai regions (Huai and Tai areas) and appointed Shun to oversee the branch administration established there. In Langya Fortress, located in present-day Jiaonan City, Shandong Province, a supervisory office called Gamuso was established to oversee Shun’s administration, requiring him to report matters concerning the branch to Gojoseon.

In the Book of Documents (Shujing), the phrase “Dongshun Wangjil Sagundonghu (東巡望秩 肆覲東后)” appears. According to the Dangunsegi, the phrase “Sagundonghu” should be interpreted as “Shun Emperor paying homage to the heavenly ruler of the East.” The Rites of Zhou (Liji), in its chapter Qu Li, defines “Gun (覲)” as an act where feudal lords face the emperor while standing to the north. Erya, a Chinese dictionary, further explains that “Gun” refers to a subordinate visiting their superior. Taken together, these interpretations confirm that “Sagundonghu” denotes Shun, a feudal lord, visiting Dangun, the heavenly ruler of the East. (For reference, visits to the emperor in spring were referred to as “Jo” [朝]).


The Xia Dynasty’s Subordination to Gojoseon

Even the Xia Dynasty founded by Yu was subordinate to Gojoseon. Yu, who succeeded his father Gun, a minister executed by Emperor Shun for failing to control the flood, initially held the position of Minister of Works. Attending the Dosan Assembly on behalf of Shun, Yu received the Golden Jade Tablet (Geumgan Okcheop) inscribed with the principles of water management based on the Five Elements from Gojoseon’s Crown Prince Buru. Using this knowledge, Yu resolved the floods, gained public support, and eventually established the Xia Dynasty.

Records of Yu receiving the Golden Jade Tablet can be found in various sources, including Wu Yue Chunqiu, History of Immortals, Eungje Siju, Annals of King Sejong, Dongguk Yeoji Seungnam, Dongsa Gangmok, and Mozi. However, the Sinocentric Wu Yue Chunqiu distorted the event by describing Prince Buru as a “sage messenger” (Changsu Saja) and attributing Yu’s success to divine inspiration in a dream, erasing the contribution of Gojoseon.

Korean records like the Eungje Siju and the Annals of King Sejong misrepresented the event, claiming, “Yu attended the Dosan Assembly with feudal lords, and Prince Buru was sent to pay tribute,” reversing the roles and portraying Gojoseon as subordinate to China.

From its founding to its fall under King Jie, the Xia Dynasty revered Gojoseon as a suzerain state. Gojoseon’s influence was evident even during the transition from Xia to Shang. When Tang, the first king of Shang, sought to overthrow the tyrannical Jie of Xia, the 13th Dangun, Heuldal, initially supported Jie. However, seeing no improvement in Jie’s governance, Heuldal eventually sided with Tang.


The Shang Dynasty and Its East Asian Context

The Shang Dynasty belonged to the Dongyi people. Its founder Tang’s mythical birth story, where his mother swallowed a sparrow’s egg, reflects a classic Dongyi origin myth. Yi Yin, a key figure in Shang’s foundation, was also of Dongyi descent. Yi Yin had studied the great Dao civilization of Gojoseon under Yu Wija, a national scholar during the reign of the 11th Dangun, Dohae. With this knowledge, Yi Yin established Shang’s institutional framework and order.

As a result, the Shang Dynasty, founded by the Dongyi people, revered the Northeast. Archaeological findings from Yinxu, the Shang capital in Anyang, Henan Province, show that its palaces, walls, and tombs all face northeast. This direction was significant because it symbolized the land where the Triune God (Samsin) resided, and Gojoseon was located to the northeast of Shang.

Initially, the Shang Dynasty venerated Gojoseon as the cultural homeland. However, by the time of its 12th ruler, Hetanjia, Shang ceased to pay tribute, and under its 22nd ruler, Wu Ding, Shang began encroaching on Gojoseon’s borders. In response, the 21st Dangun, Sotae, and the 22nd Dangun, Saekbullu, launched campaigns against Shang, decisively defeating them. Suffering repeated defeats, the Shang Dynasty was forced to relocate frequently and eventually fell approximately 100 years later.


The Zhou Dynasty’s Origins and Subordination

The Zhou Dynasty, which ruled China for 550 years, is traditionally regarded as a Han Chinese dynasty. However, its founders, King Wen and King Wu, were of Dongyi descent, as indicated by their ancestral myths. To overthrow the powerful Shang Dynasty, King Wu relied heavily on the support of the Dongyi people, including Jiang Ziya (also known as Taigongwang), a prominent Dongyi figure who became one of Zhou’s key allies.

In recognition of Jiang Ziya’s contributions, King Wu granted him the fiefdom of Qi in the Shandong Peninsula. This decision was both a reward for his achievements and a strategic move to ensure that a Dongyi leader governed the Dongyi-majority region. Following its establishment, the Zhou Dynasty, like its predecessors, paid tribute and presented offerings to Gojoseon as a mark of respect.

The Hwandan Gogi records several interactions between Zhou and Gojoseon. These include Zhou King Ha sending tributes to Gojoseon (BCE 1047), diplomatic relations during the reign of the 30th Dangun, Naehyu (BCE 909), and Zhou’s presentation of offerings to Beonjoseon after its defeat by Beonjoseon forces during the reign of the 32nd Dangun, Chumil (BCE 835).

In summary, Gojoseon was the suzerain state of Northeast Asia, and the three Chinese dynasties of Xia, Shang, and Zhou were politically subordinate to it. The influence of Gojoseon shaped the early history of East Asia, leaving a profound legacy as a cultural, political, and spiritual center of the region.

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