환단고기(桓檀古記) 이야기 52. 대진(발해)의 건국 [Korean Hwandan Ancient History 52. The Founding of Daejin(Balhae)]

백제는 나중에 신라에 병합되었고(660), 고구려는 나당 연합군에게 망한 후 유장 대중상과 그의 아들 대조영이 세운 대진으로 이어졌습니다. 고구려가 망할 대 대중상이 동쪽으로 동모산에 이르러 성을 쌓고 새 나라를 열어 ‘고구려를 회복하여 부흥한다’는 뜻에서 나라 이름을 후고구려라 하였습니다. 대중상이 죽고, 그 아들 대조영이 당나라군을 격파하고 6천 리 강역을 개척하여 고구려의 옛 영토를 상당히 회복하고 국호를 대진으로 다시 선포하였습니다.

진은 동방을 뜻하는 것으로 대진은 동방 광명의 큰 나라 또는 위대한 동방의 나라를 의미합니다. 한국 사람의 입에 익숙한 ‘발해’라는 국호는 당나라가 붙인 이름입니다. 대진의 대당 항쟁에 시달리던 당나라는 8세기 초에 대진을 반란의 무리가 아니라 정식 국가로 인정하는 쪽으로 정책을 바꾸었습니다. 하지만 대조영이 선포한 국호 대진을 쓰지 않고, 발해라는 국호를 사용하였습니다.

발해라는 이름이 등장하는 것은, 713년 당나라가 대조영을 좌효위대장군 발해군과 홀한주도독에 책봉한 것이 그 시초입니다. 마치 당이 한민족의 종주국인 양, 대진의 황제를 발해란 지역의 제후로 봉한 것입니다. 이처럼 당은 대조영을 발해의 제후로 격하시키고 그 나라를 발해라 불렀던 것입니다. 광명의 나라를 뜻하는 대진이란 이름을 회피하고, 이렇게 인근의 바다인 발해를 국호로 부른 것은 중국의 전통적인 악습입니다. 고조선도 조선이 아니라 숙신, 예맥, 산융 등으로 폄하하여 불렀던 그들입니다.

당이 발해라 부른 것과 상관없이 대진은 동북아의 주인이었던 고구려의 계승자로서 당당한 면모를 갖추었습니다. 당시 국경을 맞대고 있던 신라와 달리 독자적인 연호를 쓰고 황제 칭호를 사용하였습니다. 중광(광명을 다시 회복한다)이란 연호를 쓴 시조 대중상이 붕어 후 진국열황제로 받들여졌고, 천통(하늘의 종통을 게승한다)을 연호로 쓴 2세 대조영은 성무고황제로 모셔졌습니다. 이러한 연호 속에는, 환단의 광명사상을 이어받고 환국과 배달을 거쳐 단군조선, 북부여, 고구려로 계승된 천손민족의 종통을 계승하려는 대진 건국자들의 역사의식이 담겨 있습니다.

대진은 결코 당나라에 예속된 지방정권이 아니라 한민족의 국통을 계승하고 천자국의 위상을 떨친 당당한 독립국이었던 것입니다. 3세 무황제(대무예)때에는 개마, 구다, 흑수 등 여러 나라가 모두 신하라 칭하고 조공을 바쳤습니다. 또 대장군 장문휴를 파견, 산동성에 있는 등주와 내주를 공격하여 점령하자, 당나라와 그 동맹국 신라가 침략하였습니다. 그러나 대진은 침략을 당당히 물리치고 해동성국이라 불릴 정도로 동북아시아의 강국이 되었습니다. 이때 당과 신라, 그리고 바다 건너 왜가지 모두 대진에 사신을 보내 조공을 바쳤습니다.

1세 선황제 때는 세력이 절정에 달했습니다. 남쪽으로 신라와 접한 경기도 일대까지, 북으로 대흥안령산맥과 흑룡강까지, 서로 요하, 동으로 연해주 일대까지 차지하여 그 넓이가 9천 리에 달했습니다. 당시 대진 사람이 워낙 기운이 좋고 우수하여 ‘발해 사람 셋이 호랑이 한 마리를 당한다’(태백일사-대진국본기)는 말이 생길 정도였습니다.

대진은 광대한 영역을 다스리기 위해 다섯 개의 수도를 설치하였습니다. 통치체제를 완비한 3세 무황제는 전국에 5경 60주 1군 38현을 설치하였는데(태백일사-대진국본기), 상경 용천부, 중경 현덕부, 동경 용원부, 남경 남해부, 서경 압록부로 이루어진 5경이 각 지역의 수도 구실을 하였습니다. 이러한 5경 제도는 앞에서 이야기하였듯이, 신교의 삼신오제 사상에서 나온 것입니다.

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Following the fall of Baekje (660) to Silla and Goguryeo’s defeat by the Tang-Silla alliance (668), the Goguryeo legacy was carried forward by Dae Jung-sang and his son Dae Jo-young, who established the kingdom of Daejin.

After Goguryeo’s collapse, Dae Jung-sang retreated eastward to Dongmosan (present-day eastern Jilin Province), where he built a fortress and declared the establishment of a new nation. This state was initially named Later Goguryeo to signify its commitment to reviving Goguryeo’s legacy. Upon Dae Jung-sang’s death, his son Dae Jo-young defeated Tang forces, expanded the territory by over 6,000 ri, reclaimed much of Goguryeo’s former lands, and formally proclaimed the state as Daejin.

The Meaning of “Daejin”
The term “Daejin” (大震) embodies the vision of a great and luminous nation of the East. The name reflects the legacy of Goguryeo, with “Jin” symbolizing “East” or “Brightness” in ancient Korean thought.

However, the name “Balhae”, familiar to modern Koreans, was imposed by the Tang Dynasty. Initially hostile to Daejin’s emergence, Tang policy shifted in the early 8th century to recognize Daejin as a legitimate state rather than a rebellious remnant of Goguryeo. However, instead of using the name Daejin, Tang referred to it as Balhae, a term derived from the nearby Bohai Sea. This act of renaming, reminiscent of Tang’s earlier practice of marginalizing Korean states by referring to them as Suksin, Yemaek, or Shanrong, sought to downplay Daejin’s status as a continuation of Goguryeo and its broader sovereignty.

A Sovereign State: Daejin’s Independence
Despite Tang’s renaming efforts, Daejin was a proud and independent kingdom, asserting its legitimacy as the successor to Goguryeo. Unlike Silla, which maintained tributary relations with Tang, Daejin used its own era names (연호) and adopted the title of Emperor (황제):

Dae Jung-sang (Shinhuangje)

Reign title: Junggwang (중광, “Restoration of Light”)
Posthumously honored as Jin Gukyeol Hwangje (眞國烈皇帝).
Dae Jo-young (Seongmu Hwangje)

Reign title: Cheontong (천통, “Inheritance of Heaven’s Lineage”)
Proclaimed himself emperor, reinforcing the legacy of Goguryeo as a sovereign nation.
These era names reflect a historical consciousness rooted in Hwandan’s Brightness Philosophy and the continuity of Korea’s Cheonson Minjok (Heavenly-descended People).

Daejin’s Strength and Governance
Under its emperors, Daejin achieved remarkable territorial expansion and administrative development:

Territory

At its peak, Daejin stretched 9,000 ri:
South: Reaching modern-day Gyeonggi Province, bordering Silla.
North: Extending to the Daxinganling (Greater Khingan Range) and Heilongjiang (Amur River).
West: Reaching the Liao River.
East: Covering the Primorsky region and parts of the Sea of Japan coastline.
Administrative System

Five Capitals (5경):
Upper Capital (상경) Longchengbu
Central Capital (중경) Hyeondeokbu
Eastern Capital (동경) Yongwonbu
Southern Capital (남경) Namhaebu
Western Capital (서경) Amnokbu
60 Provinces (60주) and 38 Counties (38현) ensured effective governance across its vast territory.
This Five-Capital System reflected the Three-Heaven and Five-Element Philosophy (삼신오제 사상) rooted in Korea’s ancient Shin-Gyo (Divine Religion) traditions.

Military and Economic Strength

Daejin maintained a powerful military, with tributary states such as Kaema, Guda, and Heuksu pledging allegiance.
General Jang Mun-hyu led a naval expedition in Shandong Province, capturing Dengzhou and Laizhou, forcing Tang and Silla to recognize Daejin as a major power in Northeast Asia.
Daejin as Haedong Seongguk (Sea-East Prosperous Nation)
By the reign of its third emperor, Dae Muye (Mu Hwangje), Daejin had earned the title Haedong Seongguk, meaning “The Flourishing State of the East.” Its prosperity and strength drew diplomatic missions from Tang, Silla, and even Japan, who sent envoys to pay tribute.

Cultural and Historical Legacy
Daejin’s cultural and historical contributions cemented its place as a significant successor to Goguryeo:

Cultural Excellence

Daejin citizens were renowned for their vigor, as reflected in the saying, “Three Balhae men can subdue a tiger” (Taebaek Ilsa).
The kingdom preserved Goguryeo’s architectural and artistic traditions while integrating diverse influences from neighboring regions.
Historical Continuity

Daejin viewed itself as the inheritor of the Korean national lineage from Hwan-Guk to Baedal, Gojoseon, Northern Buyeo, and Goguryeo.
Conclusion: Daejin as the Torchbearer of Korean Sovereignty
Despite Tang’s attempts to diminish its status by calling it Balhae, Daejin stood as an independent, sovereign state that carried forward the legacy of Goguryeo. Its emperors embraced their identity as heirs of Korea’s Heavenly-descended lineage, asserting their sovereignty through independent era names and titles.

Restoring the rightful historical recognition of Daejin underscores its role as not just a successor to Goguryeo, but a central pillar in the continuum of Korean history. By fully reclaiming the narrative of Daejin, we honor Korea’s rich heritage and reaffirm the unbroken lineage of its national identity.

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