현실적으로 상사는 부부관계처럼 수평적인 존재가 아니라 수직적인 존재이다. 그러나 상사는 부하직원들이 성장하고 스스로 제대로 일을 잘할 수 있도록 육성해야 하기 때문에, 이 시대가 요구하는 리더십으로 부하들 한 사람 한 사람을 눈 높이에 맞춰 섬김을 다하는 서번트 리더십(Servant Leadership)이 중요하다.
그런데 섬김이란 존중에서 나오는 것이다. 그리고 존중은 사랑하는 마음이 비롯되지 않으면 힘들다.
모든 사람들은 태어날 때부터 무엇인가 자신만의 장점을 단 하나라도 가지고 나온다고 하여 영어로는 타고난 재능을 선물이라는 의미의 기프트(Gift)라고도 한다. 상사는 이를 먼저 발견하고, 사랑하고 존중해야 하는 것이 곧 섬김의 리더싲의 시작이다.
그리고 리더는 그들의 무수히 많은 부족한 점을 이해하고 이를 고칠 수 있도록 육성해야 한다. 무조건 나를 따르라는 식의 과거 방식은 부부관계로 말하면 나쁜 폭력남편이나 다름없다.
상사도 일을 잘 못하거나 제 멋대로 말 잘 안 듣는 부하들을 보면 참을 수가 없다. 가장 쉬운 방법은 다른 곳으로 전직시키거나 회사에서 내보내는 일이지만, 때로는 쉽게 포기하지 않고 끈질기게 참고 기다려줄 줄 아는 끈기도 중요하다. 한 명뿐인 배우자를 사랑하듯이 직원들 한 명 한 명 그들의 방식대로 그들의 스타일에 맞춰 끈기있게 참고 사랑하며 이해하면 그들의 인생을 쉽게 포기할 수가 없게 된다.
2013년 11월 9일자 조선일보 위클리 비즈 컬럼에는 GE의 잭 웰치(Jack Welch) 회장과 SAS의 짐 굿나잇(Jim Goodnight) 회장의 경영철학에 대한 비교기사가 나왔었다. 한 때 전 세계 수 많은 경영인들이 GE의 잭 웰치 회장을 경영의 신처럼 숭배했던 적이 있었다. 그가 경영했던 GE의 ‘식스 시그마’나 ‘워크 아웃’은 혁신의 표본으로 우리나라의 거의 모든 회사에서 따라 하기도 했었다.
하지만 그 이면에는 직원을 ABC등급으로 나눠 하위 10%를 퇴사시켜, 자그마치 5년동안 112,000명의 직원을 해직했다는 사실도 숨어있었다. 그 덕분에 GE는 5배 이상 성장하며 전 세계 경영의 롤 모델이 되었다.
반면 미국의 비즈니스 정보분석 회사인 SAS는 절대 사람을 내보내지 않는 회사로 유명하여, 2010~2011년 포천지가 선정하는 미국에서 일하기 좋은 100대 기업 중 1위를 차지하기도 했다. 게다가 2009년 글로벌 위기 때 모든 회사가 인원감축을 했음에도 불구하고 SAS의 짐 굿나잇 회장은 고통분담은 했을지언정 인원감축은 없었다. 그렇다고 성장을 못한 것도 아니다. 가장 힘들었던 2009년에도 5%의 성장을 하였을 정도였다.
과연 이토록 상반된 리더십에서 지금 우리에겐 무엇이 필요할까? 아마도 회사마다의 특성과 상황에 따라 다를 것이지만, 분명 창조경영과 집단지성이 지배하는 이 시대에 상고 있는 나는 SAS의 굿나잇 회장의 손을 들어주고 싶다. 직원을 포기하지 않는 끈기, 인내 또한 리더가 가져가야할 섬김의 리더십의 중요한 대목인 것이다.
그리고 나의 의견을 대변이라도 하듯, 스탠퍼드 대학의 제프리 페퍼 교수는 잭 웰치 때문에 지금 인재가 떠난 GE가 어려운 상황이라고 말한 바도 있다.

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In reality, a boss is not a horizontal partner like a spouse, but a vertical figure of authority. However, because a boss is responsible for developing subordinates so they can grow and perform their roles independently, it is crucial to adopt servant leadership that meets the demands of this era—leadership that serves each individual at their level.
Service, however, stems from respect. And respect is difficult to maintain without a heart of love.
It is said that every person is born with at least one unique strength, which is referred to in English as a “gift”—something innate, like a talent bestowed at birth. It is the boss’s responsibility to first discover this gift, to love and respect it. This is the beginning of servant leadership.
A leader must also recognize and nurture the many shortcomings of others so they can improve. The traditional authoritarian approach of demanding unconditional obedience is akin to an abusive husband in a dysfunctional marriage.
Supervisors often feel frustrated by subordinates who underperform or act insubordinately. The easiest solution is to transfer or dismiss them. However, sometimes it’s important to persist and have the patience to wait. Just as one loves a spouse despite their flaws, a leader must persevere and patiently embrace each employee in their own way, according to their own style, making it hard to give up on their lives so easily.
On November 9, 2013, a column in Chosun Ilbo Weekly Biz compared the management philosophies of GE’s Jack Welch and SAS’s Jim Goodnight. There was a time when business leaders around the world revered Welch as a management god. His initiatives at GE, such as Six Sigma and Work-Out, were seen as models of innovation and widely adopted by nearly every company in Korea.
However, behind that success lay a harsh reality: Welch classified employees into grades A, B, and C, and dismissed the bottom 10%, resulting in the termination of 112,000 employees over five years. Thanks to this, GE grew more than fivefold and became a global role model in management.
In contrast, SAS, an American business analytics company, is renowned for its policy of never laying off employees. From 2010 to 2011, it ranked No. 1 on Fortune’s list of the 100 best companies to work for in the U.S. During the global crisis in 2009, while most companies downsized, SAS’s CEO Jim Goodnight did not cut a single employee, opting instead for shared sacrifice. Yet the company still achieved growth, even recording a 5% increase during that difficult year.
What kind of leadership is truly needed in today’s world? While the answer may vary depending on the company’s characteristics and circumstances, in this age dominated by creative management and collective intelligence, I am inclined to support Goodnight’s approach at SAS. The perseverance and patience not to give up on employees are also crucial elements of servant leadership.
Echoing this sentiment, Stanford professor Jeffrey Pfeffer once remarked that it was because of Jack Welch that GE lost its talent and now finds itself in a difficult position.