대학시절 쉘 실버스타인의 동화책 “골목길이 끝나는 곳”을 읽은 적이 있다. 유머와 해학 넘치는 그림과 글은 사람과 세상의 풍자를 너무도 재미있게 묘사하고 있었다. 거기에 나오는 하마 샌드위치는 내게 계획의 중요성을 일깨워 주기도 하였다.
[하마 샌드위치 만드는 방법]
하마 샌드위치는 참 만들기 쉽다.
빵 두 조각
마요네즈 조금
양파 한쪽
하마 한 마리
실 한 오라기
후추가루 조금
이렇게만 마련하면 된다.
그런데 문제는 이제부터이다….
어떻게 먹어 치우느냐…
큼직한 하마 한 마리의 등 위와 배 아래로 빵을 얹고 실로 묶어 하마 샌드위치를 만드는 일이라면 어쩌면 동물원 사육사라면 쉽게 할 수도 있는 일이겠지만, 이 거대한 샌드위치를 과연 어떻게 한 입에 베어 먹을 수 있겠는가?
회사 내부에도 이런 일들이 비일비재 하다. 강한 추진력으로 일은 벌려 놓고도 마지막에 꼭 수습이 되지 않아 낭패를 당하는 경우가 있다. 그리고 그런 경우가 반복되는 사람이 있다면, 그를 유의 깊게 살펴 봐야 한다. 왜냐하면 그런 사람의 경우 강한 열정에 가려져, 잘못 판단된 무계획 무능력이 숨겨져 있기 때문이다.

구슬이 서말이라도 꿰어야 보배라는 속담처럼 아무리 좋은 아이디어와 꿈과 열정과 도전정신이 넘쳐 흐른다 해도, 제대로 꿰어 낼 수 있는 계획과 실행이 없다면 말짱 도루묵이다. 그리고 마지막엔 수습되지 않은 마무리는 다른 이들에게 돌아가는 민폐를 끼치고도, 본인은 아무 일도 모른 채 당연하다는 듯이 또 다른 대형사고를 치러 하마 샌드위치를 만들러 나선다.
내가 몸담았었던 세라젬이란 기업은 이미 중국 베이징에 온열기 법인으로 크게 성공한 후에, 사업다각화를 위해 2010년 서울과 중국 칭다오에 화장품 법인(세라젬H&B)을 신설하였다.
나는 화장품을 취급하는 세라젬H&B 중국법인의 창업멤버이자 법인장으로서, 신규법인을 성장시키고 흑자회사로 만들기 위해 마른수건도 더 쥐어짜듯 경비를 절약하고 유통을 확대하여, 만 3년만에 건실한 흑자기업으로 만들었다.
그런데 H&B 중국법인에서 이런 고생을 하는 동안, 등잔 및이 어둡다고 H&B 한국법인은 도끼자루 썩는지도 모르고 있었다. 바로 하마 샌드위치 같은 무계획적인 일이 벌어졌기 때문이다.
그룹의 회장은 항상 베이징 세라젬 온열기 법인에서 화장품을 팔고 싶어했다. 그곳에 매일 찾아오는 수많은 고객들에게 화장품 하나만 팔아도 큰 매출이 보장된다는 생각이었다. 그래서 H&B 한국법인에게 베이징 온열기 매장에서 팔 수 있는 화장품 브랜드를 별도로 개발하라고 지시하였다.
회장의 지시니까 마땅히 따라야 하는게 당연한 일이지만, 화장품 출신도 아닌데 회장의 측근이기 때문에 H&B 한국법인에서 근무하고 있었던, 아무것도 모르는 한 임원의 무계획적인 충성심이 문제였다.
칭다오 H&B법인의 사업에 여념이 없었던 나는, 그런 일이 벌어지고 있다는 것을 어렴풋이 알고는 있었지만 나와는 상관 없는 일로 생각했었는데, 그것은 나중에 완전히 내 뒷발을 잡고 말았다.
결론적으로 말하면, 한국에서 아무런 계획도 없이 무작정 만든 제품들은 베이징 온열기 회사로 넘어갔으나, 위생허가를 받지 않은 불법적 거래(따이공)라서 결국 칭다오 법인이 개입하여 세무처리를 해줘야 했으며, 온열기 매장에선 제대로 팔리지도 않아, 3년 후 유통기한이 지나 원가로 수억 원대의 부진재고들을 대부분 폐기처분해야 했는데, 이를 뒷처리 하게 된 것은 H&B한국법인이 아니라 칭다오법인이었다.
더욱이 한국법인에는 그때 납품을 다 하지 못한 제품과 부자재가 제 때에 폐기처분도 되지 않고 수년 간 누적되어 모두 쓰레기가 되어 있었다. 나중에 나는 이 사실을 한중국법인을 총괄하는 대표이사가 되고 난 후에야 알게 되었는데, 그 금액이 원가로 3억원이 넘는 금액이었다.
그리고 결국 그 모든 것은 어처구니 없게도 아무 상관도 없었던 내 책임이 되고 말았으니, 하마 샌드위치 같은 무책임하고 무계획적인 일이 미치는 여파는 참으로 엄청난 일이 아닐 수가 없다.
“열심히 일한 당신 떠나라”라는 무서운 말이 있다. 근시안적이고 비체계적으로 열심히 일한 사람은 이제 회사의 골칫거리가 되어가고 있다. 무작정 좋은 아이디어에 원대한 목표를 정하고, 아무런 계획도 없이 잘해보고자 하는 의욕만으로 열심히 일만 한다면, 거대한 골치덩어리 하마 샌드위치가 사무실 한복판을 점령하게 될 것이다.
생텍쥐페리는 목표와 계획에 대해 매우 간결하고 중요한 말을 남겼다.
“계획 없는 목표는 한낱 꿈에 불과하다”
목표를 잘게 쪼갠 것이 계획이라고 한 말처럼, 목표를 실행하게 만드는 원동력은 계획이다. 꿈을 꾸고 목표를 설정했으면 지금부터 해야 할 일은 계획을 수립하는 일이 되어야 할 것이다.
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During my college years, I once read Shel Silverstein’s children’s book Where the Sidewalk Ends. With its humor-filled illustrations and witty prose, it cleverly satirized people and society in a delightful way. Among its stories, the “Hippo Sandwich” reminded me of the importance of planning.
[How to Make a Hippo Sandwich]
A hippo sandwich is really easy to make.
Two slices of bread
A little mayonnaise
One onion
One hippopotamus
A piece of string
A dash of pepper
That’s all you need.
But here comes the problem…
How do you eat it?
Placing a huge hippo between two slices of bread and tying it up with string might be something a zookeeper could manage. But how could anyone possibly take a single bite of such a massive sandwich?
Situations like this occur frequently within companies. Work is often launched with great drive, only to end in chaos because it cannot be completed properly. When this pattern repeats itself with the same person, it is worth paying closer attention. The reason is that such a person’s strong passion may conceal misjudgment, lack of planning, and incompetence.
As the Korean proverb says, “Even strings of beads must be strung to become a treasure.” No matter how brilliant the ideas, dreams, passion, and spirit of challenge may be, without a sound plan and proper execution, everything comes to nothing. Worse still, unfinished tasks become a burden to others, while the very person responsible, oblivious to the harm caused, is already off to create another giant “Hippo Sandwich.”
When I worked at Ceragem, after the company had already achieved great success in Beijing with its thermotherapy business, it sought diversification by founding a cosmetics subsidiary, Ceragem H&B, in both Seoul and Qingdao in 2010.
As a founding member and head of Ceragem H&B in China, I was responsible for turning the new subsidiary into a profitable company. To do so, I squeezed expenses dry and expanded distribution until, after just three years, the company became a solidly profitable enterprise.
Meanwhile, however, while we in the Chinese subsidiary were enduring these hardships, the Korean subsidiary of H&B was falling into the trap of a “Hippo Sandwich.”
The group chairman always wanted to sell cosmetics at the Beijing thermotherapy subsidiary, believing that even if just one cosmetic item were sold to each of the many daily visitors, it would guarantee significant revenue. So, he ordered H&B Korea to develop a new cosmetic brand specifically for sale in Beijing.
Of course, as chairman’s orders, they had to be followed. But the problem lay with one executive at H&B Korea, a close aide to the chairman, who—despite having no background in cosmetics—carried out the directive with reckless, planless loyalty.
At the time, I was fully absorbed with the Qingdao subsidiary and only vaguely aware of what was happening in Korea. I thought it had nothing to do with me—only to find out later that it would come back to haunt me severely.
In the end, the unplanned products developed in Korea were sent to Beijing, but since they had not received regulatory approval, they were essentially smuggled (via daigou channels). This forced the Qingdao subsidiary to handle tax processing. The products sold poorly in the thermotherapy stores, and after three years, most expired and had to be discarded as unsellable inventory worth hundreds of millions of KRW. The Korean subsidiary did not bear this burden—Qingdao did.
Even worse, products and raw materials that could not be delivered at the time piled up in Korea for years without proper disposal, eventually becoming worthless waste. I only discovered this later, when I became CEO overseeing both the Korean and Chinese subsidiaries, and the amount written off exceeded 300 million KRW at cost.
Ultimately, despite having nothing to do with the fiasco, I ended up carrying the responsibility. Such reckless, planless “Hippo Sandwich” projects can leave enormous consequences.
There is a saying: “You worked hard—now leave.” People who work with shortsightedness and poor structure become burdens to the company. Setting lofty goals with grand ideas but pursuing them without any planning, relying only on passion and hard work, can result in a giant Hippo Sandwich sitting right in the middle of the office.
Antoine de Saint-Exupéry once expressed the essence of this truth in a single line:
“A goal without a plan is just a wish.”
Just as a plan is a goal broken down into smaller steps, planning is the driving force that turns goals into action. Once you have dreamed and set a goal, the next step must be to establish a concrete plan.