1989년 LG전자(당시 금성사) 국내 가전영업부문에 입사한지 1년이 지나 막 신입사원의 때를 벗기 시작했을 때 LG전자는 큰 시련에 접하였다.
1년 전만 해도 88올림픽 특수라 해서 TV를 비롯한 가전제품들이 날개돋친 듯 팔려나갔던 호황을 누렸을때, 신참 영업사원이었던 나는 매일 놀다시피 영업의 재미를 한껏 누리며 남부럽지 않은 직장생활을 했었다. 그러다 갑자기 들이닥친 장장 6개월간의 파업 때문에 영업사원인 나는 더 이상 팔 제품이 없어서 힘들었으나, 노사분규가 끝나고 나서는 6개월을 쉰 대가를 만회하기 위해 나중엔 팔 제품이 너무 많아서 힘들게 됐다.
’10년의 선택이 평생을 좌우합니다’라는 캐치프레이즈 아래 국내 가전업계 부동의 1위였던 LG전자는 파업기간 동안 삼성전자에게 빼앗긴 1위 자리를 되찾기 위해 엄청난 물량공세를 펼쳤는데, 이는 영업사원에게 있어 끔찍한 지옥과도 같은 상황이었다. 그 때부터 시작된 밀어내기식 영업은 대리점과 본사간의 목숨을 건 전쟁과도 같았다.

연일 밀어내는 물량에 참을 수 없는 한계까지 치민 대리점들은 트럭 한 가득 밀려오는 제품들을 인수거부하며 배송되어 온 차들을 되돌려 보내기 바빴는데, 참다 못한 어느 사장은 아예 대리점문을 닫고 달아나 모습조차도 볼 수가 없었으며, 어느 사장은 본사에 뛰쳐 들어와 책상을 뒤집어 엎으며 난동을 피우기도 했다.
회사에 입사한지 단 1년사이에 나는 영업의 천국에서 지옥의 나락으로 떨어져 버린 것이다. 그러다 보니 직원들은 점점 대리점 방문을 회피하고, 사무실에 앉아 전화로 대리점 사장들과 싸우며, 자기 마음대로 주문서를 작성하여 계속 밀어내는 속칭 ‘갑질’ 영업만 더욱 반복하였다.
그러나 나는 가능하면 담당하고 있는 모든 대리점들을 하루도 빠지지 않고 매일 가려고 노력했다는 점에서 남들과 좀 달랐다. 그런데 그건 매우 단순한 생각에서 비롯된 일이었다.
당시 월급쟁이 사회 초년생인 나보다 삼촌 같고 아버지 같은 연배에, 전 재산을 담보로 인생의 모든 걸 걸고 사업을 하는 대리점 사장들은 얼마나 힘들까 하는 생각에, 나는 그저 매일 가서 뭔가 도움을 줘야겠다는 한 가지 생각뿐이었다. 갈 때마다 들을 소리는 분명 회사의 밀어내기 영업에 대해 욕설이 난무하는 불만의 소리였겠지만, 나는 개의치 않았다. 일단 얼굴 맞대고 만나는 것이 내겐 가장 중요했다.
그러나 당시엔 지하철이 많이 없어서, 서울역에 있는 사무실에서 출발하여 영등포와 구로, 시흥 등의 넓게 펼쳐져 있던 10개의 대리점을 버스를 갈아 타며 하루에 다 방문하기는 힘든 일이었다.
그래서 나는 바로 결심을 행동으로 옮기기 위해, 당시 40만원 박봉의 사원 월급인데도 무리해서 1천만원 상당의 자동차를 장기할부로 구입했다. 그때만 해도 자가용은 과장급 이상의 전유물 같은 것으로써, LG전자 영업부에서 자동차를 타고 다니는 신입사원은 오직 나 하나뿐이 없었을 정도였다.
자~ 그러니 어찌 되었겠는가? 나의 기동력은 남들과 달랐다. 나는 매일 여의도에서 시흥까지 대리점들을 빠지지 않고 돌았다. 대리점 사장들이 내가 찾아오는 걸 지긋지긋할 정도로 다녔다. 그리고 회사로 돌아오면 밤 9시가 넘어, 정리하고 집에 들어가서 저녁식사를 10시에 할 정도였다.
게다가 일요일에도 쉬지 않고 양재동에 있는 물류창고로 출근했다. 혹시 내가 어쩔 수 없이 대리점과 상의없이 밀어내기한 제품들을 대리점에 바로 배송하지 못하도록 물류창고 직원들에게 부탁하기 위함이었다.
물류창고에서 근무하는 직원들도 무조건 배송했다가 대리점에서 인수거부를 하면 낭패를 당하기 일수였기 때문에, 내가 찾아가 음료수도 주고 점심도 사주며, 어디어디는 지금 배송하지 말고 다음에 연락 드리면 배송해달라는 등 조정을 해주는 것을 더욱 좋아했다.
그런 결과로 남들이 대리점과 치열한 전투를 하는 와중에, 나는 대리점 사장들과 매일 만나 그들의 화를 점점 풀어주는 한편, 대리점 주문을 조정하여 인수거부가 하나도 없이 매출실적을 100% 달성 할 수가 있었다. 이것이 가능했던 것은 그저 단순한 행동의 결과였다. – 계 속 –

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In 1989, one year after joining LG Electronics (then called GoldStar) in the domestic home appliance sales division and just beginning to shed the label of a rookie, LG Electronics faced a major crisis.
Only a year earlier, during the 1988 Seoul Olympics boom, when TVs and other home appliances were selling like hotcakes, I, as a new sales representative, had enjoyed the thrill of sales success and a comfortable corporate life. Then suddenly, a massive six-month-long strike hit the company. During the strike, I struggled because I had nothing to sell. After the strike ended, I struggled again — this time because there were too many products to sell, as the company tried to make up for lost time.
Under the slogan “A Choice of Ten Years Determines Your Lifetime,” LG Electronics, the undisputed No.1 in Korea’s home appliance industry, launched an all-out offensive to reclaim the top position it had lost to Samsung Electronics during the strike. For sales representatives, this was nothing short of hell. From that point on, the company’s push-driven sales tactics turned the relationship between headquarters and dealerships into a brutal battlefield.
Dealers, overwhelmed by the relentless flood of inventory, began refusing to take deliveries, sending back fully loaded trucks. Some even shut down their stores and disappeared, while others stormed into headquarters, flipping desks and causing chaos in protest.
In just one year since joining the company, I had fallen from the heaven of sales success into the depths of hell. As a result, employees began avoiding visits to dealerships, choosing instead to argue over the phone and arbitrarily fill out order forms, perpetuating the so-called “bossy” push-sales culture.
However, unlike others, I made it a point to visit every one of my assigned dealerships every single day without fail. My motivation was simple.
The dealership owners were older men — like uncles or fathers — who had risked everything they owned to run their businesses. I couldn’t help but think how difficult it must be for them. So, I decided to visit daily, believing it was the least I could do to help. I knew I would face a barrage of complaints and harsh words about the company’s pushy sales tactics, but that didn’t matter to me. Meeting face-to-face was what mattered most.
At that time, subway lines were limited, and traveling from our office near Seoul Station to cover 10 dealerships spread across Yeongdeungpo, Guro, and Siheung by bus was nearly impossible. So, I decided to act. Despite earning only 400,000 won a month, I took a huge risk and bought a car on a long-term installment plan worth about 10 million won. Back then, owning a car was considered a privilege reserved for managers or higher. In fact, I was the only rookie in LG Electronics’ sales division who drove a car.
So, what happened next? My mobility became unmatched. I visited every dealership from Yeouido to Siheung every day without fail — so frequently that the dealers grew tired of seeing me. I often returned to the office after 9 p.m., finished paperwork, and had dinner at home around 10 p.m.
Even on Sundays, I went to the logistics warehouse in Yangjae-dong. I did this to ask warehouse staff to hold off on deliveries of products that I had reluctantly pushed to dealers without prior discussion. The warehouse workers appreciated it because they, too, suffered when dealers refused shipments. I would bring them drinks, buy them lunch, and ask them to delay deliveries to certain dealers until I gave the go-ahead.
As a result, while others were fighting fierce battles with their dealers, I managed to calm my dealers’ frustrations through daily visits, adjust their orders carefully, and ultimately achieve 100% of my sales target without a single case of delivery refusal. All of this was simply the outcome of taking consistent, straightforward action.
– To be continued –