Challenge 136. 실행 (18) 단순함에 KISS하라. [Execution (18) Keep It Simple with KISS.]

마케팅, 특히 광고를 하는 사람들에겐 KISS라는 말이 남다른 의미가 있다. KISS를 풀어 쓰면 ‘Keep It Simple & Short‘, 즉 단순하고 짧게 메시지를 유지하라는 의미가 있기 때문이다.

KISS에 대해서는 여러가지 설이 있지만, 내가 처음 들은 건 마케팅 대리 시절에 미국의 한 광고 대행사에서 일어난 다음과 같은 이야기였다.
  
어느 날 카피라이터 한 명이 한 브랜드에 대한 광고 카피를 가지고 상사에게 들어왔다. 그곳에는 그 브랜드가 이래서 좋고 저래서 좋다는 식으로 좋은 점들이 장황하게 나열되어 있었다. 

상사는 그에게 좋은 걸 모두 보여주려는 것보다 중요한 건 소비자의 뇌리에 꽂힐 수 있는 강한 메시지라며 여러 번 걸쳐 힌트를 주었으나, 그는 말투만 좀 다르게 바꾸었을 뿐 나아지지가 않았다. 그러자 참다 못한 상사가 화를 내며 소리쳤다.

“이 멍청아, 단순하게 하란 말이야~!!
(Keep It Simple, Stupid)”

15초의 승부라고 할 수 있는 TV광고에서 단순한 하나의 중요한 메시지에 집중하는 것만큼 강력한 건 없다. 그래서 마케터들은 언제나 고객에게 가치를 제공할 수 있는 강력한 하나의 차별점(Single value proposition)을 찾아 끊임없는 항해를 하고 있다. 

그리고 만약 그 하나를 찾았을 경우 그것은 경쟁력 있는 강력한 무기가 되고 행동의 원동력이 된다. 비록 마케팅이란 전문 분야에 일하지 않는 일반 사람이라 해도, 실제로 오직 한가지만 집중(KISS)해서 성공한 기업의 사례를 쉽게 많이 접하고 있다.

“세계를 휩쓴 에어컨-LG휘센, 지식검색-네이버, 전자제품 살 땐-하이마트로 가요, Just Do It-나이키, 습기엔-물먹는 하마, 발효과학-딤채, 침대는 과학입니다-에이스 침대, 고양의 맛-다시다….”

그 유래가 어찌 되었던 KISS는 자신이 추구하는 메시지를 쉽게 전달하기 위해서, 비단 마케팅분야뿐만 아니라 보고서나 디자인을 할 때, 방송이나 강의를 할 때, 프로선수들의 운동하는 폼을 고치거나 유지하고자 할 때, 심지어는 일반인들이 강한 행동력을 키울 때도 기본 원칙으로 활용될 정도로 보편화 되고 있다. 바로 단순함이 주는 행동의 힘 때문이다.

그래서 미친 실행력을 만드는 여러 방법들이 있지만, 그 중심에는 단언코 단순한 행동이 있다.

1. 지금 한다. 무슨 일이든 생각 즉시 행동해야 새로운 경험이 쌓여 높은 경험치를 얻을 수 있다. 따라서 일처리 속도가 빨라져 업무를 빨리 끝내면, 다시 업무를 확인 할 시간적 여유가 생겨 업무의 질도 향상될 수 있다. 

2. 빨리 일하는 뇌를 만든다. 뇌의 기본 회전수를 높이려면 시간제약이 필요하다. 스스로 시간제약을 걸어 빠른 생각과 빠른 행동을 추구할 수 있다.

3. 단순화된 습관의 수를 늘려라. 일상화 된 일은 패턴화 하여 단순화 하면 습관으로 만들 수가 있다.

4. 계획은 늘 완벽하지 않다. 완벽함을 목표로 하지 않고 압도적으로 빨리 시작하여, 중간중간 피드백을 통해 완벽하게 만들어 나간다.

5. 생각 빼고 일단 실행한다.
6. 생각 즉시 메모한다.
7. 좋은 아이디어는 일단 실행해봐야 안다.

8. 쌓여있 는 서류는 나중에 다시 보지 않는다. 당장 버려라.
9. 좋은 것은 그냥 따라한다.
10. 잘 모르겠으면 도움을 요청하라.

————————

In marketing, especially advertising, KISS carries a special significance. KISS stands for “Keep It Simple & Short,” meaning to maintain a simple and concise message. There are many theories about the origin of KISS, but the first one I heard was when I was an assistant brand manager, from a story that happened at an American advertising agency.

One day, a copywriter brought ad copy for a brand to his supervisor. The copy contained lengthy descriptions of why the brand was good in various ways. The supervisor repeatedly gave hints that instead of showing all the good points, what mattered was a strong message that could pierce into the consumer’s mind. However, the copywriter merely altered the tone slightly without meaningful improvement. Eventually, unable to endure it any longer, the supervisor exploded and shouted:

“You idiot, keep it simple!! (Keep It Simple, Stupid).”
In TV commercials, where a 15-second span determines victory, nothing is more powerful than focusing on a single, simple, important message. Therefore, marketers constantly search for a powerful single value proposition that provides value to customers. And when that single element is found, it becomes a powerful competitive weapon and a driving force for action. Even for those who do not work in the marketing field, countless examples of companies achieving success by focusing on just one thing (KISS) can be easily found.

“Air conditioner that swept the world – LG Whisen, Knowledge search – Naver, When buying electronics – go to Himart, Just Do It – Nike, Moisture killer – Water-eating Hippo, Fermentation science – Dimchae, Mattress is science – Ace Bed, Taste of the sea – Dashida…”

Regardless of its origin, KISS has become generalized as a foundational principle not only in marketing, but also in writing reports or design, hosting broadcasts or lectures, improving or maintaining professional athletes’ form, and even for ordinary individuals seeking to build strong execution power. The reason is simple: the power of action lies in simplicity.

Thus, although there are many ways to cultivate relentless execution, at the core, without question, lies simple action.

  1. Act now. Whatever it is, act immediately upon thought so that new experiences accumulate and a higher level of experience is obtained. As work speed increases and tasks are finished quickly, time becomes available to review, thus improving work quality.
  2. Build a fast-working brain. To increase the brain’s basic processing speed, time constraints are necessary. Set personal time limits to pursue rapid thinking and fast action.
  3. Increase the number of simplified habits. When routine tasks are patterned and simplified, they can become habits.
  4. Plans are never perfect. Do not pursue perfection from the start; begin overwhelmingly fast and achieve perfection through iterative feedback.
  5. Stop overthinking and act first.
  6. Write ideas down immediately upon thinking.
  7. Good ideas must be executed to truly know their value.
  8. Do not revisit piled-up documents. Discard them immediately.
  9. If something is good, simply follow it.
  10. If uncertain, ask for help.

Leave a Comment