환단고기(桓檀古記) 이야기 18. 수메르 문명 (Korean Hwandan Ancient History 18. The Sumerian Civilization)

< 동방에서 넘어 간 수메르 문명 >

근동의 고대 언어와 역사를 연구하는 시친(Zecharia Sitchin)은 동서 신화의 12신이 유래한 근원이 메소포타미아에서 꽃피었던 수메르 문명이라고 주장합니다. 수메르 신들 가운데 중요한 자리를 차지한 신은 남자 여서, 여자 여섯으로 정확히 12명입니다.

그렇다면 수메르 문명은 과연 어떠한 문명일까요?

수메르 문명은 세계 4대 문명 중의 하나로 꼽히는 메소포타미아 문명이 꽃피었던 유프라테스 강과 티그리스 강 사이의 초승달 모양의 땅에 그보다 먼저 존재하였던 문명입니다. 쉽게 말해서 수메르 문명에서 메소포타미아 문명이 뻗어 나왔습니다. 그런데 메소포타미아 문명이 그리스로마 문명의 근원이 되었으므로, 결국 수메르 문명 덕분에 오늘의 서양 문명이 존재하게 된 것입니다.

수메르의 뜻에 대해서는 다양한 해석이 있습니다. 제카리아 시친은 수메르를 주시자(注視者)의 땅이라 부르고, 김상일은 송호수의 연구 결과를 소개하면서 수메르인을 신성수를 찾아 티그리스와 유프라테스 강안으로 내려간 종족으로 정의합니다. 그런데 수메르인들은 자신들이 사는 곳을 수메르라고 부르지 않았습니다. 수메르라는 말은 아카드어이고, 수메르인은 그들의 땅을 케엔기르라고 불렀습니다. 키엔기르는 각 글자의 뜻을 조합하면, ‘고귀한 대사제의 땅’, ‘문명화된 통치자의 땅’을 의미합니다.

수메르라는 말의 뜻과 어원에 대해 여러 가지 풀이가 있지만, 이곳의 구약전서에서 말하는 쉬나르(쉬날)라는 것에 대해서는 여러 학자들의 의견이 일치하고 있습니다. 서양 학자들은 이 수메르 문명에 대해 이구동성으로 ‘아주 갑작스럽게, 앞선문명이 전혀 없이 독자적으로 발생한 것’이라고 말합니다.

프랑크프로트(H.Frankfort)는 수메르 문명을 ‘놀랍다’고 표현하였고, 아미에(P.Amiet)는 ‘비범하다’고 규정하였으며, 패로트(A.Parrot)는 ‘아주 갑자기 나타난 불꽃’이라 하였습니다.
캠벨(Campbell)은 ‘수메르의 좁은 진흙땅에서 정말로 갑자기 세계의 모든 고등 문명을 구성하는 단초들이 일시에 시작되었다’고 하였습니다.

이렇게 수메르 문명은 어느 날 느닷없이 나타났기 때문에 ‘수메르인들은 어디에서 왔고, 그 문명은 어떻게 생겨나났는가?’라는 것이 학자들이 수메르에 대해 갖는 가장 큰 의문이라고 합니다. 메소포타미아 일대에서 발굴되는 토기의 연대를 비교한 결과, 초기 수메르인은 이란 북쪽의 산악지대에 살았고 나중에 아리로 이주하여 메소포타미아의 최남단 평야지대에서 문명의 꽃을 피운 것으로 밝혀졌습니다. 그들이 최종적으로 정착한 지역을 메소포타미아의 다른 지역과 구별하여 오늘날도 ‘수메르’라 부르고 있습니다.

수메르의 창세 신화를 보면 수메르인은 후두부가 평평하고 머리카락이 검은 인종(black headed people)입니다. 이는 전형적인 아시아 사람의 모습입니다. 그리고 수메르의 점토판 기록에 따르면, 수메르인은 안샨(Anshan)으로부터 넘어왔다고 합니다. 수메르 말로 안(An)은 하늘, 샨(shan)은 산을 의미합니다. 그들이 넘어간 안샨은 곧 환국 문명의 중심이었던 천산(天山)과 동일한 말입니다.

그렇다면 서양 학자 누구도 시원스럽게 밝히지 못한 수메르인의 원 고향은 과연 어디인 것일까요?

김상일은 최남선의 [불함문화론]을 바탕으로 고대에 수메르인과 한민족은 불함문화라고 하는 공통 문화권 속에 살다가 갈라졌다고 주장합니다. 불함문화권이란 중앙아시아에서 몽골에 이르기까지 산악 이름 중 상당수가 공통적으로 ‘박’자를 쓰는 것에 연유한 것으로, 최남선은 동북아의 문화를 불함문화(불함의 박은 한자 전음)라 불렀습니다.

불함문화는 인류의 가장 오래된 문화일 뿐만 아니라 그 발달 계통으로 볼 때에 가장 넓은 지역에 분포되어 있는 문화입니다. 이 불함문화권이 곧 환국입니다. 즉 수메르 문명은 구환족 중 환국의 천산을 넘어 남쪽으로 간 종족이 일으킨 문명인 것입니다. 또한 김상일은 최남선의 주장을 바탕으로 수메르인을 동북아의 몽골인 계통으로 보며 천산을 본거지로 오만리 경내에 수메르와 환국이 있었을 것이라고 말합니다.

수메르인들의 독특한 역사 서사시인 ‘엔키와 닌후르상’ 신화를 보면, 그들은 이상향인 ‘딜문’이 동쪽에 있다고 믿었습니다. 이것은 수메르인이 어디서부터 왔는지 시사해 줍니다. 딜문은 정결하고 광명이 넘치는 땅으로서 병들거나 죽는 고통이 없고 전쟁도 없는 ‘신들의 낙원’입니다. [구약전서]의 에덴동산은 바로 이 ‘딜문’에서 유래한 것입니다. 이상향의 모습을 광명이 넘치는 무병장수의 동쪽 땅으로 묘사한 것은 환국의 광명 사상 그대로입니다.

크레이머에 따르면 수메르인은 자신들을 ‘지상의 소금’과 같은 존재인 선민이라 믿었습니다. 놀라운 것은 그것이 물질적인 부나 권세에서가 아니라 신들과의 연관 때문에 그렇게 믿었다는 것입니다. 그들은 ‘신의 뜻을 실현하는 거룩한 백성’이라는 자각이 있었습니다. 이것은 삼신상제님의 뜻과 가르침을 깨우치고 실현하여 인류의 황금 시대를 열었던 환족의 사상이 그대로 전해진 것입니다.

이상에 의하면, 수메르인은 구환족에서 갈려나간 종족으로 그들의 원 고향은 환국인 것입니다.

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< The Sumerian Civilization: A Legacy from the East >

Zecharia Sitchin, a scholar who studied the ancient languages and histories of the Near East, argued that the origin of the twelve gods shared across Eastern and Western mythologies lies in the Sumerian civilization, which flourished in Mesopotamia. Among the Sumerian gods, six were male and six were female, making a total of twelve.

But what kind of civilization was Sumer?

The Sumerian civilization, one of the four great ancient civilizations of the world, predated the Mesopotamian civilization that flourished in the crescent-shaped land between the Euphrates and Tigris rivers. In essence, the Mesopotamian civilization branched out from Sumer. Since Mesopotamian civilization became the foundation of Greco-Roman culture, it can be said that today’s Western civilization exists thanks to the Sumerians.

There are various interpretations of the meaning of “Sumer.” Zecharia Sitchin referred to Sumer as “the land of the watchers,” while Korean scholar Kim Sang-il, citing the research of Song Ho-su, defined the Sumerians as a people who descended to the banks of the Tigris and Euphrates rivers in search of a sacred tree. However, the Sumerians did not refer to their land as “Sumer.” The term is Akkadian in origin, while the Sumerians called their land Kiengir. Combining the meanings of its characters, Kiengir translates to “the land of noble high priests” or “the land of civilized rulers.”

While the etymology of “Sumer” is subject to various interpretations, scholars agree that the Sumer mentioned in the Old Testament as Shinar refers to the same civilization. Western scholars universally describe the emergence of Sumer as sudden and independent, with no precursors.

H. Frankfort called the Sumerian civilization “astonishing,” P. Amiet described it as “extraordinary,” and A. Parrot likened it to “a sudden burst of flame.” Campbell remarked that “all the seeds of advanced civilization suddenly appeared in the narrow clay land of Sumer.”

Because the Sumerian civilization seemed to appear out of nowhere, scholars have long debated where the Sumerians came from and how their civilization arose. Based on comparisons of pottery found in the Mesopotamian region, it has been determined that early Sumerians lived in the mountainous regions north of Iran before migrating to the southern plains of Mesopotamia, where they established their civilization. The region where they ultimately settled continues to be distinguished as “Sumer” today.

According to Sumerian creation myths, the Sumerians were “black-headed people” with flat rear skulls and black hair, traits characteristic of Asian populations. Their clay tablet records indicate that they came from a place called Anshan. In Sumerian, An means “heaven,” and Shan means “mountain.” Thus, Anshan refers to the “Heavenly Mountains,” which align with the central region of the ancient Hwan Empire (Hwan-guk).

So, where was the original homeland of the Sumerians, which Western scholars have yet to conclusively identify?

Kim Sang-il, drawing on Choi Nam-seon’s Bulham Cultural Theory, posits that the Sumerians and ancient Koreans once coexisted in a shared cultural sphere known as the Bulham Cultural Zone before diverging. This cultural zone, which extended from Central Asia to Mongolia, is named after the recurring use of “Bak” in the names of mountains in the region. Choi Nam-seon referred to the culture of Northeast Asia as Bulham Culture (where “Bulham” is a transliteration of the character for Bak).

The Bulham Culture is not only one of humanity’s oldest cultures but also one of the most geographically widespread. This cultural sphere aligns with the ancient Hwan Empire (Hwan-guk), meaning the Sumerian civilization was founded by a group of Hwan people who crossed the Heavenly Mountains (Cheonsan) and migrated south. Kim Sang-il, following Choi Nam-seon’s reasoning, identifies the Sumerians as a branch of Northeast Asian Mongoloids whose homeland was in the Heavenly Mountains, within a vast area spanning fifty thousand li.

In the unique Sumerian myth Enki and Ninhursag, the Sumerians describe an ideal land called Dilmun, believed to lie to the east. This suggests clues about the Sumerians’ origin. Dilmun is described as a pure and radiant land, free from sickness, death, and conflict—a paradise for the gods. The Garden of Eden in the Old Testament derives from Dilmun. This depiction of an ideal land in the luminous east, characterized by health and longevity, mirrors the ideology of light that defined the Hwan Empire.

According to Samuel Noah Kramer, the Sumerians viewed themselves as a “salt of the earth,” a chosen people. Remarkably, this belief was not rooted in material wealth or power but in their connection to the gods. They saw themselves as “a sacred people fulfilling the will of the divine,” an idea that aligns closely with the philosophy of the Hwan people, who believed in realizing the teachings of the Samshin Sangje (the Supreme Trinity) to usher in a golden age for humanity.

In conclusion, the Sumerians were a branch of the ancient Hwan people, and their original homeland was the Hwan Empire. Their civilization’s philosophical roots and myths reflect their origins in this ancient Eastern cultural sphere.

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