차별화된 화장품 마케팅 전략 22. SNS – Facebook & Instagram (Differentiated Cosmetic Marketing Strategy 22. Social media – Facebook & Instagram)

  • 페이스북

페이스북은 광범위한 연령층을 대상으로 하며, 브랜드 인지도 향상과 고객 충성도 구축에 탁월하다. 페이스북은 사용자가 가입하면서 성별. 생년월일, 주거지역, 학력, 근무회사 등을 기입한다. 기업들은 이를 토대로 원하는 대상을 선택하여 타깃팅 광고를 할 수 있어, 집중화 전략 및 비용절감을 동시에 이룰 수 있다. 기업은 페이스북 페이지를 만들거나 개인계정을 직접 운영하며, 비용을 들이지 않고 제품을 홍보할 수도 있다.

화장품 브랜드는 페이스북 페이지를 활용하여 제품 정보, 사용 전후 사진, 고객 후기 등을 정기적으로 게시함으로써 신뢰성을 구축할 수 있다. 또한 적은 비용으로 타깃팅 광고를 통해, 특정 연령, 성별, 관심사를 가진 사용자 맞춤형으로 광고를 제공하여 효과적으로 고객을 유입할 수 있다. 무엇보다도 도달률 등 광고효과 분석지표를 확인할 수 있어서, 효율적인 광고가 가능하다..

그러나 최근 페이스북은 대중의 신뢰를 잃고 있으며, 이용자들은 페이스북 내 광고에 대해 냉담한 경향이 크다. 실제로 한국방송광고진흥공사가 소비자 1천 명을 대상으로 실시한 기업이미지 광고 인식 조사 결과에 따르면, 광고 채널별로 광고 집행 기업에 믿음이 가는지에 대해 ‘그렇다’는 응답 비율은 지상파가 36%로 가장 높았던 반면, 페이스북은 8%로 유튜브(13%), 포털 사이트(18%) 등 다른 온라인 채널에 비해서도 최하위를 차지하였다(SBS 뉴스, 2020.10.2)

페이스북의 광고는 기존 매체보다 매우 저렴한 편이지만, 이마저도 쉽지 않은 작은 회사에서는 개인 계정을 적극적으로 활용할 필요가 있다. 그러나 이때도 주의할 점이 있다. 페이스북을 광고, 홍보의 장으로만 이용해서는 안 된다. 일부 사람들은 페이스북에 가입하여 회사의 브랜드나 이벤트 페이지만 올리는 경우가 있는데, 그렇게 하면 외면당하기 십상이다. 페이스북 본연의 순수한 기능인 친구를 맺고 일상생활과 정보를 공유하는 활동을 꾸준히 하면서, 필요에 따라 페이스북으로 맺어진 친구들에게 브랜드를 홍보하는 것을 병행하는 것이 좋다.

  • 인스타그램

인스타그램은 이미지와 짧은 비디오(숏폼, Short form)를 중심으로 하는 플랫폼으로, 화장품 브랜드가 제품의 시각적 매력을 전면에 내세울 수 있는 이상적인 공간이다. 인스타그램 스토리와 라이브 기능을 활용해 신제품 출시 이벤트, 뒷이야기, 사용 방법 등을 실시간으로 공유하며 소비자와의 소통을 강화할 수 있다. 인스타그램에선 인플루언서 마케팅도 중요한 전략 중 하나로, 뷰티 인플루언서들과의 협업을 통해 제품의 신뢰성과 도달 범위를 높일 수 있다.

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Facebook

Facebook caters to a broad age range and excels in enhancing brand awareness and building customer loyalty. When users sign up for Facebook, they provide information such as gender, date of birth, residence, education, and employment. Companies can use this information to select their target audience for targeted advertising, achieving both focus and cost reduction. Businesses can create a Facebook page or manage a personal account to promote products without incurring costs.

A cosmetics brand can utilize a Facebook page to regularly post product information, before-and-after photos, and customer reviews to build credibility. Additionally, targeted advertising at a low cost can attract customers effectively by delivering ads tailored to specific ages, genders, and interests. Most importantly, businesses can check advertising effectiveness metrics, such as reach, to ensure efficient advertising.

However, Facebook has recently lost public trust, and users tend to be indifferent to ads on the platform. According to a survey conducted by the Korea Broadcasting Advertising Corporation on 1,000 consumers regarding corporate image advertisements, the percentage of respondents who said they trusted companies that advertise on various channels was highest for terrestrial television at 36%. In contrast, Facebook was the lowest at 8%, even lower than YouTube (13%) and portal sites (18%) (SBS News, 2020.10.2).

Although Facebook ads are much cheaper than traditional media, small companies still find it challenging. In such cases, they need to actively use personal accounts. However, there are some precautions to take. Facebook should not be used solely as a platform for advertising and promotion. Some people join Facebook just to post about their company’s brand or events, which can lead to being ignored. It is better to use Facebook’s original function of making friends and sharing everyday life and information while also promoting the brand to friends made through Facebook as needed.

Instagram

Instagram is a platform centered on images and short videos (short form), making it an ideal space for cosmetics brands to showcase the visual appeal of their products. By utilizing Instagram Stories and Live features, brands can share real-time updates about new product launches, behind-the-scenes content, and usage tips, enhancing communication with consumers. Influencer marketing is also a key strategy on Instagram. Collaborating with beauty influencers can increase the credibility and reach of the products.

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