최근에는 디지털 미디어와 마케팅 전략, 그리고 고객 관리 측면에서, 오픈AI사의 ChatGPT로 대변되는 생성형 AI(GPT – Generative Pre-trained Transformer) 서비스는 인력과 시스템이 부족한 중소기업에게 매우 효율적인 활용도구로 자리잡을 것이다. 요즘은 오픈AI사 이외에도 구글, 앤트로픽 및 한국의 네이버, 삼성 등 여러 회사에서 선두주자인 ChatGPT를 따라잡을 생성형 AI를 출시하고 있지만, 무엇이 되든 AI는 계속 학습하고 진화되고 있으며, 더욱 인간의 말과 생각을 이해하며 일당백의 역할을 하리라 기대된다.
나도 글을 쓰는데 정보를 찾거나 글의 내용에 맞는 그림을 생성하는 일을 ChatGPT로 직접 사용해본 결과, 잘 활용하면 제품 및 광고 디자인, 콘텐츠 기획, 검색엔진최적화, 사무업무 자동화 등 다양한 활용을 할 수 있는데, 특히 디지털 마케팅 분야에서도 여러 사람이 할 일을 대신할 수 있는 탁월한 능력을 다음과 같이 발휘할 수 있어 무척 유용할 것이다.
- 이메일 및 게시물 작성: 이메일 마케팅, SNS 게시물 작성, 고객 응대 등의 작업을 AI가 대신할 수 있다.
- 언어 번역: 전세계 주요 언어를 한글로 번역해주고, 한글도 외국어로 번역해준다. 해외 바이어들에게 제공하는 소개자료 및 이메일 등을 ChatGPT를 통해서 쉽게 할 수 있다. 현재 나도 홈페이지에 한글과 영어 버전의 글을 동시에 올리고 있는데, 영어번역은 100% ChatGPT에 의존하고 있을 정도로 매우 뛰어나다.
- 타깃 마케팅 전략 수립: 나는 이 부분이 최고로 중요하다고 생각한다. 인터넷에 떠도는 방대한 데이터를 우리가 일일이 검색해서 수집하고 정리하는 일은 매우 힘들고 시간이 많이 드는 일이다. 그러나 ChatGPT를 활용하면, 빠른 시간 내에 이미 학습된 수많은 고객 데이터와 시장 조사를 기반으로, 소비자의 니즈와 행동 패턴을 파악하여 가장 유망한 고객 세그먼트를 타깃으로 설정해 준다. 이를 통해 기업은 제한된 자원으로 최대한의 효과를 내기 위한 구체적이고 세분화된 마케팅 전략을 수립할 수 있다.
- 콘텐츠 마케팅: ChatGPT는 언어와 글쓰기에 특성화된 모델이기 때문에, 블로그 글, 이미지, 동영상 등 다양한 형태의 콘텐츠를 원하는 대로 생성해준다. 나도 지금 블로그 글과 그림을 ChatGPT의 도움을 받아 만들고 있는데, ChatGPT를 사용하지 않았을 때보다 시간을 반으로 줄일 수 있어서 매우 효율적이다. 기업도 AI의 도움을 통해 차별적인 고품질의 콘텐츠를 효율적으로 제작하고 공유함으로써, 타깃 고객에게 더 빨리 가치를 제공할 수 있을 것이다.
- SNS 미디어 활용: 타깃 고객이 활동하는 SNS 플랫폼에 초점을 맞추고, 트렌드에 맞는 콘텐츠를 정기적으로 게시하여 커뮤니티를 구축하는데 도움을 줄 수 있다.
- 디자인 활용: 포토샵을 하나도 하지 못하는 나도 현재 ChatGP를 통해 일러스트를 만들고 있다. 더 나아가서는 짧은 동영상도 만들 수가 있다. 기업은 제품을 촬영하기만 하면, 전문 디자이너가 없어도 배경 이미지를 만들어 합성하고, 심지어는 광고 동영상도 AI를 통해 쉽게 제작할 수 있을 것이다.
- 검색 엔진 최적화(SEO): 웹사이트와 콘텐츠를 검색 엔진에서 더 높은 순위에 오를 수 있도록, 키워드 연구, 메타 태그 최적화, 품질 링크 구축 등을 통해 최적화 방법을 제공해준다.
- 분석 및 조정: Google Analytics와 같은 도구를 활용하여 마케팅 캠페인의 성과를 정기적으로 분석하고, 필요한 조정을 실시한다. 이를 통해 ROI를 극대화할 수 있다.
AI는 최신 디지털 마케팅 트렌드에 맞는 정보를 분석해서 제공하며, 이를 응용해서 사람이 할 일을 더욱 빠르게 작업해주기 때문에, 타깃 고객을 이해하고 고객에 맞는 마케팅전략을 적극적으로 활용하는데, 매우 큰 도움이 될 것이다.
다만, 생성형 AI는 사람의 질문에 반드시 대답하도록 되어 있어서, 잘못된 대답을 하거나 잘못된 제작물을 제공할 수도 있다. 이에 대한 판단은 아직은 사람의 영역이다. AI의 결과물을 잘 파악하고 검증해서 보완하는 일에 따라, 생성형 AI의 결과물은 더욱 빛을 발할 것이다.
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The Benefits of Generative AI like ChatGPT for SMEs in Digital Media and Marketing Strategies
Recently, Generative AI services like ChatGPT from OpenAI are becoming highly efficient tools for SMEs that lack manpower and systems in digital media, marketing strategies, and customer management. Although companies like Google, Anthropic, and Korea’s Naver and Samsung are releasing generative AI to catch up with the leading ChatGPT, AI continues to learn, evolve, and better understand human speech and thought, promising to play a crucial role in various fields.
Having used ChatGPT myself to find information and generate illustrations suitable for my writing, I find it extremely useful in various applications such as product and advertisement design, content planning, SEO, and office automation. Particularly in digital marketing, it can significantly replace tasks that would typically require multiple people, demonstrating exceptional capabilities in the following ways:
- Email and Post Writing: AI can handle tasks such as email marketing, writing social media posts, and customer responses.
- Language Translation: It can translate major world languages into Korean and vice versa. ChatGPT can easily handle introductory materials and emails for overseas buyers. I rely entirely on ChatGPT for English translations when posting Korean and English versions of texts on my website.
- Target Marketing Strategy Development: I consider this the most crucial part. It is extremely time-consuming and labor-intensive to search for, collect, and organize vast amounts of data on the internet. However, ChatGPT can quickly identify the most promising customer segments by analyzing vast amounts of pre-learned customer data and market research. This allows companies to formulate detailed and segmented marketing strategies to maximize impact with limited resources.
- Content Marketing: As ChatGPT is specialized in language and writing, it can generate various forms of content, such as blog posts, images, and videos, as desired. Using ChatGPT, I have cut the time it takes to create blog posts and illustrations in half. Companies can efficiently produce and share high-quality, distinctive content with the help of AI, providing value to target customers more quickly.
- SNS Media Utilization: ChatGPT can help focus on SNS platforms where target customers are active, regularly posting trend-appropriate content to build a community.
- Design Utilization: Even without any Photoshop skills, I can create illustrations through ChatGPT and even short videos. Companies can easily create background images, composite photos, and even advertisement videos through AI, without the need for a professional designer.
- Search Engine Optimization (SEO): ChatGPT offers optimization methods such as keyword research, meta-tag optimization, and quality link building to help websites and content rank higher in search engines.
- Analysis and Adjustment: Utilizing tools like Google Analytics, ChatGPT regularly analyzes the performance of marketing campaigns and makes necessary adjustments to maximize ROI.
AI provides information that aligns with the latest digital marketing trends, helping to expedite tasks typically performed by humans. It significantly aids in understanding target customers and actively applying customer-specific marketing strategies. However, generative AI is programmed to answer all questions, which means it can sometimes provide incorrect answers or faulty outputs. The responsibility of judgment still lies with humans. By thoroughly examining and verifying AI’s outputs, its results can be greatly enhanced and more reliable.
