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차별화된 화장품 마케팅 전략 8. 차별적 콘텐츠기획 (3) (Differentiated Cosmetic Marketing Strategy 8. Differentiated Contents Planning (3))

따라서 디지털 마케팅에서 차별적 콘텐츠를 만들기 위해서는 무엇보다도 먼저 타깃 고객의 연령, 성별, 관심사, 소비습관 등을 통해 분석하여, 고객의 마음을 흔들 수 있는 콘텐츠를 기획해야 한다. 그들이 가장 중요시하는 가치와 그들이 겪고 있는 감정적인 도전이 무엇인지 파악하고, 그들의 감정과 가치에 호소하는 콘텐츠를 만들어야 한다.

그러기 위해서 여러가지 조사와 연구와 분석이 필요하다. 가장 좋은 것은 리서치를 통해 타깃 고객을 샘플링해서 조사하는 것이지만, 이는 많은 시간과 돈이 들기 때문에 중소기업에선 자주 할 수 없는 일이다.

그렇다면 주요 타깃 고객이 활동하는 소셜 미디어(페이스북, 인스타그램, 유튜브 등)의 콘텐츠를 분석해도 좋을 것이다. 해시태그, 리뷰, 댓글 등을 빅데이터 분석을 통해 소비자들이 어떤 주제에 관심을 갖고, 어떤 문제를 겪고 있는지 파악할 수 있다. 특히 요즘은 생성형 AI를 통해 쉽게 타깃 고객의 특성이나 트렌드를 파악할 수도 있다.

또한 화장품업계의 주요 언론이나 기관에서 발표하는 트렌드 리포트, 소비자 행동 연구 보고서 등을 통해 시장 동향을 파악할 수도 있다. 특히 매일 발행되는 수많은 뷰티뉴스들을 습관적으로 스크랩하는 것은 수시로 변하는 소비자들이 중요시하는 생각과 가치에 대한 인사이트를 제공한다.

화장품 마케팅을 오래 했던 내게도 이는 지금도 가장 일상적인 습관 중의 하나이다. 과거 아날로그 시대에는 주간으로 발행되었던 화장품신문에서 관심이 가는 기사를 가위로 오려 스크랩북에 넣어 두었다가 수시로 보며 시장동향을 파악했었고, 지금은 온라인 화장품 포탈에서 매일 게재되는 뉴스 중 관심있는 기사들의 링크를 복사해서, 나의 개인 블로그에 모아두는 게 매일 아침 하루 일과 중의 하나이다. 이렇게 하면 전체적인 시장동향을 매일 새롭게 파악하는 한편, 나중에 특정 정보를 찾고자 할 때도 금방 기억이 나서 검색을 통해 쉽게 찾아볼 수 있기 때문이다.

그리고 자사몰이나 브랜드 스토어를 운영하고 있는 회사는 고객의 구매패턴을 분석하여 고객의 여정을 매핑할 수 있다. 이를 통해 고객이 구매결정 과정에서 중요하게 여기는 요소를 파악하여, 제품개발부터 마케팅 메시지까지 모든 단계에서 소비자 중심적인 접근을 가능하게 한다. 또한 소비자와 직접 소통하는 것도 그들의 감정과 가치를 이해하는 가장 직접적이고 좋은 방법이다. 소셜 미디어, 고객 서비스 채널, 오프라인 이벤트 등을 통해 소비자의 의견을 직접 듣고, 그들의 생각과 경험을 이해할 수 있다.

마지막으로 경쟁사의 마케팅 전략, 캠페인, 콘텐츠 전략도 함께 분석하여, 경쟁사와 다른 방법으로 타깃 고객의 마음을 사로잡을 수 있는 스토리 포인트를 찾아야 한다. 이에 따라 자사 브랜드의 핵심 가치를 명확히 정의하고 경쟁사와 차별화되는 스토리를 개발하는데, 이는 브랜드의 정체성을 반영하고, 소비자가 공감할 수 있는 요소를 포함해야 한다.

이 과정에서 중요한 것은 소비자의 니즈와 문제를 진심으로 이해하고 해결하려는 회사의 노력일 것이다. 그리고 이렇게 기획된 콘텐츠는 다음으로 이어지는 감정을 움직이는 스토리텔링을 통해 더욱 차별적으로 고객에게 다가갈 수 있을 것이다.


Therefore, to create distinctive content in digital marketing, it is essential to first analyze the target customers’ age, gender, interests, and consumption habits to plan content that can sway their hearts. It is crucial to understand what values they prioritize and what emotional challenges they are experiencing, and to create content that appeals to their emotions and values.

To achieve this, various surveys, studies, and analyses are necessary. The best method is to sample and survey target customers through research, but this can be costly and time-consuming, so it’s often not feasible for small and medium-sized enterprises.

In that case, analyzing the content on social media platforms (such as Facebook, Instagram, YouTube, etc.), where the main target customers are active, could be beneficial. Big data analysis of hashtags, reviews, and comments can reveal what topics consumers are interested in and what problems they are facing. Especially nowadays, generative AI can easily identify the characteristics and trends of target customers.

Furthermore, market trends can be identified through trend reports and consumer behavior research reports published by major media or organizations in the cosmetics industry. Particularly, habitually scraping the numerous beauty news published daily provides insights into the constantly changing thoughts and values that consumers prioritize.

For someone who has worked in cosmetics marketing for a long time, this is still one of my most routine habits. In the past analog era, I used to cut out interesting articles from the weekly Cosmetics Newspaper and put them in a scrapbook to keep track of market trends at any time. Now, I copy the links of interesting articles posted daily on online cosmetics portals and gather them on my personal blog, which is one of my daily routines every morning. Doing this allows me to grasp the overall market trends anew each day and quickly remember specific information when needed for easy search and retrieval.

Companies that operate their own malls or brand stores can analyze customer purchase patterns to map the customer journey. This allows them to identify the factors that customers consider important in the purchase decision process, enabling a consumer-centric approach at every stage from product development to marketing messages. Additionally, direct communication with consumers is the most direct and effective way to understand their emotions and values. Through social media, customer service channels, and offline events, companies can listen directly to consumer opinions and understand their thoughts and experiences.

Lastly, analyzing the marketing strategies, campaigns, and content strategies of competitors can also help find story points that can captivate the target customers’ hearts in a different way from competitors. This involves clearly defining the core values of your brand and developing stories that are differentiated from competitors, reflecting the brand’s identity and including elements that consumers can empathize with.

In this process, what’s important is the company’s sincere effort to understand and address consumers’ needs and problems. The content planned in this way can approach the customers more distinctively through the following emotionally moving storytelling.

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