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화장품 글로벌 진출 전략 16. 글로벌 경영 전략 모델 (Global Expansion Strategy for Cosmetics 16. Global business strategy model)

마지막으로 지금까지 이야기한 글로벌 전략을 요약하기 위해, 크게 두가지 환경요인에 따라 네 가지의 글로벌 경영전략 모델을 소개해 본다.

변수 중 하나는, 화장품처럼 글로벌 하게 소비자들의 취향이나 선호도가 비슷하며 보편적 욕구를 충족시켜주는 시장에서는 ‘비용절감에 대한 압력’이 크게 작용한다는 것이다. 물론 차별화된 콘셉트나 기술, 디자인 등으로 고가 포지셔닝을 할 수도 있지만, 대부분 그렇지 못할 경우가 많은 지금, ① 경쟁자들이 생산원가가 낮은 지역에 입지한 경우, ② 지속적으로 공급과잉이 존재하는 경우, ③ 구매자의 파워가 높고 전환비용이 낮은 경우에는 비용절감을 통해 가치를 창출해야 한다.


또한 다른 하나의 변수는 각 국가마다 정치, 경제, 문화적 차이가 존재하기 때문에, 구매자의 취향과 선호도의 차이, 사회적 관습의 차이, 유통경로의 차이, 정부규제의 차이 등 때문에, 항상 ‘현지화에 대한 압력’이 발생하여 기업은 각 국가 상황에 맞게 제품특성과 마케팅전략을 달리해야 한다는 것이다.


이 두 가지 환경요인을 축으로 하는 2X2 모델을 통해, 다음과 같은 네가지 전략을 나눌 수 있다.

물론 중소 화장품 기업이 처음부터 대기업이나 다국적기업처럼 글로벌 전략을 구사할 수는 없다. 하지만 부분적으로 전략을 구사할 수도 있다고 생각한다.

예를 들면, 최근 중국의 포장재 개발 기술 수준이 매우 발전하였으므로, 중국 포장재를 구입해서 인건비가 싼 베트남 공장으로 입고시키고, 동남아시아 사람들의 기후와 피부에 맞는 한국 기술의 내용물을 충진해서 화장품을 출시한다면, 베트남 및 태국, 라오스, 인도네시아 등 동남아권 시장에 가격경쟁력이 높으며 우수한 품질의 한국 화장품을 현지에 맞게 공격적으로 마케팅 할 수도 있을 것이다.


전략의 수립은 장기적이고 큰 것이지만, 전략의 실행은 작게 시작할 수 있다. 전략만 있다면 방법은 없는 것이 아니다. 다만 대부분 중소기업에서는 방법부터 강구하고 전략을 수립하지 않기 때문이 문제이다.

국내든 글로벌이든, 소기업이든 대기업이든, 중요한 건 무엇보다도 먼저 기업의 역량 내에서 약점을 보강하고 강점을 극대화하여, 시장의 기회를 잡을 수 있는 전략을 수립하는 것이다. 그리고 이것이 바로 경영자가 당장의 매출실적에만 치우치지 말고, 반드시 습관처럼 고민하고 연구해야 할 일이다.

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To summarize the global strategies discussed so far, I will introduce four global business strategy models based on two major environmental factors. One variable is that in markets like cosmetics, where consumer tastes and preferences are similar globally and satisfy universal needs, there is significant pressure to reduce costs. While it is possible to position products at a high price with differentiated concepts, technology, and design, in many cases, it is not feasible. In situations where ① competitors are located in regions with low production costs, ② there is continuous oversupply, and ③ buyers have high power and low switching costs, value must be created through cost reduction.

Another variable is that political, economic, and cultural differences exist in each country, causing pressure to localize due to differences in consumer tastes and preferences, social customs, distribution channels, and government regulations. This pressure requires companies to tailor product features and marketing strategies to the specific circumstances of each country.

Using a 2X2 model based on these two environmental factors, the following four strategies can be distinguished:

Of course, small and medium-sized cosmetics companies cannot implement global strategies like large or multinational companies from the beginning. However, they can partially apply these strategies. For example, given the recent advancements in China’s packaging technology, a company could purchase Chinese packaging, ship it to a factory in Vietnam where labor costs are low, and fill it with contents made using Korean technology suitable for the climate and skin of Southeast Asians. This way, the company could aggressively market competitive and high-quality Korean cosmetics tailored to local markets in Vietnam, Thailand, Laos, Indonesia, and other Southeast Asian countries.

Strategic planning should be long-term and broad, but strategic execution can start small. If there is a strategy, there is always a way. The problem is that most small and medium-sized companies try to figure out the methods first without establishing a strategy. Whether domestically or globally, for small or large companies, the key is to first strengthen weaknesses and maximize strengths within the company’s capabilities, and then develop strategies to seize market opportunities. This is what managers should habitually consider and research, rather than focusing solely on immediate sales performance.

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