글로벌 진출 전략에 대해 질문 형식으로 체크 리스트를 제시해본다. 다음과 같은 문항에 기업의 상황에 맞게 답변을 하는 방식으로 여러분의 글로벌 진출 전략을 수립하면 효과적일 것이다.
<해외시장 평가 및 선택>
Q1. 자사의 제품과 서비스가 해외시장에서 기회가 존재하는가?
Q2. 해외시장의 잠재적 능력은 무엇인가?
Q3. 해외시장에서 소비자들이 제품을 구매하는 장소는 어디인가?
Q4. 해외시장에서 경쟁의 본질은 무엇이고 중요 경쟁자는 누구인가?
Q5. 기업에 대한 정부규제는 어떻게 다른가?
Q6. 현재 국내 및 해외 유통업체의 특성은 어떠한가? 유통업체들이 특정 마케팅기능을 효과적으로 수행하고 있는가?
<전략적 이슈>
Q1. 해외시장에서 어떤 목표를 추구해야 하는가?
Q2. 해외시장에서 어떤 세분시장으로 진입해야 하는가?
Q3. 해외 시장에 있어 최상의 제품, 유통 가격, 촉진전략은 무엇인가?
Q4. 이용 가능한 해외시장 기회를 활용하기 위한 제품-시장-기업 믹스(mix)는 어떤 것이어야 하는가?
<PRODUCT>
Q1. 기업은 어떤 제품을 해외에 제공하여야 하는가?
Q2. 기업의 서비스 시설은 적합한가? 기업의 제품은 사회적으로 책임이 있는가?
Q3. 제품이 환경에서 어떠한 효과를 가지는가?
Q4. 제품은 어떠한 해외 욕구를 만족시키는가?
Q5. 해외시장에서 제품수명주기의 어느 단계에 있는가?
<PRICE & PLACE>
Q1. 해외시장에서 어떻게 유통시켜야 하는가?
Q2. 기업은 어떤 유형의 운송수단을 사용하는가? 물리적인 유통비용은 얼마인가?
Q3. 경쟁사는 어떠한 유통채널이 있는가, 그리고 이 채널은 얼마나 효과적인가?
Q4. 제품이 저장되는 장소는 어떤 곳인가?
Q5. 가격은 경쟁적인가?
Q6. 얼마에 팔아야 적정 이익을 보장하는가?
Q7. 유통과정에서 발생하는 추가적인 장려금, 할인, 덤 등의 가격과 이익에 영향을 주는 요인은 어느 정도인가?
<PROMOTION & SELLING>
Q1. 해외시장에서의 커뮤니케이션 채널 및 방식은 무엇인가?
Q2. 해외에서 어떤 커뮤니케이션 및 프로모션 목표를 추구해야 하는가?
Q3. 광고 대행사 이용여부 및 어떻게 광고 대행사를 선택해야 하는가?
Q4. 법적인 요구조건은 무엇인가? 경쟁 광고에 대한 해외 법규가 있는가?
Q5. 총 해외 프로모션 예산은 얼마를 책정해야 하는가?
Q6. 해외에서 제품을 프로모션하기 위해 인적 판매가 필요한가?
Q7. 얼마나 많은 판매원을 가지고 있어야 하는가?
Q8. 해외 매출목표수준은 어느 정도인가?
Q9. 판매력은 경쟁자에 비해 어떠한가?
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Answering the following questions based on your company’s situation will help you effectively develop a global expansion strategy.
<Market Evaluation and Selection>
Q1. Are there opportunities for your products and services in the overseas market?
Q2. What is the potential capacity of the overseas market?
Q3. Where do consumers in the overseas market purchase products?
Q4. What is the nature of competition in the overseas market, and who are the key competitors?
Q5. How do government regulations differ in the overseas market?
Q6. What are the characteristics of current domestic and overseas distributors? Are the distributors effectively performing specific marketing functions?
<Strategic Issues>
Q1. What goals should be pursued in the overseas market?
Q2. Which market segments should be targeted in the overseas market?
Q3. What are the optimal product, distribution, pricing, and promotion strategies for the overseas market?
Q4. What should be the product-market-company mix to leverage available overseas market opportunities?
<PRODUCT>
Q1. What products should the company offer overseas?
Q2. Are the company’s service facilities suitable? Is the company’s product socially responsible?
Q3. What impact does the product have on the environment?
Q4. What needs does the product satisfy in the overseas market?
Q5. At what stage of the product life cycle is the product in the overseas market?
<PRICE & PLACE>
Q1. How should the product be distributed in the overseas market?
Q2. What types of transportation should the company use? What are the physical distribution costs?
Q3. What distribution channels do competitors use, and how effective are these channels?
Q4. Where are the products stored?
Q5. Is the pricing competitive?
Q6. What price ensures adequate profit margins?
Q7. How do additional incentives, discounts, and freebies in the distribution process affect price and profit?
<PROMOTION & SELLING>
Q1. What are the communication channels and methods in the overseas market?
Q2. What communication and promotion objectives should be pursued overseas?
Q3. Should the company use advertising agencies, and how should they be selected?
Q4. What are the legal requirements? Are there regulations regarding competitive advertising overseas?
Q5. What should be the total budget for overseas promotion?
Q6. Is personal selling necessary to promote the product overseas?
Q7. How many salespeople are needed?
Q8. What are the sales targets for the overseas market?
Q9. How does the company’s sales force compare to competitors?
