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화장품 사업 전략과 경영 관리 9. 성과 창출 리더십 (4) 목표의 밸런스 (Cosmetics Business Strategy and Management 9. Leadership for Creating Results (4) The Balance of Goal)

목표는 단순히 재무적 수치만을 가지고 설정하면 안되고, 미래에 대한 준비와 재무적 성과에 영향을 미치는 다양한 요소 간의 균형을 유지하도록 설정되어야 한다. 즉, 아래의 재무적 관점, 고객 관점, 내부 프로세스 관점, 구성원들의 학습과 성장의 관점이라는 4가지 관점 간의 균형과 단기적인 일과 장기간인 일 간의 균형, 그리고 전략과 운영 간의 균형이 이루어져야 할 것이다.

– 재무적 관점: 재무적으로 성공하기 위해서는 어떤 성과를 제시하여야 하는가?

– 고객 관점: 비전 달성을 위해 고객에게 어떻게 보여져야 하는가?

– 내부 프로세스 관점: 고객과 주주를 만족시키기 위해서 갖추어야 할 내부프로세스는 무엇인가?

– 학습과 성장의 관점: 내부 프로세스의 개선을 이루기 위해 어떠한 역량을 변화시키고 개선해야 하는가?

각 4가지 관점에 대해선 회사 상황마다 다르겠지만, 대체로 아래 표의 KPI 세부 내역을 참조하면 좋을 것이다. 이는 무조건적인 목표달성이라는 목적만이 아니라, 목표를 달성하는 과정과 직원들의 육성과 성장도 중요하다는 것을 강조하는 목표이다. 따라서 이러한 균형적인 목표를 달성하기 위해서는 성과를 창출하는 리더십의 역할이 매우 중요한 것이다.

그래서 당시 LG는 전사적으로 KPI를 모두 상기와 같은 네가지 관점으로 영어의 약자를 따서 TSSW 목표로 칭하며, 이를 각 팀과 팀원의 업무분장에 따라 중요도를 배분해서 작성하였으며, 나는 이를 C사에서 중국법인장으로 있을 때도 전 직원에게 활용하였다.

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Goals should not be set solely based on financial metrics; they must maintain a balance between various factors that influence future preparedness and financial performance. In other words, a balance must be achieved among the following four perspectives: financial perspective, customer perspective, internal process perspective, and the perspective of learning and growth of members. Additionally, there should be a balance between short-term and long-term tasks, as well as between strategy and operations.

While the specifics of these four perspectives may vary depending on the company’s situation, the detailed KPI elements in the table below can generally serve as a good reference.

This emphasizes that not only the unconditional achievement of goals is important, but also the process of achieving those goals, as well as the development and growth of employees. Therefore, leadership that drives performance plays a crucial role in achieving such balanced objectives.

At that time, LG referred to this company-wide KPI as the “TSSW goals” using the English initials for these four perspectives. These goals were distributed according to the importance of each team and individual employee’s tasks. I also applied this approach to all employees when I was the head of the China branch at Company C.

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