고조선 시대 때 중원의 족속들은 동방의 여러 족속을 夷라 통칭하였습니다. [후한서]<동이열전>에 따르면 황하 하류와 강회 유역에서 활약한 동이는 모두 아홉 종으로 이를 통칭해서 구이라 불렀습니다. 견이, 우이, 방이, 황이, 백이, 적이, 현이, 풍이, 양이가 그것입니다. 그 밖에도 위치와 시대에 따라 조이, 우이, 인이, 회이, 서이, 개이, 엄이, 내이. 도이, 남이, 욱이 등을 다양하게 불렀습니다.
인이(人夷) : 동방인 산동반도에 있었으므로 동이라 불렀고 조이와 풍이로 갈라졌습니다. 하와 상나라 때에 산동, 하남 동부, 안휘 북부, 강소 북부 일대 등 광범위하게 분포하였습니다. 동이 중에서 상과 항상 충돌하였으며, 유, 수, 조, 숙의 방국은 주나라가 상을 멸할 때 각기 남쪽으로 호남 유수 및 사천 무산 등으로 이주하였습니다. 회수 쪽으로 이동한 무리는 주나라 초기 회수 유역까지 대거 이동한 서이, 회이에 동화되었습니다.
조이(鳥夷) : 조이는 동이의 한 갈래로 본래 새를 토템으로 한 부족을 가리킵니다. 동이는 처음에 하북성 역수 및 연산 일대에 분포하다가 인구가 증가하고 씨족 조직이 분열함에 따라 중국의 하상 시기에 인이, 조이, 욱이 세 갈래로 나누어졌습니다. 商周시대에 인이가 쇠락하는 반면에 조이는 번창하기 시작하였으므로 이때의 동이는 대부분 조이를 가리킵니다. 하지만 조이의 여러 부족을 여전히 동이, 즉 이방이라 지칭하였습니다. 조이는 하나라 중기에 이미 산동반도에 광범위하게 분포되어 있었습니다. 상나라가 멸망한 후에 상의 남은 부족인 무경등과 연합하여 周人들의 동쪽 침범에 대처하였습니다.
조이의 한 갈래로 황이가 있었는데 초나라에 망한 뒤로 남쪽으로 이동하여 일부가 장壯족이 되었습니다. 장족은 중국 소수 민족 중 인구가 1,600만여 명으로 가장 많고, 주요 분포지인 광서장족자치구에 장족 총 인구의 88%가 거주합니다. 그 거주지역은 산이 많고 평지가 적으며 산, 구릉이 대부분입니다. 선진 시대 양자강 중하류 이남에서 동남 연해지대에 백월이라 불리며 광범위하게 분포해 있었는데 서구, 낙월이 그 중의 일부입니다. 다신을 신앙하여 천신, 뇌신, 토지신, 거석신, 수신 등을 숭배합니다. 포락타(장족 말로 ‘산 속 노인’, ‘모르는 것이 없는 노인‘이란 뜻)라고 하는 신화의 인물을 시조로 받듭니다.
태호족(太昊족) : 조이 중에서 최초로 남쪽으로 옮겨 간 동이가 태호족으로, 태호는 새를 숭상하고 태양을 숭배했습니다. 특히 태호의 호皞는 뒤에 호昊로 표기했지만 옛 경서에서는 皞흴 호, 밝을 호로 표기 했습니다. 皞는 白자 두 개와 本자를 합성하여 본래 ‘밝달족[白族]임을 나타냈습니다. 푸쓰넨은 “太昊와 太皞호는 동일한 말이니, 옛 경서에서 흔희 ‘복희씨나 포희씨’로 일컬어졌다”라고 하였습니다.
태호, 소호의 昊자를 고전에서는 대부분 호 皞, 皓, 浩 등으로 썼으나, 지금은 대부분 昊자를 씁니다. 대개 동이족의 칭호로 쓰이는 皞와 皓는 본래 ‘해가 떠오르는 모습’ 곧 아침 햇살이 처음 비추는 모습입니다. 비록 뒤에 昊자를 썼지만 그 역시 태양이 하늘을 지나가는 것 또는 태양의 광명을 나타낸다고 할 수 있습니다.
태호의 소위 풍風씨 성에 대해 학자들은 실은 붕(鳳)씨라고 보고 있습니다. 풍과 봉 두 글자는 같이 쓰이며 갑골문에서도 봉자를 풍자로 봅니다. 이것은 태호족이 원래는 봉황새를 최고 토템으로 했음을 나타냅니다. 태호족은 원래 지금의 산동 중남부, 강소성 북부, 황하 연안 지대에 분포하면서 산동 곡부 일대를 활동 중심지로 하였습니다. 그 후 점차 서쪽으로 중원 땅을 경략하면서 지금의 하남 회양 일대로 이동하였을 것으로 봅니다.
풍이(風夷) : 풍이는 조이에서 가장 먼저 크게 발전한 한 갈래로, 복희의 후예입니다. 산동에 남은 풍이는 하상 때에 임, 숙, 수구, 전유, 제 등 소국을 건립하였습니다.
소호족(少昊) : 소호족도 조이의 한 갈래로 태호족 다음으로 산동성 지역에 거주하며 태호족과 함께 새를 토템으로 하는 조족 연맹체를 이루었습니다. 소호족은 원래 지금의 산동 북부에서 발해 연안 지역까지 분포하였고, 그 후 세력을 점차 서쪽과 남쪽으로 이동, 확장하면서 태호족을 대체하였습니다. 태호족과 마찬가지로 곡부 일대를 중심지로 하여 중원 세력에 대적하는 주요 세력이었습니다.
유궁씨 후예(有窮後羿) : 유궁씨 후예는 산동 곡부의 궁상에서 발흥하였으나, 후에 발해 연안에 있는 산동 격현으로 이주하여 소호씨 언씨 성의 한 갈래가 되었습니다. 그러나 혹자는 순舜의 고조 중선과 공동 조상으로 보기도 합니다. 유궁은 순의 부락 연맹에 가입하여 순을 도와 대풍, 수사, 십일 등 강력한 부락을 몰아냄으로써 동이족이 황하 중하류에 정착하는 기반을 다져 주었습니다. 후에 하나라 태강의 정권을 빼앗고 하백씨를 명하여 하남 낙양 일대로 이주했습니다. 동이족의 다른 한 갈래인 한착에게 다시 정권을 빼앗기고 남쪽인 안휘성 곽구의 궁곡, 궁수로 이주하였으며, 춘추시대에는 초나라의 백성이 되었습니다. 다른 한 갈래인 예인은 초나라 사람을 따라 서남쪽의 운남, 귀주, 사천 등지로 이주하였습니다.
엄이(奄夷) : 엄은 본래 부족명입니다. 엄족은 상나라 때 산동 서남에 국가를 세웠습니다. 엄족은 영씨 성이고 동이 백익부에서 비롯되었습니다. 엄국은 주나라 초기에 상의 마지막 왕 주의 아들인 무경의 복국전쟁을 지지했지만, 결국 주공이 동쪽을 정벌할 때 포고(또는 박고)씨와 함께 주에게 멸망 당했습니다. 전통적으로 엄국이 지금의 곡부 또는 그 부근에 있었다고 봅니다.
남이(藍夷) : 남이는 산동반도에서 시작된 동이족의 한 갈래로, 남청색의 원료인 남전을 심어 옷감을 남색으로 물들여 의복을 지었습니다. 상나라의 중정, 하단갑 때 전쟁을 벌이기도 했고, 산동에서 하남, 호북, 호남을 거쳐 남하하여 요족과 융합, 요족의 큰 성씨 중 하나가 되었습니다. 춘추 초기에 남이가 대거 이주한 남쪽의 호남 남전은 원래 요족의 영역으로, 남이는 이곳으로 이주한 후 대부분 요족이 되었습니다. 지금도 상녕, 수녕, 남산 등에 분포한 요족 중에 남씨 성이 매우 많다고 합니다. 그 후 요족에서 한 갈래가 갈라져 나와 다른 씨족과 결합하여 사족의 4대 성씨인 반, 남, 뇌, 종시가 되었습니다.
다른 한 갈래인 남이는 묘족과 융합했습니다. 중국 소수민족인 요족은 주로 광서, 호남, 광동, 운남, 귀주에 분포해 있는데 그 중 광서에 가장 많이 삽니다. 마을신, 가택신, 수신, 풍신, 우신, 뇌신, 수신, 산신 등을 모시며 명절 때마다 제를 지냅니다. 요족의 명칭은 기원 전설, 생산방식, 거주와 복시 등 특징에 따라 반요, 과산요, 화요, 남전남, 평지요 등 30여 개의 호칭이 있습니다.
사족의 90-%는 복건, 절강의 산간지역에 분포하고 있습니다. 그들은 스스로 ‘산합’ 또는 ‘산달’이라 부르는데 ‘합(哈), 달(達)’은 사어로 손님 이라는 뜻으로 ‘山哈은 산속 사람 또는 산속에 거주하는 손님을 말합니다. 사족의 기원에 대해서는 사, 요의 근원이 같다는 설과 고대 월인의 후예라는 설이 있습니다. 사족과 요족은 씨족 토템이나 성씨가 같은 면이 많아 두 족속의 기원이 아주 밀접하다는 것을 알 수 있습니다. 고대 월인의 후예라는 설은 월과 동일한 창세신화, 같은 생산방식, 동일한 풍습 등이 있다는 점에 근거한다. 이것을 볼 때 사족이 북방에서 내려온 동이족과 원주민이 결합하여 생성됐다고 추정할 수 있습니다.
회이(淮夷) : 하.상.주를 거치는 동안 해안을 따라 남쪽으로 회수 이남까지 이동하였고 춘추 말년에 초나라에 합병되었습니다. 갑골문에서는 회이를 가이라고 하였습니다. 회이는 지금의 회대 지역의 고애 이족의 특징적으로 가리키는 명칭이 아니고, 산동반도에 있던 동이족의 분화 및 이동과 관련이 있습니다. 따라서 습관적으로 부르는 회이는 대체로 동이에서 분화되어 나온 종족에 대한 전문 호칭이라 할 수 있습니다.
욱이(郁夷) : 유족은 우이, 우이, 욱이라 하며 우씨, 우지라고도 합니다. 호, 하와 동족이며 산동, 강소 접경지대에서 점차 황하 남쪽 기슭을 따라 끊임없이 서쪽으로 이주하였습니다. 한 갈래는 하남 중부의 유수 일대에 정착하여 나라를 세웠습니다. 다른 한 갈래는 계속 유목생활을 하면서 황하 동쪽 기슭을 따라 북쪽으로 하서 회랑을 따라 이주하였습니다. 이렇게 이주한 족속을 우지라 불렀고 그 후에는 대월씨라 불렀습니다.
대월씨는 흉노족의 핍박으로 대부분은 북쪽 이리하 유역으로 이주하였습니다. 후에 오손에 의해 패망하고 서쪽으로 중앙아시아와 아프가니스탄 일대로 이주하여 강대한 대월씨 제국을 건립하였습니다. 갠지스 강 및 인더스 강 중상류 일대를 침입하여 현지인과 결합하여 라지푸트 부족을 형성하였고 이 부족은 각기 많은 왕국을 세워 인도 역사에 큰 영향을 미쳤습니다.
서이(徐夷) : 서이는 오랫동안 회이 집단에서도 두각을 나타냈기 때문에 후세 사람들이 흔히 서이회라고도 불렀습니다. 고전에서 흔히 보이는 서방은 회이의 핵심을 이루는 세력이었을 것으로 보고 있습니다. 族原으로 봤을 때 서이는 영씨 성이고 본래 동이 백익부의 후예입니다. 서이는 은허 복사에서 호방이라 불렀고, 청동기의 명문에서도 서족 스스로 호라 하였습니다. 서이의 호족은 동방의 토착민으로서 춘추시대 이후 오, 월, 초 문화의 중요한 원천일 뿐만 아니라 제, 진 문화에 직접적인 영향을 주었고 진시황이 문자를 통일하는 데에도 매우 큰 역할을 하였습니다.
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During the Gojoseon period, the peoples of the Central Plains collectively referred to various tribes of the East as Yi (夷). According to the Eastern Yi Biography (Dongyieoljeon) in the Book of the Later Han (Hou Hanshu), the Eastern Yi tribes active around the lower Yellow River and the Jianghuai region were grouped into nine main tribes, collectively known as the Nine Yi (九夷). These included Jianyi (畎夷), Wuyi (無夷), Bangyi (方夷), Huangyi (黃夷), Baiyi (白夷), Jiyi (赤夷), Xuanyi (玄夷), Fengyi (風夷), and Yangyi (陽夷). Additionally, depending on their location and time period, they were called by various names such as Zhouyi (朝夷), Wuyi (巫夷), Renyi (人夷), Huiyi (淮夷), Xiyi (西夷), Kaiyi (開夷), Yanyi (奄夷), Neiyi (內夷), Doyi (島夷), Nanyi (南夷), and Wuyi (郁夷).
Renyi (人夷):
Renyi were located in the eastern Shandong Peninsula, and they were called Dongyi (Eastern Yi). They later split into Zhouyi (朝夷) and Fengyi (風夷). During the Xia and Shang dynasties, they were widely distributed across Shandong, eastern Henan, northern Anhui, and northern Jiangsu. Among the Dongyi, they frequently clashed with the Shang. When the Zhou dynasty defeated the Shang, the tribes of You (有), Su (宿), Zhao (邾), and Shu (宿) migrated southward to the Yushui region in Hunan and the Wushan area in Sichuan. Those who moved toward the Huai River assimilated with the Xiyi (西夷) and Huiyi (淮夷) in the early Zhou period.
Zhouyi (鳥夷):
Zhouyi, a branch of the Dongyi, originally referred to a bird totemic tribe. The Dongyi initially inhabited areas around Hebei Province’s Yi River and the Yan Mountains. With increasing population and clan division during the Xia and Shang periods, they split into three main groups: Renyi (人夷), Zhouyi (朝夷), and Wuyi (郁夷). During the Shang-Zhou transition, while the Renyi declined, the Zhouyi began to flourish. During this time, references to the Dongyi primarily meant Zhouyi. Nevertheless, Zhouyi’s various tribes were still collectively referred to as Dongyi, or “foreigners.” By the mid-Xia period, Zhouyi had spread extensively across the Shandong Peninsula. After the fall of the Shang dynasty, they allied with remaining Shang factions, such as Wu Geng, to resist the Zhou’s eastern incursions.
Among the Zhouyi, there was a subgroup called Huangyi, who, after being defeated by the state of Chu, migrated southward and became part of the Zhuang ethnic group. The Zhuang are the largest minority in China, with a population of about 16 million. Approximately 88% of the Zhuang population resides in the Guangxi Zhuang Autonomous Region. Their territories are predominantly mountainous, with limited plains. During the pre-Qin period, the Zhuang were widely distributed south of the middle and lower Yangtze River and along the southeastern coastal regions, collectively referred to as Baiyue (百越). Some subgroups include Xigu (西瓯) and Luoyue (骆越). The Zhuang people are polytheistic and worship sky gods, thunder gods, earth gods, rock gods, and water gods. They revere a mythical ancestor figure named Poluohte (meaning “wise elder of the mountains” or “an elder who knows everything”).
Taihao Clan (太昊族):
Among the Zhouyi, the first group to migrate southward were the Taihao Clan. The Taihao revered birds and worshiped the sun. The character “Hao” (皞) in Taihao was later written as 昊, but in ancient scriptures, it was often written as 皞 or 皓, signifying brightness or light. The character 皞 is a compound of two 白 (white) characters and 本 (origin), originally denoting the Bai (White) people. Scholar Pu Sinen stated, “The terms Taihao (太昊) and Taihao (太皞) are the same, and in ancient texts, they were often referred to as Fuxi (伏羲) or Poxi (庖羲).”
In classical texts, the characters 皞, 皓, and 昊 were frequently used interchangeably, though 昊 is predominantly used today. Both 皞 and 皓, often used as titles for the Dongyi people, originally symbolized the sun rising, representing the first rays of morning sunlight. Even though 昊 was later adopted, it similarly denotes the movement of the sun across the sky or the brightness of the sun.
Regarding the Taihao’s Feng (風) surname, scholars believe it was originally pronounced “Feng” (鳳, phoenix). The characters Feng (風, wind) and Feng (鳳, phoenix) were often used interchangeably, as evidenced by oracle bone inscriptions. This indicates that the Taihao Clan originally regarded the phoenix as their supreme totem. The Taihao were initially concentrated in central and southern Shandong, northern Jiangsu, and along the banks of the Yellow River, with their activity centered around the Qufu area in Shandong. Over time, they gradually expanded westward into the Central Plains, eventually moving to the area now known as Huayang, Henan.
Fengyi (風夷):
Fengyi were one of the earliest Zhouyi branches to develop significantly and were descendants of Fuxi. The Fengyi who remained in Shandong during the Xia and Shang periods established small states such as Lin (臨), Shu (宿), Sugu (須句), Zhenyou (箴游), and Qi (齊).
Shaohao Clan (少昊族):
The Shaohao Clan, another branch of the Zhouyi, followed the Taihao Clan in inhabiting the Shandong region. Together, they formed a bird-worshiping confederation. The Shaohao were initially distributed from northern Shandong to the Bohai coastal area. Over time, they gradually expanded their influence southward and westward, eventually replacing the Taihao Clan. Like the Taihao, the Shaohao were centered in the Qufu area and became a significant force opposing Central Plains powers.
Descendants of the Yougong Clan (有窮氏):
The descendants of the Yougong Clan rose to prominence in Qufu and later relocated to Ge County in Shandong’s Bohai coastal area. Some sources suggest they shared common ancestry with Emperor Shun. They joined Emperor Shun’s tribal confederation and helped drive out powerful tribes like Dafeng (大風), Youxie (有獬), and Shiyi (十益), enabling the Dongyi to establish themselves in the middle and lower reaches of the Yellow River. Later, they usurped the Xia dynasty’s rule but were overthrown by another Dongyi branch, the Hanchak, and migrated to Guoku and Gongsu in Anhui. During the Spring and Autumn period, they became part of the Chu state, with one branch relocating further to the southwest in Yunnan, Guizhou, and Sichuan provinces.
Yanyi (奄夷):
The Yanyi, originally a tribal name, established a state in southwestern Shandong during the Shang dynasty. The Yanyi, part of the Ying clan and descendants of the Baiyi branch of Dongyi, supported Wu Geng’s rebellion against the Zhou but were ultimately defeated by Duke Zhou.
Nanyi (南夷):
The Nanyi were a branch of the Dongyi originating from the Shandong Peninsula. Known for cultivating indigo plants, they dyed their clothing blue. They fought wars against the Shang dynasty during the reigns of Zhongding and Hadanjia and eventually migrated south through Henan, Hubei, and Hunan. There, they merged with the Yao people and became one of the major clans of the Yao ethnic group. Today, many Yao people living in Shangning, Suning, and Nanshan have the Nan (南) surname. Over time, another branch of the Nanyi merged with the Miao people.
Another branch of the Nanyi integrated with the Miao people. The Yao ethnic group, recognized as one of China’s minority groups, is primarily distributed across Guangxi, Hunan, Guangdong, Yunnan, and Guizhou provinces, with the majority concentrated in Guangxi. The Yao worship various deities, including village gods, household gods, water gods, wind gods, rain gods, thunder gods, mountain gods, and others, holding rituals during festivals. The Yao people’s numerous names—over 30 in total, such as Banyao, Guoshanyao, Huayao, Nanzhennan, and Pingdiyao—reflect their origin myths, production methods, residential styles, and clothing.
Another branch, the She people, are closely related to the Yao. About 90% of the She population resides in the mountainous regions of Fujian and Zhejiang. They call themselves “Shanhe” or “Shandal,” where “He” (哈) and “Dal” (達) mean “guest” in their language, with “Shanhe” signifying “mountain guests” or “inhabitants of the mountains.” The origin of the She people has two major theories: one that they share the same origin as the Yao, and another that they are descendants of the ancient Yue people. Both the She and Yao share similar clan totems and surnames, suggesting a closely linked origin. The Yue origin theory is based on their shared creation myths, production methods, and customs, leading to speculation that the She people were formed from a combination of Dongyi tribes migrating south and the indigenous peoples of the region.
Huiyi (淮夷):
The Huiyi migrated southward along the coast during the Xia, Shang, and Zhou periods, eventually settling south of the Huai River. By the late Spring and Autumn period, they were absorbed into the Chu state. In oracle bone inscriptions, the Huiyi were referred to as “Gai.” However, Huiyi was not a specific term for the indigenous people of the Huai region but rather referred to tribes associated with the migration and fragmentation of the Dongyi from the Shandong Peninsula. Therefore, the name Huiyi became a general designation for tribes derived from the Dongyi.
Wuyi (郁夷):
The Wuyi, also known as Youji or Youzi, were referred to as Wu or Yu. They were ethnically linked to the Dongyi, sharing common ancestry with the Ho and Xia peoples. Originating from the border region between Shandong and Jiangsu, they gradually migrated along the southern banks of the Yellow River to the west. One branch settled in central Henan, establishing a state near the Yushui River. Another branch continued their nomadic lifestyle, moving along the eastern banks of the Yellow River and further north along the Hexi Corridor. This migratory group was later referred to as Youji and eventually became known as the Yuezhi (月氏).
The Yuezhi, pressured by the Xiongnu, largely migrated to the Ili River region. After being defeated by the Wusun, they moved further west to Central Asia and Afghanistan, forming a powerful Yuezhi empire. They later invaded the upper reaches of the Ganges and Indus rivers, merging with the local population to form the Rajput tribes. These tribes established numerous kingdoms, profoundly influencing Indian history.
Xiyi (徐夷):
The Xiyi, having long stood out among the Huiyi groups, were often referred to collectively as the Hui-Xi people by later generations. In ancient texts, the Xiyi were considered a core power within the Huiyi, particularly during the Zhou dynasty. Ethnically, the Xiyi were part of the Ying clan, originating from the Baiyi branch of the Dongyi. Oracle bone inscriptions from the Yin Ruins referred to the Xiyi as “Hubang,” while the Xiyi themselves called their group “Hu.” Archaeological evidence shows that the Xiyi were the indigenous peoples of the eastern region, playing a critical role in shaping the cultures of Wu, Yue, and Chu after the Spring and Autumn period. They also influenced the states of Qi and Jin, and their role in the unification of written characters by Qin Shi Huang was significant.