환단고기(桓檀古記) 이야기 36. 고조선과 흉노(훈족) (1) [Korean Hwandan Ancient History 36. Gojoseon and the Xiongnu (Huns) (1)]

단군세기에는 고조선과 북방 민족 간의 관계를 알려주는 귀중한 기록이 있습니다.

3세 가륵단군 6년(BCE2177)조에 나오는 “임금께서 열양 욕살 삭정을 약수지방에 유배시켜 종신토록 감옥에 가둬 놓았다. 후에 용서하여 그 땅에 봉하시니 흉노의 시조가 되었다“라는 기록과 4세 오사구단군이 재위 원년인 BCE2137년에 자신의 아우 오사달을 ‘몽고리한’에 봉했다는 기록, 또 30세 내휴단군 5년BCE905)에 흉노가 공물을 바쳤다는 기록, 32세 추밀단군 3년 (BCE847)에 선비산의 추장 문고가 공물을 바쳤다는 기록 등이 그것입니다.

주지하다시피 몽골 고원에서 중앙아시아를 거쳐 남 러시아와 동유럽에 이르는 일대에는 광대한 초원 지대가 이어집니다. 이들 지역은 유목생활을 영위하는 몽골계와 투르크계에 속하는 다양한 유목민의 공간이었습니다. 동양사에서는 중국 북방의 여러 유목민과 중국 간의 갈등이 아주 드라마틱하게 전재 되었습니다. 중국인들은 이러한 북방 민족을 융, 적, 호 등 다양한 이름으로 부르면서, 물리치고 억압해야 할 무지하고 흉악한 오랑캐라고 여겼습니다.

그러나 북방 민족을 오랑캐로 여긴 것은 어디까지나 중화주의에 빠진 중국인의 편견입니다. 북방 유목민은 분명 정착 농경민과 다른 생활방식을 채택하였지만 결코 야만인이 아니었습니다. 실제로 기마술과 야금술, 금속가공 기술은 중국인보다 앞서 있었습니다. 흉노, 선비, 돌궐, 몽골 등 여러 북방 민족과 한민족의 관계를 살펴보면서, 그들의 세력 부침을 간략히 정리해 보기로 하겠습니다.

단군세기의 기록에 의하면 흉노의 시조는 한민족입니다. 흉노는 그 수가 계속 늘어나 진나라 때 와서는 이미 오르도스와 몽골고원, 천산산맥 일대를 주름잡고 있었습니다. 흉노는 그 우두머리를 선우라 하였는데, 한나라 초기 묵특순우(BCE209~BCE174)때 서쪽의 월지와 동쪽의 동호(번조선)를 격파하고 아시아 최초로 유목 대제국을 세웠습니다.

묵특선우는 흉노 제국을 신교 삼신문화의 고향인 고조선과 같이 셋으로 나누어 다스렸습니다. 자신은 중앙을 통치하고 동쪽은 좌현왕이, 서쪽은 우현왕이 통치하게 하였습니다. 좌현왕은 우현왕보다 우대 되었는데 보통 선우의 아들을 좌현왕으로 삼았습니다.

흉노족은 선우를 ‘탱리고도선우’라고도 불렀는데, 탱리는 하늘을 뜻하는 흉노어 탱그리의 음역이고 고도는 아들을 의미합니다. 따라서 탱리고도는 하늘의 아들, 즉 천자를 의미합니다. 흉노는 천지와 일월을 숭배하고, 나아가 조상을 숭배하며, 일 년에 세 번 큰 제사를 지냈습니다. 특히 정월의 춘제와 오월의 용성대제는 대규모 천제였습니다.

중국 측의 기록에 의하면 흉노 제국에는 하늘에 제사 지낼 때 이용하는 큰 금상(金像)이 있었다고 합니다. 흉노의 좌현왕인 휴도왕의 땅에 있던 제천금인이 그것입니다. 선우는 매일 해와 달에게 절하고 자신이 거처하는 게르(천막집)의 문도 항상 동쪽을 향해 배치 하였습니다. 이처럼 문을 동향으로 한 것은 동쪽을 중시하는 동이족의 관습과 일치합니다.

중국 역사서에서 흉노는 BCE 4세기 전국 시대에 처음 등장합니다. 중국인의 입장에서 볼 때 흉노는 틈만 나면 연, 조, 진 나라를 침략하는 골칫거리였습니다. 이 세나라는 모두 흉노의 침략을 막기 위해 장성을 쌓았습니다. 이것을 연결한 것이 진시황 때 이루어진 만리장성입니다.

진시황은 장군 몽염에게 삼십만 군을 주어 흉노에게 반격을 가하고 서쪽의 농서군에서 동쪽의 요동군 갈석에 이르는 장성을 구축하였습니다. 그러나 만리장성 축조는 백성들에게 큰 부담을 주었고 결국 2세 황제 호해 때 진나라는 진승과 오광 등의 반란으로 망했습니다. 흉노의 위협이 중국 최초의 통일국가를 멸망시킨 원인 중 하나가 된 것입니다.

진에 이어 유방이 세운 한나라도 흉노의 공격에 시달렸고, 흉노를 제압하는 데 실패하였습니다. 한고조 유방은 흉노와 전쟁에서 포위당했다가 뇌물을 주고 가까스로 빠져 나오기도 하였고, 이후 공주와 공납을 보내 굴욕적인 평화를 유지하였습니다. 한 무제 때에 다시 흉노와 전쟁을 시작하였는데 이 전쟁이 근 50년 동안 계속 되었습니다. 한 무제는 결국 흉노를 굴복시키지 못하고 오히려 큰 손해를 보았습니다.

장진퀘이에 의하면 흉노와의 전쟁이 백성의 생활을 곤궁하게 만들고 국력을 약화시켰다고 합니다.그래서 무제는 다시는 변방으로 출정하지 않겠다는 뜻을 담은 ‘윤대의 조서’를 발표하고 자신의 실책을 반성하였습니다. 한 무제가 위만정권을 공격하고 그곳에 군현을 설치하려 한 것도 흉노를 견제하기 위한 것이었습니다. 위만정권이 흉노와 손을 잡는 것이 두려웠던 것입니다. (계속)

—————
The Dangunsegi contains valuable records shedding light on the relationship between Gojoseon and northern tribes.

For example, in the 6th year of the 3rd Dangun, Gareuk (2177 BCE), it is recorded:
“The king exiled Yoksal Sakjeong of Yeollyang to the Yaksu region and confined him for life. Later, he pardoned him and granted him that land, making him the progenitor of the Xiongnu.”

Other accounts include the 1st year of the 4th Dangun, Osagu (2137 BCE), when his brother, Osadal, was appointed as “Mongori Khan,” and the 5th year of the 30th Dangun, Naehyu (905 BCE), when the Xiongnu offered tributes. Additionally, in the 3rd year of the 32nd Dangun, Chumil (847 BCE), the chief of Sunbisan, Mungo, paid tributes as well.


Spanning from the Mongolian Plateau to Central Asia, Southern Russia, and Eastern Europe, the region consists of vast grasslands historically inhabited by diverse nomadic groups of Mongolic and Turkic origins. East Asian history is rich with dramatic accounts of conflicts between the nomads north of China and Chinese civilizations. The Chinese referred to these northern tribes by various names, such as Rong (戎), Di (狄), and Hu (胡), often depicting them as barbaric and ignorant people to be suppressed or repelled.

However, such views reflect the Sinocentric bias of the Chinese. While the northern nomads had a lifestyle distinct from sedentary agricultural societies, they were far from uncivilized. In fact, they were advanced in horseback riding, metallurgy, and metalworking, often surpassing the Chinese in these fields. By examining the relationships between northern tribes—such as the Xiongnu, Xianbei, Göktürks, and Mongols—and the Korean people, we can better understand their historical rise and fall.


According to Dangunsegi, the progenitor of the Xiongnu was of Korean origin. By the Qin Dynasty, the Xiongnu had grown significantly in numbers and controlled the Ordos Plateau, the Mongolian Plateau, and the Tian Shan Mountains. The Xiongnu leader was titled Chanyu, and under the leadership of Modu Chanyu (209–174 BCE), they defeated the Yuezhi in the west and Donghu (associated with Old Joseon) in the east, establishing the first large-scale nomadic empire in Asia.

Modu Chanyu structured the Xiongnu Empire into three regions, reminiscent of the tripartite governance of Gojoseon, the cradle of the Samshin culture. He directly ruled the central region, while the Left and Right Wise Kings governed the eastern and western regions, respectively. The Left Wise King was more prestigious and was often the heir to the Chanyu. The Xiongnu referred to their ruler as Tengriqut Chanyu, where Tengri (from the Xiongnu word for heaven) meant “Heavenly Son” or emperor. The Xiongnu worshipped heaven, the sun, the moon, and their ancestors, holding large ceremonies three times a year. Of these, the Spring Festival in January and the Dragon Ascension Festival in May were major celestial rituals.


Chinese records state that the Xiongnu possessed a large golden statue used in heavenly rituals. This Heavenly Golden Man was located in the territory of the Left Wise King. The Chanyu also paid homage daily to the sun and moon, and their tents (gers) were always oriented eastward, a practice aligning with the traditions of the Dongyi people who revered the east.

The Xiongnu first appear in Chinese historical records during the Warring States period (4th century BCE). From the Chinese perspective, they were a constant threat, frequently raiding the states of Yan, Zhao, and Qin. These kingdoms built defensive walls, which Qin Shi Huang later connected to form the Great Wall. To counter the Xiongnu, Qin Shi Huang mobilized 300,000 troops under General Meng Tian and extended the wall from Longxi in the west to Liaodong in the east. However, the immense labor burden contributed to revolts that led to the fall of the Qin Dynasty, with the Xiongnu playing a part in its demise.

The Han Dynasty, founded by Liu Bang, also struggled against the Xiongnu. Liu Bang himself was besieged by the Xiongnu and narrowly escaped by offering bribes. This led to a humiliating peace treaty, involving tributes and royal marriages. During Emperor Wu’s reign, the Han resumed conflict with the Xiongnu, resulting in a 50-year-long war. Despite heavy investment, the Han failed to decisively subdue the Xiongnu, suffering great losses instead.

According to Zhang Jinqiu, the protracted war with the Xiongnu impoverished the Han populace and weakened the empire. Emperor Wu eventually issued the Edict of Retreat (輪台詔書), acknowledging his missteps and vowing to refrain from further expeditions. His campaign against the Wiman Joseon regime, establishing military colonies in the region, was also intended to check the Xiongnu’s influence, fearing a potential alliance between Wiman Joseon and the Xiongnu. (To be Continued)

Leave a Comment