한은 단지 이 땅의 7천만 겨레를 가리키는 언어로 한정되지 않습니다. 국어사전에 따르면 한은 20가지 이상의 뜻을 가집니다. 그 가운데 대표적인 뜻만을 꼽아도, 하나, 많다, 크다, 같다, 가운데, 대략 등이 있습니다. 환단고기에서도 한의 뜻을 여러 가지로 정의합니다.
“한은 역사의 통치자이니 황皇(임금)이라는 뜻이다. 이 황은 크다는 뜻이며, 크다는 것은 하나라는 뜻이다”
한에는 크다, 하나이다 라는 뜻이 담겨 있어, 한은 온 인류를 하나로 묶는 말이 될 수 있습니다. 여기에서 온 인류를 하나의 큰 가족으로 보는 ‘대한’사상이 나왔습니다. 한에 이렇게 여러 뜻이 담겨 있음은 한이 오랜 역사성을 가진 말일 가능성을 암시합니다.
상고 시대에 일찌감치 생겨나 여러 의미가 덧붙여 졌으며, 환국 이래 고대 동북아 문명이 동서남북으로 퍼져 나갈 때 사람들의 입을 통해 한이란 말도 멀리 전파되었던 것입니다.
고조선 시대에 갈려 나간 북방 민족 중 몽골족의 언어에서 한 또는 한과 유사한 말을 쉽게 볼 수 있습니다. 몽골 제국을 구성한 4대 왕국인 오코타이한국, 차카타이한국, 킵차크한국, 일한국의 이름에 비록 한자 표기는 다르지만, 한이 포함되어 있습니다. 이 한국汗國은 칸국으로도 발음되는데, 김상일 교수에 따르면 몽골어에서 칸은 신의 이름과 영웅, 산, 강 같은 숭배 대상 등에 붙여집니다.
마야 인디언들에게서도 칸이 신적 존재와 관계되어 사용되고 있습니다. 북미의 호피 인디언들에게서 발견되는 한야는 전쟁신을 가리킵니다. 잉카 세계에 있어서 천상 세계는 하난파차로 여기서 하난은 하늘세계 혹은 높다는 뜻입니다.
여러 인디언 부족들의 말에서 한은 혹은 칸을 어간으로 하는 어휘 대부분이 하늘, 하느님을 의미하고 있는 것입니다. 동남아시아 문명 속에도 한이 숨어 있습니다. 미얀마의 네 부족 가운데 맨 위쪽에 위치한 친족이 부르는 신의 이름은 팟 히안입니다 팟은 아버지란 뜻이고 히안은 하늘이란 뜻입니다. 여기서 히안은 한과 유사음으로 볼 수 있습니다.
인구 4백만 정도에 이르는 인도의 원주민인 산탈족의 창조 신화에도 한의 명칭이 나타납니다. 산탈 신화에 등장하는 새의 이름이 한스와 한신으로, 그 이름에 한이 들어 있습니다.
타이 사람들은 우리의 한과 유사한 개념을 가지고 있는데 그것은 콰한입니다. 콰한은 무려 32가지의 의미를 지니고 있습니다. 콰한은 자연과 인간을 하나로 보는 개념이며, 너와 내가 조화되는 개념입니다.
인도네시아의 신화에서 최고신은 커투한입니다. 커는 우리말로 크다는 뜻이며 투한은 주 하느님이라는 뜻입니다. 신의 이름에 한을 포함하고 있는 것입니다.
필리핀이 이고로트원주민의 최고신은 카후니안입니다. 카후니안은 카한, 칸으로 줄여질 수 있다고 보며, 반대로 한, 칸이 카후니안으로 풀어질 수도 있습니다. 이외의 여러 이고로트 말 속에 현재 한국인이 사용하고 있는 한과 거의 같은 의미의 한이 살아 있습니다.
김상일의 주장대로 한은 문명의 기원에 있어서 동아시아 문명을 하나로 묶어 주는 띠와 같은 언어인 것입니다. 그런데 한이 궁극적으로 뜻하는 바는 미래의 인간상입니다. 지금까지의 역사에서 한은 인간에게 내재한 광명, 또는 광명이 깃든 신성한 존재로서의 인간 등을 의미하였습니다.
그러나 한이 궁극적으로 지향하는 바는 여기에 그치지 않습니다. 한은 장차 천지의 뜻과 이상을 역사 속에서 직접 실현할 천지의 아들 딸로서 태일(太一)의 인간을 가리킵니다. 미래 문명사회에서 보편적인 인간상이 될 태일인간, 이것이 한의 궁극입니다.
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Han is not a term limited to the 70 million people living on the Korean Peninsula. According to the Korean dictionary, han has over 20 different meanings. Even among the more representative ones, there are definitions such as “one,” “many,” “great,” “same,” “center,” and “approximately.” The Hwandangogi also defines han in various ways.
“Han is the ruler of history, meaning emperor (hwang 皇). This hwang signifies greatness, and greatness implies oneness.”
In han lies the meaning of greatness and oneness, allowing it to serve as a word that unites all humanity. From this emerges the ideology of daehan—seeing all of humanity as one great family. The fact that han contains such a wide range of meanings suggests that it may be a term with ancient historical roots.
It likely originated in the prehistoric era, accumulating multiple meanings over time, and as the ancient Northeast Asian civilization radiated outward from Hwan-guk in all directions, the word han also spread widely through the speech of the people.
Among the northern peoples who split off during the Gojoseon period, similar words to han appear frequently in the Mongolic language. The names of the four major khanates of the Mongol Empire—Ogedei Khanate, Chagatai Khanate, Kipchak Khanate, and Ilkhanate—all include han (despite different Chinese characters being used). These are also pronounced Khanate. According to Professor Kim Sang-il, in Mongolian, khan is attached to names of deities, heroes, mountains, rivers, and other objects of reverence.
Among the Maya Indians, khan is also used in relation to divine beings. Among the Hopi Indians in North America, hanya refers to a god of war. In the Inca world, the celestial realm is called hanan pacha, where hanan means the heavenly world or “high.”
In the languages of many Native American tribes, words with the root han or khan typically denote sky or god. In Southeast Asian civilizations, han is also hidden. Among the four major tribes of Myanmar, the deity worshipped by the northernmost Chin people is called Phat Hian, where phat means father and hian means sky—hian can be seen as a phonetic variant of han.
In the mythology of the Santals, an indigenous group in India numbering around 4 million, the name han appears in their creation stories. Birds named hans and hansin—both including han—play a role in their myths.
The Thai people also have a concept similar to Korea’s han, known as kwa-han, which holds 32 meanings. Kwa-han expresses a philosophy that nature and humanity are one and that harmony between self and others is fundamental.
In Indonesian mythology, the supreme deity is Ketuhanan. Ke means “great” in Korean, and tuhanan means “Lord God.” Thus, han is embedded in the name of the deity.
In the Philippines, the supreme deity of the indigenous Igorot people is Kafunian. It is believed that Kafunian can be shortened to kahan or khan, and conversely, han or khan can be seen as derived from Kafunian. Moreover, in many of the Igorot dialects, han appears in forms nearly identical in meaning to that used by modern Koreans.
According to Kim Sang-il’s argument, han is a linguistic belt that links the origins of civilization across East Asia. Ultimately, however, what han signifies is a vision of the future of humanity. In historical contexts, han has referred to the inner brightness of humans, or to humans as sacred beings imbued with divine light.
But han ultimately aims for something beyond this. It refers to taeil (太一) humans—those who will embody the will and ideals of Heaven and Earth within history, as sons and daughters of Heaven and Earth. In the coming civilization, the taeil human will become the universal human ideal. That is the ultimate meaning of han.
