“일단 매장을 꾸미기 위해 마케팅에서는 기본적으로 필요한 POP를 준비할거에요. 소비자가 매장에서 제품을 테스트할 수 있는 테스트용 제품, 그리고 카타로그, 포스터, 위글러, 칼라차트 등의 내부용 POP와 함께, 매장 밖으로는 소비자의 시선을 끌 수 있는 배너들이 모두 공급될 것입니다. 또한 오픈 시즌이 가을인 점을 감안해서 창 밖에서 보이는 쇼윈도우 진열은 가을 분위기를 연출할 수 있는 소품들과 함께 이번 시즌 가을 메이크업을 연출하도록 하겠습니다.”
3개월 전 새로 입사하여 인테리어 회사와 함께 혼자 고군분투하며 매장의 전체적인 그림을 그려왔던 VMD 이순영 대리가 매장의 도면과 함께 구체적인 매장 디스플레이 안을 설명하였다. 이 점에 한해서는 서로 문외한이었던 신팀장과 마케팅 팀원들은 입구부터 이어지는 고객의 동선에 따라 테마별로 연출되는 프랑스의 모습을 그리며, 매우 흡족한 마음 뿐이었다.
“그런데 매장 근무자들의 복장을 어떻게 해야 할지 모르겠어요. 마땅한 아이디어가 떠 오르지 않네요. 그냥 모던한 정복을 입힐지 자유분방하게 티셔츠에 청바지를 입힐지… 매장분위기를 보면 정복이 안 어울릴 것도 같고, 그렇다고 프랑스 풍인데 티셔츠는 좀 그렇고…”
이대리의 고민에 조윤희가 잠시 생각을 하다가 밝게 웃으며 말했다.
“팀장님, 지난 번 사업개발부에 있을 때 우리 코-마케팅(Co-marketing)에 대해 얘기한 바가 있잖아요. M&C가 패션으로 유명도 하고 로고가 새겨진 여성용 셔츠가 세련되고 이쁘기도 하니까, 매장 점장이나 점원들이 유니폼처럼 입기도 하고, 매출이 우수한 소비자들에게도 판촉품으로 줄 수 있도록 M&C 여성용 셔츠를 제공하면 어떨까요?”
신팀장이 조윤희의 의견에 동조하며 말을 이었다.
“오~, 그거 좋은 생각인데? 근데 그거 비싸지 않나?”
“M&C라면 꽤 비싸겠지만, 유니폼에 비하면 훨씬 싼 편이죠. 청바지는 본인들 것을 아무거나 맞춰 입으면 되니까요. 흠… 그러고 보니 그게 브랜드 아이덴티티도 맞고 좋을 것 같네요. 나중에 판매원들이 입은 그 옷이 탐나서, 사람들이 제품도 더 많이 구매할 수도 있을지 모르고요.”
이대리의 말에 힘을 얻어 조윤희가 계속 코-마케팅을 주장하며 말했다.
“그러면 우리가 M&C 패션을 한번 만나서 코-마케팅을 제안하면 어떨까요? 그들도 우리가 앞으로 수 천 장의 티셔츠를 구입하면 엄청난 광고 효과가 될텐데요.”
“내 생각에도 좋은 아이디어 같습니다. 원래 유니폼은 점주들이 구매해야 하는 건데 이번에 점주판촉의 일환으로 티셔츠를 제공합시다. 손과장님, 그럼 얼마의 예산이 필요한가요?”
신팀장의 질문에 영업지원팀 손과장은 계산기를 두들기며 어렵다는 표정을 지었다. 그는 신팀장보다는 한 살 어린 나이였지만, 공장기획팀 출신이라 그런지 관리적인 측면이 강하고 다소 나이가 들어 보이는 편이라, 어찌 보면 아이디어 창구인 김우진과 서로 찰떡 궁합처럼 보완해 가며 잘 어울리기도 했다.
“약 1만원 정도입니다. 일단 매장에는 적어도 판매원 두 명 기준으로 두 장은 줘야 하니, 한 장 당 5천원에는 제공 받아야 합니다. 근데 그게 소비자가가 얼마나 되죠?”
“아마 3~4만원 정도 할걸요?”
손과장의 질문에 허진희가 바로 대답했다.
“그런데 그걸 5천원에 주려나…?”
사람들은 반신반의 하며 회의적인 표정을 지었다.
“자자자~, 이렇게 합시다. 영업지원팀에서는 점주판촉용으로 1만원 상당의 다른 아이템을 알아봐 주시고, 이대리도 유니폼은 다른 안도 챙겨보세요. 그리고 제가 M&C패션의 마케팅 책임자를 한번 만나 보겠습니다. 만약 안되면 다른 안으로 가고 잘 될 경우에는 M&C 티셔츠를 우선 매장 유니폼으로 제공하는 것으로 하겠습니다.” ( 계속 )

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“To decorate the store, the marketing team will prepare all the essential POP materials. This includes tester products that allow customers to try the items, and in-store POP materials such as catalogs, posters, wigglers, and color charts. Outside the store, eye-catching banners will be supplied to attract customer attention. Considering the fall season launch, the shop windows will be styled with autumn-themed props to create a seasonal atmosphere that aligns with this fall’s makeup look.”
Assistant Manager Lee Soon-young, who joined the company three months ago and had been working tirelessly with the interior design company to shape the overall store concept, presented detailed display plans along with the store layout. On this particular topic, both Team Leader Shin and the marketing team—lacking expertise in visual merchandising—were very satisfied, visualizing a themed layout that guided customer flow from the entrance, portraying the essence of France.
“But I’m not sure about the staff uniforms. I’m torn between going with formal modern attire or letting them wear casual jeans and t-shirts… Given the store atmosphere, formal wear might look out of place, but it’s a French-themed brand, so t-shirts also seem off…”
After pondering briefly, Jo Yoon-hee responded with a bright smile to Assistant Manager Lee’s dilemma.
“Team Leader, remember we talked about co-marketing back when I was in the Business Development team? Since M&C is already known for fashion and their logo-embroidered women’s shirts are stylish and beautiful, what if we provide those as uniforms for the store managers and clerks? They could also be used as promotional items for top-spending customers.”
Team Leader Shin agreed with Jo Yoon-hee’s suggestion and added:
“Oh, that’s a good idea. But wouldn’t that be expensive?”
“For M&C, it might be pricey, but compared to traditional uniforms, it’s much cheaper. Employees can wear their own jeans, so the cost is only for the shirts. Hmm… come to think of it, it aligns well with the brand identity. People might even be drawn to buy the products just because they like the staff’s outfits.”
Encouraged by Lee’s remark, Jo Yoon-hee pressed further on the co-marketing idea.
“Then why don’t we approach M&C Fashion and propose a co-marketing deal? If we’re buying thousands of shirts, it’ll be a huge advertising opportunity for them.”
“I think it’s a good idea too. Normally, franchise owners purchase uniforms, but let’s offer the shirts as part of our franchisee promotional support. Manager Son, how much budget would we need for that?”
At Shin’s question, Sales Support Manager Son tapped on his calculator with a troubled look. Though just a year younger than Shin, he gave off an older vibe due to his background in factory planning and his meticulous, managerial style. In many ways, he complemented the more creative Kim Woo-jin, forming a well-balanced team.
“About 10,000 won per set. Assuming each store has at least two staff members, we need to provide at least two shirts per store. That means we’d need to source each shirt at around 5,000 won. But what’s the retail price?”
“Probably around 30,000 to 40,000 won,” Heo Jin-hee replied immediately to Son’s question.
“Would they really give it to us for 5,000 won…?”
The team members exchanged skeptical glances.
“All right, here’s what we’ll do. Sales Support Team, please look into other 10,000-won value items we can offer as franchisee incentives. Assistant Manager Lee, please explore alternative uniform options. And I’ll reach out to the marketing head of M&C Fashion. If it doesn’t work out, we’ll go with another plan, but if it does, we’ll provide M&C shirts as the primary store uniform.” (To be continued)