“그러니까 점주에게 주는 20%할증을 소비자에게 처음부터 주는 것입니다. 이 정도는 점주들도 이해해줄 겁니다. 이 패키지엔 기초제품 6개와 색조제품 6개가 들어가는데, 이중 두 개는 무료입니다. 우리제품 개당 평균가격이 2만원이니, 총 소비자가는 약 2십만원인데 19만원 정도로 책정하고, 두 개의 무료제품과 써비스로 마스크 시트나 미니샘플 및 미용거울, 소품가방 등의 판촉물과 M&C 티셔츠까지 한 박스에 다 담아주는 겁니다. 그거 하나 사면 소비자 가치로 반은 남는 거죠. 따로 뭔가 고를 필요도 없이 한 번에 쇼핑 끝입니다.”
김우진의 말에 다들 공감이 간다는 표정을 하며 고개를 끄덕였다. 그때 허진희가 반론을 제기했다.
“그건 좀 너무 회사입장만 생각한 것 아닌가요? 소비자의 입장에서 보면, 제품에 대한 선호도가 각자 다를텐데, 획일적으로 그런 걸 만들었다가 나중에 재고라도 쌓이면 어떡하죠? 특히 색조는 더욱 그렇잖아요.”
“진희씨, 우리 이번 가을 주력 색상이 세 가지지? 그럼 기초를 하나로 묶고 색조만 세 가지로 나누는 세 종류의 뷰티박스를 만들면 어떨까?”
허진희의 우려에 신팀장이 아이디어를 더하자 갑자기 조윤희가 특유의 씩씩한 소리를 지르며 말했다.
“와~! 팀장님…, 뷰티박스… 그거 이름 좋은데요? M&C 뷰티박스. 우리 그거 만들어봐요.”
그러자 다들 좋은 생각이라며, 뷰티박스에 대한 아이디어들이 우르르 쏟아지기 시작했다. 그러자 신팀장은 바로 TFT의 디자인과 포장개발부 멤버를 불러 박스 규격 및 디자인에 대한 논의를 이어간 후 최종적으로 회의를 정리하며 말했다.
“뷰티박스는 어떻게 보면 위험한 도전인 것 같습니다. 공장에서 포장하기도 꽤 힘들 것 같고, 게다가 소비자의 가격 부담이나 취향이 제 각각이라서 안 팔릴 위험도 있습니다. 그래서 만약 재고가 많이 쌓이면 이를 해체하여 단품화 하는 재작업비도 들지도 모릅니다.
제가 누누이 말씀드리지만 마케팅은 ‘인식의 싸움’입니다. 소비자의 인식 속에 경쟁사가 아닌 바로 우리의 브랜드와 아이디어가 깊이 자리잡게 해야 하는 일이란 말이죠. 그것이 가장 중요한 것입니다. 그러니까 우리가 지금 오랜 회의에 걸쳐 만든 뷰티박스 프로모션도 공장 돌리는 입장이 아닌 소비자의 입장에서 생각해봐야 합니다.
그래서 하는 말인데, 36계에는 포전인옥(抛塼引玉)”란 말이 있습니다. 벽돌을 던져서 구슬을 얻는다는 말로써, 미끼를 던져서 상대를 유혹하는 계략이지요. 어쩌면 뷰티박스가 잘 팔릴 수도 있고, 안 팔릴 수도 있겠지요. 하지만 이것이 소비자들의 입장에서 보면 호기심을 유발하여 우리 매장에 일단 방문하게 할 수도 있겠습니다. 일종의 미끼가 될 수도 있다는 것이죠.
따라서 제 생각엔, 뷰티박스를 대량으로 만들어 주력판매하는 것보다 각 매장 당 일정량을 배정해서 신규오픈 기념으로 한정 판매 하는 게 좋겠습니다. 설령 소비자들이 부담스러워 구매를 하지 않더라도 이미 매장에 들어온 손님은 부담없이 다른 제품들을 구입할 수도 있을 것입니다.
따라서 뷰티박스를 앞으로 오픈하는 모든 매장에 신규 오픈 이벤트로 제공하는 것으로 하여, 향후 3개월간 매장 오픈 계획에 따라 뷰티박스의 생산량을 정해서 이번에 한번 만드는 걸로 해봅시다. 그리고 마케팅팀에서는 뷰티박스가 소비자들에게 호기심을 자극할 수 있는 광고안을 만들어, M&C라는 브랜드를 그들의 인식 속에 푹 빠져버리도록 해보겠습니다. 오랜 회의 동안 수고 많으셨습니다. 감사합니다. “
( 계속 )

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“So, the idea is to give the 20% bonus typically offered to store owners directly to consumers instead. I think the store owners will understand this much. The package will include six skincare products and six makeup products, with two of them being provided for free. Given that the average price per product is 20,000 won, the total retail price would be around 200,000 won, but we’ll set it at about 190,000 won. Along with the two free products, we’ll also include promotional items such as mask sheets, mini samples, a beauty mirror, a pouch bag, and even the M&C T-shirt—all packed in a single box. Buying just this one box gives the customer nearly double the value. It’s a one-stop shopping experience, with no need to choose items individually.”
Everyone nodded in agreement with Kim Woo-jin’s idea. Then, Heo Jin-hee raised a counterpoint.
“Isn’t that too company-centric? From the consumer’s point of view, preferences for products vary, especially for makeup. If we standardize it and end up with excess inventory, what do we do then?”
“Jin-hee, our key color themes for this fall are three, right? Then how about making one fixed skincare package and dividing the makeup into three variations—creating three types of beauty boxes?”
To address Jin-hee’s concern, Shin added to the idea, and Jo Yoon-hee suddenly exclaimed in her usual energetic tone.
“Wow~! Team Leader… ‘Beauty Box’—that name is great! M&C Beauty Box. Let’s do it!”
Everyone agreed that it was a great idea, and creative ideas for the beauty box started pouring in. Shin immediately called in the TFT’s design and packaging development team to discuss box specifications and design, then wrapped up the meeting by saying:
“The beauty box is, in a way, a risky challenge. It might be difficult to package at the factory, and considering the price burden and varied preferences of consumers, there’s a risk it might not sell well. If we end up with excess inventory, we may have to dismantle and repackage the products individually, which would add to the cost.
As I’ve repeatedly emphasized, marketing is a battle of perception. Our job is to plant our brand and ideas deeply in the consumer’s perception—not those of our competitors. That’s the most important thing. So even this beauty box promotion, which we’ve crafted through many meetings, should be approached from the consumer’s perspective, not from the standpoint of factory logistics.
There’s a saying in the 36 Stratagems: ‘Pao Jeon In Ok (抛塼引玉),’ which means throwing a brick to attract jade. In other words, it’s a strategy to entice by offering bait. The beauty box may or may not sell well, but from the consumer’s viewpoint, it can spark curiosity and draw them into our stores. It can serve as a lure of sorts.
Therefore, I think instead of mass-producing the beauty box for core sales, we should allocate a limited quantity to each store and sell them as limited edition items for grand openings. Even if customers hesitate to purchase due to the cost, once they step into the store, they may still purchase other products more easily.
So let’s proceed by providing the beauty box as part of a grand opening promotion at every newly opening store. Based on the store opening schedule for the next three months, we’ll decide on the production volume and carry out a single manufacturing run. And I’d like the marketing team to create an advertisement that sparks curiosity about the beauty box—an ad that pulls consumers into the world of the M&C brand and embeds it deeply in their minds. Thank you all for your hard work during this long meeting.”
(to be continued)