인식의 싸움 88. TV CF 광고 (1). [Battle of Perception 88. TV Commercial Advertisement (1)]

뷰티박스는 만반의 준비가 갖추어져야 하고 생산하기도 번거롭고 힘들었었지만, 확실히 신규 거래선에 고객을 유인하는데 효과적인 아이디어였다. 특히 온라인 이벤트나 잡지광고를 보고 매장을 방문한 소비자들은 뷰티박스를 보고 사진을 찍어 올리다가 한 무더기의 사은품들을 보고 혹해서 충동구매를 하기 일쑤였지만, 막상 구매를 하고 집으로 가져왔어도 이쁜 디자인과 우수한 품질, 그리고 푸짐한 구성품들이 마음에 들어 매우 긍정적인 후기들을 계속 올려주었다.

또한 매장에서도 단가가 높은 뷰티박스의 영향으로 과거 화장품전문점을 하였을 때보다 두 배 이상의 매출 실적을 올리게 되면서, M&C화장품 브랜드숍에 대한 긍정적인 소문들이 전문점주들에게 빠르게 확산되었다.

이렇게 되자 두 차례 실시했던 사업자설명회도 더 이상 큰 의미가 없게 되었다. 영업부와 소비자 상담실은 매장문의 전화가 쇄도하였고, 인테리어와 VMD를 맡고 있는 이대리는 밤잠을 잊은 채 매장 오픈에 박차를 가하였다. 그러다 보니 인테리어를 아무리 아웃소싱 한다고 해도 이젠 그녀 혼자 커버할 수 없는 일이 되어, 신팀장은 그녀에게 두 명의 경력사원을 더 보강해 주어 매장 오픈을 최우선으로 두고 매장을 확산해 나갔다.

그리고 박성준과 김현정대리의 노력으로 11월에 이상 없이 2차 제품인 알프스 허브라인과 핸드앤바디 제품들이 보강되자, M&C매장을 하고 싶다는 사람들은 날이 갈 수록 더욱 늘어만 갔다. 그 결과 M&C는 9월 출시하여 12월까지 소비자 판매금액 기준으로 100억원의 실적을 올려, 당초 목표였던 50억원의 두 배에 해당하는 성과를 달성하였다.

참으로 인생에서 두 번 겪기 힘든 한 해를 마감하며 신팀장은 감회가 새로웠다. 어찌 보면 일 년이라는 짧은 기간 동안 벌어진 수 많은 사건들이, 마치 자신의 전 일생에 걸쳐 일어난 듯한 무척이나 긴 시간으로 착각될 정도였다. 신팀장은 부쩍 늘어난 팀원들과 함께 조촐한 송년회를 하며 지난 일년을 회고하면서 서로의 노고를 치하하는 한편, 바로 다가 올 내년을 걱정하며 말했다.

“이런 추세라면 내년에는 매장 수가 200개도 넘을 것 같은데, 결품이 나지 않도록 잘 관리해야겠고, 아직 품목이 많이 부족해서 색조 봄 색상은 물론 마스크쉬트와 남성용 라인도 보강되어야 할 것 같네. 이젠 여러분들도 모두 PM으로서 자리를 잡은 것 같으니, 각자 맡은 영역에서 계속 최선을 다해서, 내년에는 진정으로 국내 브랜드숍 시장을 단숨에 석권해 봅시다.”

“네. 걱정 마세요. 제가 있지 않습니까? 일당백…”
술이 살짝 들어간 박성준이 유쾌하게 말했다.

“그런데 내년에도 이렇게 색조는 저 혼자만 하는 건가요? 한 명 더 보강 안돼요?”
허진희가 힘들다는 투정의 소리를 했다.

“진희씨 올 해 고생 많았어. 당연히 보강이 되어야지. 그렇잖아도 내년 사업계획에 여러분들 밑으로 모두 한 명씩 증원하는 걸로 했는데, 아직 회사가 기존 사업을 정리하지 못해서 브랜드숍에 올인하지 않는 바람에, 자금적으로 어려움이 있는 것 같더라. 내 생각엔 색조가 제일 트렌디하고 힘든 것 같은데 김현정대리가 병행해서 도와주도록 할테니, 사람이 뽑힐 때까지 진희씨는 변함없이 색조에만 전념해줘.”

“에효~ 이 놈의 팔자야~. 일복 타고난 팀장님 만나고 나서부터, 저도 일복이 늘어나는 것 같아요. 기운 내서 일하게 맛있는 것이나 많이 사주세요.”
허진희는 가벼운 농담으로 대답을 대신하였다. (계 속)

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Although producing the beauty box required meticulous preparation and was cumbersome and exhausting, it proved to be an effective idea for attracting new clients. Particularly, consumers who visited stores after seeing online events or magazine advertisements often took photos of the beauty box and posted them online. Then, tempted by the bundle of promotional gifts, they would make impulse purchases. Even after bringing the products home, they continued posting positive reviews, satisfied with the beautiful design, excellent quality, and generous contents.

Additionally, the high unit price of the beauty box significantly boosted in-store sales—more than double compared to when operating a traditional cosmetics store. As a result, positive word-of-mouth about the M&C Cosmetics brand shop rapidly spread among specialized retailers.

This led to the business briefings held twice becoming largely irrelevant. The sales department and the customer support center were overwhelmed with store-related inquiries, and Lee, who was in charge of interior design and VMD, worked tirelessly to expedite store openings. Despite outsourcing, the workload exceeded what she could manage alone, prompting Team Leader Shin to assign her two experienced staff members to prioritize store expansion.

Thanks to the efforts of Park Sung-jun and Assistant Manager Kim Hyun-jung, the second lineup of products, the Alps Herb Line and Hand & Body series, were smoothly added in November. As a result, interest in opening M&C stores continued to rise. Consequently, M&C achieved sales of 10 billion KRW by December, based on consumer sales value, after launching in September—double the original goal of 5 billion KRW.

As the year drew to a close—a year so extraordinary it might only come once in a lifetime—Team Leader Shin felt deeply moved. The countless events that had occurred over the course of just one year felt as though they had unfolded over an entire lifetime. At a modest year-end gathering with the now-expanded team, Shin reflected on the past year, commended everyone for their hard work, and expressed concern about the upcoming year.

“At this rate, we might have over 200 stores next year. We need to manage inventory carefully to prevent stockouts. We’re still short on product categories, so we should supplement with spring color cosmetics, sheet masks, and a men’s line. Now that each of you has established your roles as PMs, continue giving your best in your respective areas so that next year, we can truly dominate the domestic brand shop market in one sweep.”

“Don’t worry. You’ve got me, right? One man, one hundred roles…”
Park Sung-jun chimed in cheerfully, slightly tipsy.
“But am I doing all the color cosmetics by myself again next year? Can’t we add one more person?”
Heo Jin-hee voiced her fatigue in a half-joking complaint.

“Jin-hee, you worked hard this year. Of course, we need to add more staff. I’ve already included plans to assign one more person under each of you in next year’s business strategy. But the company is struggling financially because it hasn’t fully withdrawn from existing businesses and isn’t fully committed to the brand shop yet. I think color cosmetics are the trendiest and most demanding, so I’ll ask Assistant Manager Kim Hyun-jung to assist you in parallel. Until we bring in someone new, please continue focusing solely on color cosmetics.”

“Aish~ what kind of fate is this~. Ever since I met you, Team Leader, who was born to work, I feel like my workload has doubled too. If you want me to stay motivated, buy me lots of delicious food.”
Heo Jin-hee replied with a lighthearted joke. (To be continued)

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