우당탕탕 중국이야기 31. 중국 생산용 기초화장품 개발 [A Bang and Clatter Story in China 31. Development plan a new brand manufactured locally in China]

나는 이상무가 얘기하는 것처럼 방만 차지하고 노는 사람이 절대 아니었다. 아니, 그럴 겨를조차 없었다. 일단 중국 위생허가를 이미 받아서 바로 수입이 가능할 줄 알았던 희란 브랜드가 위생허가 변경 기한이 차일피일 미루어지고 말았다.

나는 도저히 희란만 바라보며 기다릴 수가 없어, 더 늦기 전에 중국 내 자체 생산으로 브랜드를 하나 만들어서 빠른 시일 내에 출시를 해야만 했다. 나는 즉시 민대표에게 그런 신제품 개발 계획을 보고하고 새로운 기초화장품 개발 준비를 하고 있는 중이었다.

브랜드는 이미 준비된 메이디커(Beautique)였다. 하지만 지금 당장 R&D도 없는 상황에서 제품을 개발할 방법이 없었다. 가장 쉬운 방법은 베이징이나 상하이에 있는 한국 ODM(Original Development Manufacturer) 회사에 의뢰해서, 이미 준비되어 있는 그들의 처방 중에 하나를 선택해서 만들면 된다.

하지만 그렇게 되면 제품 차별화도 별로 되지 않으며, 무엇보다도 중요한 첫 번째 브랜드가 어느 ODM 회사 하나에만 종속될 수 있을지도 모른다는 위험에, 나는 급하지만 좀 더 어려운 길을 택하기로 마음먹고 한국으로 전화를 했다. 과거 같은 회사에서 R&D를 담당했으나, 지금은 별도로 독립해서 작은 원료회사를 운영하고 있는 김사장이었다.

“김사장, 오랜만이야~”

“어~ 형~ 중국 갔다더니 거긴 어때요? 잘 지내죠?”

“에구~ 진짜 죽겠다. 여긴 진짜 전혀 다른 세상이야~.”

오랜만에 세상사는 이야기를 잠시 주고 받으며 서로간의 인사치레를 끝나자 나는 기회를 잡아 얼른 본론으로 들어갔다.

“김사장, 그래서 브랜드 하나를 개발하려고 하는데, 네가 새로운 처방 좀 만들어 줘라. 너도 요즘 어렵다고 하던데, 내가 많이 챙겨주지는 못하겠지만, 용돈벌이 좀 한다고 생각하면 되지 않을까?”

” 그러면 저야 좋죠~ 근데 어떤 제품을 하려고 하는데요?”

“일단 한국가격으로 치면 15,000~20,000원 수준의 중가대 제품이야. 브랜드는 뷰티끄(Beautique)인데 이게 앞으로 우리회사의 간판 브랜드가 될 거야. 네가 몇 가지 컨셉을 내게 제안 좀 해줘. 지금으로선 가장 기본적인 클렌징부터 아이크림까지 11품목 정도는 있어야겠어. 한번에 다하지 못한다면 1차, 2차로 나눠서 1차는 베이직 7품목, 2차는 기능성 4품목 정도로 진행하면 좋겠네.

한 제품 당 연구개발비용을 쳐서 줄테니까 네가 적절하다고 생각하는 R&D 용역비용도 제안해보고… 하지만 너도 알다시피 지금 아무 것도 없는 상황에서 내가 후하게 줄 수는 없다. 이점 감안해서 네가 알아서 제안해봐. 내가 자세한 개발방향은 이메일로 다시 보내줄게.”

“네~ 형, 알았어요. 언제까지 필요해요?

“무조건 빨리 해줘. 당장 다음 주라도…”

“에이, 아시는 분이…. 어떻게 다음주까지 돼요?”

“짜샤~ 말이 그렇다는 거지, 네가 이미 기본적으로 가지고 있는 처방들이 있잖아. 거기에 최근 트렌드 감안해서 컨셉 원료를 추가해주면 금방 되는 거 아닌가? 빨리 제안해줘. 제안서 검토 후 얼른 품의 받고 진행할테니…”

“네. 알았어요, 밤새도록 해서라도 빨리 만들어볼게요.”

나는 일단 내용물 개발을 한국에 있는 김사장에게 맡기고, 샘플이 나오면 한국법인의 허상무 쪽에서 품평을 하게 한 후, 나중에 파일럿(Pilot) 생산할 때 김사장을 중국으로 불러서 내용물을 제조할 수 있도록 할 참이었다. 그리고 그럴 경우 김사장에게 중국 출장비도 다 지불해주겠다고 약속하였다. – 계속 –

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I was never the kind of person who just occupied an office and idled around, as Director Lee claimed. In fact, I didn’t even have the luxury of such leisure. The brand Heeran, which I had believed could be imported immediately upon obtaining Chinese sanitary approval, kept facing indefinite delays in its approval modification process.

I couldn’t afford to simply wait for Heeran. Before it was too late, I had to create a new brand manufactured locally in China and launch it as soon as possible. I immediately reported this new product development plan to CEO Min and began preparing for the development of a new skincare line.

The brand name had already been decided — Beautique. However, without any R&D department available at the moment, I had no way to proceed with product development. The easiest option was to commission a Korean ODM (Original Development Manufacturer) company based in Beijing or Shanghai and select one of their existing formulations.

But that approach carried serious risks. It would make product differentiation nearly impossible, and more critically, it could tie our very first brand to a single ODM company. Despite the urgency, I decided to take a more difficult yet safer path and made a phone call to Korea — to President Kim, a former R&D colleague from the same company who had since established his own small raw materials business.

“Hey, President Kim, it’s been a while~”

“Oh~ hey, hyung! I heard you’re in China now. How’s life over there? Everything good?”

“Ugh, it’s killing me. It’s a completely different world here~.”

After exchanging a few pleasantries about life, I quickly seized the chance to get to the point.

“President Kim, I’m planning to develop a new brand. I want you to create some new formulations for me. I know times are tough for you too, and while I can’t offer a huge payment, think of it as a little side income opportunity.”

“That sounds great for me~ But what kind of products are you planning to develop?”

“They’ll be mid-range products priced around 15,000 to 20,000 won in Korea. The brand name is Beautique, and it’s going to be our company’s flagship brand. I want you to propose a few concepts. For now, I think we’ll need around 11 items total, from basic cleansing products to eye creams. If it’s too much to do all at once, we can divide it into two phases — Phase 1 with 7 basic items and Phase 2 with 4 functional ones.

I’ll pay the R&D cost per product, so propose what you think is a reasonable development fee. But as you know, we’re starting from scratch here, so I can’t be overly generous. Keep that in mind and make your proposal accordingly. I’ll send you more detailed development guidelines by email.”

“Okay, got it, hyung. When do you need it by?”

“As soon as possible. Preferably by next week…”

“Come on, you know that’s impossible! How could I finish everything by next week?”

“Hey, that’s just a figure of speech. You already have some basic formulations, right? Just add some concept ingredients based on the latest trends, and it shouldn’t take that long. Send me the proposal quickly. Once I review it, I’ll get approval right away so we can move forward.”

“Alright. I’ll pull an all-nighter if I have to and get it done fast.”

I decided to entrust the product formulation to President Kim in Korea. Once the samples were ready, I planned to have Mr. Heo from the Korean headquarters evaluate them. Later, when it came time for pilot production, I intended to bring President Kim to China so he could oversee the actual formulation process. I also promised to cover all his travel expenses for the trip. – to be continued –

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