우당탕탕 중국이야기 32. 상하이 국제 뷰티 박람회 (1) [A Bang and Clatter Story in China 32. Shanghai International Beauty Expo (1)]

스킨케어 신제품 개발의 다음 문제는 디자인과 용기였다. 지금 상황에서 디자인해서 금형개발을 한다면 너무 시기적으로 늦을 수밖에 없었다. 지금 중요한 건 바로 스피드였다. 그렇다면 적절한 프리몰드(Free Mold) 용기를 찾아야만 했다.

이럴 줄 알았다면 지난 번 광저우 출장 갔을 때 기초용기도 봐둘 걸 하며 후회가 되기도 했지만, 이미 엎지러진 물이었다. 나는 다른 방법이 없을까 하며, 중국직원을 통해 인터넷으로 용기들을 찾아보도록 하였지만, 혹시나 한 기대는 언제나 ‘역시나’가 되었다. 용기를 결정하는 일은 실물을 보기 전에 판단하기가 쉽지 않은 일이기 때문에, 마땅한 걸 발견하기는 쉽지가 않았다.

그런 와중에 베이징으로 떠난 김현웅에게서 엄청난 인연을 맺어줄 전화가 왔다. 이 전화 한 통이 나중에 회사를 크게 발전시키는 중요한 계기가 될 줄은 그때만 해도 나는 생각조차 하지도 못했다.

“총경리님, 예전에 중국에서 하는 화장품 박람회에 가면 좋겠다고 말씀하셨지요?”

“어~ 현웅아~ 그랬었지.”

“베이징에서 화장품 박람회가 있다 던데요?”

“무슨 소리야 그건 봄과 가을에 하는데… 봄은 이미 끝나지 않았나?”

“네? 그런가요? 거참~ 제가 잘못 알았나 보네요.”

“맞다, 현웅아~! 아마 5월 말쯤에 상하이에서 국제 화장품 박람회가 있을 거야. 그게 베이징보다 더 크고 볼만하다고 하던데…”

“그럼 언제 하는지 제가 인터넷으로 알아볼까요?”

“근데 넌 지금 베이징에 있잖아. 졸업 때문에 마무리 수업 들어야 한다고 하지 않았나?”

“그 정도는 괜찮습니다. 저도 꼭 한번 가보고 싶어서요. 괜찮으시다면 저랑 같이 가면 어떨까요?”

“그래? 흠~~ 그러고 보니 마침 나도 기초제품 용기 때문에 가볼 필요가 있다. 네가 같이 가서 통역도 해주고 너도 견문도 넓힐 수 있는 기회가 된다면 일석이조겠네. 그럼 네가 한번 인터넷으로 알아봐라. 넌 베이징에서 바로 와서 우리 상하이 공항에서 만나는 걸로 하자~!”

그렇게 해서 나와 김현웅은 상하이 국제 화장품 박람회를 가게 되었다. 상하이에는 홍챠오공항과 푸동공항이 있는데 행사장은 푸동공항 쪽이 가깝다고 해서, 우린 이른 아침 상하이 푸동공항에서 근 한 달 만에 다시 만났다.

매년 중국 상하이 신 국제 전시센터(Shanghai New International Expo Center)에서 열리는 ‘상 하이 국제 미용화장품박람회’는 중국을 비롯한 한국, 일본, 미국, 프랑스, 이탈리아, 홍콩, 대만 등의 20여 개국의 1,000여 개가 넘는 화장품 업체들이 참가하는 세계 4대 화장품 박람회 중의 하나이다.

중국에선 매년 홍콩에서 열리는 세계적인 화장품 박람회인 코스모프로프(Cosmoprof)의 규모가 점점 축소되는 대신 상하이 박람회가 더욱 커지는 걸 보면, 중국 본토에서의 화장품 시장 규모의 성장과 위상을 잘 알 수가 있을 정도이다.

우리는 미리 박람회장에서 걸어서 10분 거리 정도의 빙관(兵官, Motel)에 방을 잡아놨는데, 하루 400위엔(약 7만원)의 방치고는 너무나도 형편없는 한국의 여관 수준도 안 되는 방이었다. 행사기간 중, 이곳의 물가는 원래 상하이의 엄청난 물가에 박람회의 바가지 요금까지 더해져서 하늘 높은 줄 모르고 치솟고 있었다.

마침 한국법인의 디자이너 두 명도 상하이 박람회에 참관하게 되었는데, 한국에서 해외출장비를 받아와서 특급 호텔에 묶는 두 명의 여직원들에 비해, 중국법인 국내출장비 기준의 우리는 참으로 격세지감을 느끼지 않을 수가 없었다. – 계속 –

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The next challenge in developing the new skincare line was the design and packaging. At that point, creating a custom design and developing new molds would have taken far too long. What mattered most now was speed. Therefore, I had to find suitable free-mold containers that were already available.

I regretted not having checked out basic packaging options during my last business trip to Guangzhou—it would have saved me valuable time—but it was too late for that now. I asked one of our Chinese staff to search for containers online, hoping to find something usable. Yet, as always, my faint hope quickly turned into disappointment. It was nearly impossible to make proper packaging decisions without examining the actual samples firsthand, and finding something satisfactory proved extremely difficult.

Then, I received an unexpected call from Kim Hyun-woong, who had gone to Beijing—a call that would later lead to a fateful connection and become a turning point for the company’s future growth, though I had no idea at the time.

“Director, remember how you once said it’d be great to visit a cosmetics trade fair in China?”

“Oh, right, Hyun-woong, I did say that.”

“There’s supposed to be one in Beijing soon.”

“What are you talking about? Those fairs are usually held in spring and fall… and spring should already be over, shouldn’t it?”

“Really? Huh, maybe I got that wrong.”

“Wait—come to think of it, there should be an international cosmetics fair in Shanghai around the end of May. I’ve heard it’s even bigger and better than the one in Beijing.”

“Then should I check online to find out the exact dates?”

“But aren’t you in Beijing right now? Didn’t you say you had to attend your final classes for graduation?”

“That’s fine. I’ve always wanted to visit one anyway. How about we go together, if that’s okay with you?”

“Hmm… you know, that’s actually a good idea. I was just thinking I needed to look for basic packaging options. If you come along, you can help with interpretation, and it’ll be a great learning opportunity for you too. Sounds like a win-win. Alright, check the dates and details online. You can fly directly from Beijing, and we’ll meet at the Shanghai airport.”

And that’s how Kim Hyun-woong and I ended up attending the Shanghai International Cosmetics Fair. Shanghai has two main airports—Hongqiao and Pudong—and since the exhibition venue was closer to Pudong, we decided to meet there early in the morning. It had been nearly a month since we last saw each other.

The Shanghai International Beauty & Cosmetics Expo, held annually at the Shanghai New International Expo Center, is one of the world’s four largest cosmetics exhibitions. Over 1,000 companies from more than 20 countries—including China, Korea, Japan, the United States, France, Italy, Hong Kong, and Taiwan—participate each year.

While the Cosmoprof trade fair in Hong Kong, once China’s premier cosmetics event, had been shrinking in scale, the Shanghai exhibition was rapidly expanding, reflecting the remarkable growth and rising status of China’s domestic cosmetics market.

We had booked a room at a small motel called Bingguan (Motel), located about a ten-minute walk from the exhibition hall. At 400 yuan per night (around 70,000 won), the room was shockingly poor—worse than an old Korean inn. During the event, prices skyrocketed as the usual high costs of Shanghai were compounded by the notorious “exhibition season surcharge.”

Coincidentally, two designers from our Korean headquarters were also attending the Shanghai fair. Having received overseas business trip allowances, they stayed in luxury hotels, while we—bound by the domestic business trip budget standards of the Chinese subsidiary—couldn’t help but feel the sting of inequality. – to be continued –

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