인식의 싸움 102. 여드름화장품 (8) [Battle of Perception 102. Acne skincare (8)]

그 동안 에이솔루션은 참으로 말도 많고 탈도 많았다. 신팀장이 여름 휴가로 자리를 비운 동안 이팀장의 방해 공작으로 에이 솔루션이 이팀장의 손에 넘어가 영업 1부가 아닌 영업2부로 출시되기로 결정된 적도 있었다.

  이 팀장은 자신이 잘 안 된 이유가 패배주의에 물든 영업1부 때문에 아무리 좋은 제품을 출시해도 성공할 수가 없다며 모든 실패의 핑계를 영업1부에 돌렸다. 그러면서 에이솔루션을 영업1부에 주면 될 것도 안 되므로, 잘 나가는 영업2부에 줘야 한다며 임원들을 꼬드겨, 자신이 에이솔루션을 차지하려고 하였지만, 신팀장은 뚝심을 가지고 다시금 임원진을 설득하여 에이솔루션을 영업1부에 런칭하고 말았다. 1998년 11월의 일이었다.

  그는 여름이 아닌 한 겨울에 런칭하느라 여드름이 겨울철 추위에도 매우 안 좋다는 피부과학적인 연구자료를 찾아 교육자료를 보강하였고, 여드름이란 말을 직접적으로 표현하지 못하는 광고의 제한 때문에 직접적인 광고보다는 피부과 교수를 앞장세워, 국내 최초로 산학협동을 통해 대학에서 여드름 화장품이 개발되었다는 홍보를 대대적으로도 하여, 각종 신문과 9시 뉴스에까지 기사가 다루어졌다. 그 결과 제품이 출시도 되기 전에 소비자상담실 전화가 마비될 정도로 엄청난 문의가 쇄도하여, 즐거운 비명을 지를 정도였다.

  그 후 제품 출시와 함께 광고를 하게 되었을 때도 여드름을 직접적으로 표현하지 않고 여드름의 상징인 멍게를 앞장세우는 한편, 여드름이란 말 대신 피부사춘기란 말로 여드름을 간접적으로 표현하면서 이런 문제를 해결해 주는 화장품으로써 에이솔루션(a-Solution)을 강조하는 잡지광고를 대대적으로 하였다.

펼쳐진 잡지광고의 왼쪽 면에는 뻘건 멍게와 함께 “There is a Problem…” 이란 문구가, 그리고 오른 쪽 면에는 제품과 함께 “There is a Solution!”이라는 카피가 브랜드 명과 컨셉을 그대로 전달해 주는 인상적인 광고였다.

  어느 한 구석에도 여드름이란 말은 없었다. 그러나 여드름의 상징인 멍게를 통해 모든 소비자들은 에이솔루션이 여드름을 해결해 주는 화장품임을 알 수가 있었다. 이렇게 정부의 규제로 남들이 할 수 없다고 하는 시장에서 그 규제를 피할 수만 있다면 위기는 기회가 되고 강점이 되는 것이 바로 마케팅 전략의 묘미인 것이다.

게다가 대학교수의 임상과 처방이라는 신뢰의 힘이 보태진다면 이는 금상첨화가 아닐 수가 없었다.   결과는 대 성공으로 이어졌고, 에이솔루션은 첫 달부터 월 출고매출 10억원을 돌파하며 M&C의 뒤를 이어 회사의 주력 브랜드로 자리잡았다. 에이솔루션은 이후에도 더욱 성장을 하여 연간 수 백 억 원대의 매출을 기록하였으며, 영업2부가 아닌 영업1부 유통으로 출시 되었기 때문에 유통 내의 카니발라이제이션(Cannibalization) 없이 시너지를 창출하게 되어 회사는 더욱 크게 급성장을 하게 되었다.

그간 회사가 10년 동안 이루었던 성과 이상을 단 3년 만에 이루어낸 것이니 이보다 큰 성공이 어디에 있었겠는가? 더욱이 이 모든 것이 남들은 망하기 일보직전이었던 금융위기니 경제위기니 하는 환란의 시대
에 벌어진 일이었으니, 이순신 장군의 전승신화처럼 더욱 값진 성공이었다. 이렇게 신팀장이 1년 만에 또 한번의 큰 성공을 이루어내자, 그는 누구나 인정하는 회사의 스타로 확고한 위치를 자리잡게 되었다.

– 계속 –

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During that time, A-Solution was surrounded by controversy and turbulence. While Team Leader Shin was away on summer vacation, Team Leader Lee orchestrated behind-the-scenes sabotage, resulting in A-Solution being reassigned to Sales Division 2 instead of Sales Division 1.

Team Leader Lee blamed his own failures on what he claimed was the defeatist mindset of Sales Division 1, arguing that no product—regardless of its quality—could succeed under their control. He persuaded the executives that handing A-Solution to Division 1 would doom it, and insisted that it must be given to the high-performing Division 2. His aim was to take control of the brand himself. However, Shin, unshaken, once again persuaded the executives and succeeded in launching A-Solution under Sales Division 1. This happened in November 1998.

Due to the launch taking place in the middle of winter, not summer as originally planned, Shin supplemented the sales education materials with dermatological research showing that acne worsens in cold weather. Because advertising regulations prohibited directly mentioning the word “acne,” he pivoted to indirect marketing by fronting dermatology professors and launching Korea’s first industry-academia collaboration, promoting A-Solution as an acne product developed in partnership with university researchers. The campaign garnered attention across major newspapers and even the 9 o’clock national news. Even before the product officially hit shelves, the volume of inquiries completely paralyzed the customer service lines—a good problem to have.

When it came time to advertise the product, they still couldn’t mention acne outright. Instead, they used a symbolic image of a red sea squirt (meonggae, a play on acne imagery) and replaced the term “acne” with “skin puberty” (피부사춘기). These indirect tactics allowed them to promote A-Solution as a solution for acne-related skin troubles. The magazine ad was especially striking: on the left page, alongside an image of a red sea squirt, the copy read “There is a Problem…”; on the right, with the product image, it said “There is a Solution!”—a line that clearly communicated the brand name and concept without ever using the restricted term.

Nowhere in the ad did the word “acne” appear, yet the sea squirt symbol was enough for consumers to understand the message. This exemplified how marketing strategies can turn regulatory obstacles into competitive advantages—where others said “impossible,” Shin saw opportunity. Add to this the credibility lent by university professors’ clinical studies and prescriptions, and the result was a perfect storm for success.

The outcome was a resounding success. In its very first month, A-Solution surpassed 1 billion KRW in shipment revenue and quickly became the company’s flagship brand alongside M&C. Its continued growth led to annual revenue in the hundreds of billions of won. Since the brand was launched via Sales Division 1—not Division 2—it avoided internal cannibalization and instead created synergistic effects, contributing to the company’s explosive overall growth.

In just three years, the company achieved more than it had in the previous decade. There could be no greater success than this. And it all happened during a period of financial crisis—an era marked by IMF bailouts and economic turmoil—making the triumph all the more remarkable, akin to General Yi Sun-sin’s legendary naval victories. Having secured yet another major win within a year, Shin was now undeniably the company’s most celebrated star.

—To be continued—

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