인식의 싸움 41. 마케팅 정글 속으로 (4) [Battle of Perception 41. Into The Marketing Jungle (4)]

신대리는 포장개발팀 김대리의 도움으로 전반적인 신제품 개발과정과 절차에 대해 알 수는 있었으나, 주로 포장재 개발에 치우치다 보니 역시 BM의 도움 없이는 일이 여전히 힘들 것만 같다고 생각했다. 그러나 생소했던 포장재에 관해 조금이나마 이해할 수 있게 된 것만 하더라도 지금으로선 큰 수확이라 할 수 있었다.

예를 들면, 그 동안 플라스틱은 다 똑 같은 플라스틱인 줄만 알았는데, 거기에도 ABS, AS, PE, PET, PVC 등 다양한 종류가 있으며, 그 쓰임새가 용기의 디자인 및 특성에 따라 모두 다르게 적용됨을 알게 되었다. 그리고 포장개발팀을 비롯하여 R&D 및 디자인팀이 신제품 개발을 착수할 수 있도록 하기 위해서는 무엇보다도 먼저 “신제품 런칭(Launching) 계획 품의”를 작성하여 CEO의 결재를 받아야만 비로소 일이 진행된다는 것도 알게 되었다.

신대리는 마케팅에 와서 2주간 다른 BM들이 해왔던 과거 품의서 자료를 봐왔기 때문에 런칭 품의서가 무엇이고 어떻게 작성해야 하는지를 확연히 깨달을 수 있었다. 또한 작년에 사업개발팀에 있으면서 여러 차례에 걸쳐 만들었던 M&C 사업계획서를 더욱 구체화하여 실행 계획(Action Plan) 측면을 보강하면 어렵지 않게 작성할 수 있을 것이라 생각했다. 그러자 일은 일사천리로 이루어질 수 있었다. 즉, 환경 SWOT분석, STP 전략, 4P Mix의 기본적인 포맷(Format)에 충실한 품의서가 빠르게, 그러나 충실하게 만들어질 수 있었다.

그러나 사업계획서를 작성하면 할 수록 어려워지는 걸림돌은 언제나 유통이었다. 이젠 더 이상 망설일 수가 없었다. 이젠 브랜드숍으로 밀어 붙여야만 한다고 그는 생각했다. 그렇게 신대리가 M&C 브랜드숍에 대한 계획에 열중해 있는 동안 회사에서는 신대리 인생을 뒤바꿀 만한 매우 중요한 만남이 준비되고 있었다.

2006년도 이제 한 달뿐이 안 남은 12월 첫째 날 아침, 연말이라고 왁자지껄한 분위기와는 달리 신대리는 자나깨나 온통 브랜드숍 구상에 헤어나오지 못한 채 회사에 출근했다가 뒤늦게 뜻 밖의 소식을 들었다. 마케팅 임원으로 그 동안 겸임해왔던 최상무는 영업에만 집중하는 대신, 민이사라는 분이 새로 왔다는 것이다. 이미 마케팅부에서는 소문이 나돌고 있었지만, 홀로 브랜드숍 계획과 씨름하고 있었던 신대리만 오늘에서야 비로소 알게 된 것이다.

민이사는 회사에서 과거 많은 히트 상품을 만들었던 BM 출신으로 남다른 사고와 열정으로 회사의 핵심인재로 인정 받았으나, 더 나은 기회를 찾아 외국계 회사로 자리를 옮겨 35세의 젊은 나이에 임원이 된 샐러리맨의 입지적인 사람이었다. 그리고 7년이 지나, 어려운 회사 사정을 돌파하기 위한 히든카드로, CEO의 간곡한 요청에 의해 의리와 새로운 비젼을 위해 마케팅 이사로 다시 돌아 온 인물이었다.

신대리가 회사를 옮겨 왔을 때는 이미 민이사가 다름 회사로 떠난 후였었기 때문에, 그는 같이 근무해 본적도 없고 과거에 단지 지나가는 소리로 이름 정도만 몇 번 들은 바가 전부인 민이사가 단지 과거 김상무 같은 사람만 아니기를 간절히 바랄 뿐이었다.

오전 내내 CEO 및 임원진들과 오랜 대화 끝에 점심시간이 다 되어서야 민이사는 마케팅부로 올 수가 있었다. 전원 대회의실로 모이라는 연락을 받고 회의실로 들어 간 신대리는, 민이사와의 첫 대면에 대한 기대 반 걱정 반으로 가슴이 몹시 떨려왔다. 잠시 후 민이사가 들어왔다.

그 나이 또래보다 키가 크고 건장한 체구에 고급 브랜드의 짙은 갈색 정장이 깔끔하고 단정하게 어우러져 보이는 그는, 파란색 와이셔츠와 대변되는 빨간 명품 넥타이가 너무 브랜드를 과시하거나 튀어 보이기 보다는 고급스럽고 세련된 느낌으로 조화를 이루는 모습이었다. 그리고 다소 촌스럽게 생긴 남들 보다 크고 넓직한 얼굴에 올백으로 넘긴 짧은 헤어 스타일과 어우러지는 알이 작은 뿔테 안경 넘어 보이는 작은 눈에서 내뿜는 날카로운 눈빛은 그가 매우 고집 쌔고 단호하며 강한 성격의 소유자임을 보여주는 것만 같았다.

신대리는 그가 다소 촌스러운 외모를 나름대로의 패션감각으로 잘 커버하고 있는 것을 보며, 확실히 스스로를 마케팅할 줄 아는 확실한 사람임을 단 번에 알 수 있었다.

“안녕하십니까? 마케터 여러분! 오늘 근 5년 만에 다시 우리회사에 돌아오게 되어서 참으로 감개무량합니다. 그리고 여러분들과 같은 훌륭한 인재들과 함께 근무하게 되어 대단히 기쁘고, 앞으로 할 일들을 생각하면 벌써부터 가슴이 설레어 옵니다.

지금 이 자리에는 과거 나와 같이 근무했던 사람들도 있어서 알겠지만, 그 때만해도 우리는 누구도 따라오지 못할 강력한 일등 브랜드들이 있었습니다. 그러나 지금 우리는 일등 한 번 제대로 하지 못하고 있는 것이 현실입니다. 급변하는 시장환경 속에서 이제는 일등이 아니면 살 수 없는 시대가 왔으며, 이에 빠른 대응을 하기 위해 우리는 오늘 이 시간부터라도 당장 변해야 합니다.

따라서 나는 지금부터라도 당장 일등을 할 수 있는 전략만을 구사할 것입니다. 비록 회사 전체 규모로 볼 때 대기업인 경쟁사들을 이기고 일등이 되기는 어렵다 하더라도, 세분시장 내에서는 우리가 일등을 할 수 있는 브랜드를 만들 것입니다.

여러분들이 앞으로 나를 믿고 따라 온다면, 절대 실패하지 않을 것이며, 설령 실패한다 하더라도 여러분을 탓하는 일 또한 절대 없을 것을 약속 드리며 짧게나마 인사말을 마치겠습니다. 그리고 각 팀별 업무 보고를 일주일 내에 해주시기 바라며, 그 동안 팀장들과는 1:1 개별 면담하는 시간을 가지겠습니다. 점심식사 맛있게 하시고 오늘 오후도 힘차게 보냅시다.”

민이사의 굵고 힘찬 목소리에는 강한 의지와 열정이 배어있었다. 신대리는 그의 짧은 인사말과 첫인상을 통해 어쩌면 이팀장과의 문제가 해결될지도 모르겠다는 일말의 기대가 생겼다가 이내 고개를 설레 흔들며 작은 바램을 지워 버렸다.
‘예전부터 이팀장과 잘 알던 사이일텐데 뭐….’

그러나 민이사가 예기했던 일등 전략은 바로 지금까지 신대리가 M&C를 통해 하고 싶었던 것과 바로 일치하는 얘기인 터라, 신대리는 여전히 답답한 마음 속 한 구석에 작은 불씨 하나가 피어 오르기 시작했다는 사실을 그 때만해도 인식하지 못하고 있었다. (계속)

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Assistant Manager Shin was able to understand the overall new product development process and procedures with the help of Assistant Manager Kim from the Packaging Development Team. However, since the discussions were mostly focused on packaging development, he still felt that the work would remain difficult without the help of a Brand Manager (BM). Nevertheless, he considered it a significant gain to have even a basic understanding of packaging materials, which had previously been unfamiliar to him.

For example, he had assumed that all plastics were the same, but he learned that there are various types, such as ABS, AS, PE, PET, and PVC, each of which is applied differently depending on the design and characteristics of the container. Additionally, he discovered that before the Packaging Development Team, R&D, and the Design Team could begin new product development, a “New Product Launching Plan Proposal” had to be prepared and approved by the CEO.

Having spent two weeks in the Marketing Department reviewing past proposals submitted by other BMs, Assistant Manager Shin quickly grasped what a launch proposal was and how to write one. He also realized that if he elaborated on the M&C business plan he had drafted multiple times while working in the Business Development Team last year and supplemented it with a more detailed execution plan, he could complete the proposal without much difficulty.

With this realization, things progressed smoothly. He was able to quickly and thoroughly draft a proposal that adhered to the fundamental format of an environmental SWOT analysis, STP strategy, and 4P Mix.

However, the biggest obstacle in drafting the business plan was always distribution. He could no longer hesitate—he had to push forward with the brand shop concept. While Assistant Manager Shin was deeply immersed in planning for the M&C brand shop, the company was preparing an important meeting that would change his life.

On the morning of December 1st, with only one month left in 2006, while the rest of the office was abuzz with end-of-year excitement, Assistant Manager Shin arrived at work, completely preoccupied with thoughts of the brand shop. It wasn’t until later that he learned some unexpected news: Director Choi, who had been overseeing marketing while also managing sales, would now focus solely on sales, and a new director, Min, had joined the company.

Although rumors had already been circulating within the Marketing Department, Assistant Manager Shin had been too absorbed in his brand shop plans to notice, and he was only learning about it today.

Director Min was a former BM who had created numerous hit products at the company in the past. With his unique perspective and passion, he had been recognized as a key talent within the company. However, seeking greater opportunities, he had moved to a foreign company and, at the young age of 35, became an executive. After seven years, he was now returning to the company as the Marketing Director at the CEO’s earnest request, aiming to turn around the company’s difficult situation as a “hidden card.”

Since Assistant Manager Shin had joined the company after Director Min had already left, he had never worked with him before. He had only heard his name in passing a few times. At this moment, he could only hope that Director Min wouldn’t be another person like former Director Kim.

After spending the entire morning in discussions with the CEO and executives, Director Min was finally able to visit the Marketing Department just before lunch. Upon receiving a message to gather in the main conference room, Assistant Manager Shin entered the room, feeling a mix of anticipation and nervousness about meeting the new director. Shortly after, Director Min walked in.

He was taller and more physically imposing than others his age. His dark brown, high-end suit was well-fitted and exuded sophistication rather than excessive flamboyance. His blue dress shirt complemented his red luxury tie, creating a refined, elegant harmony. His broad face, somewhat rustic in appearance, was complemented by neatly combed-back short hair and small-rimmed horn glasses. The sharp gaze from his small eyes suggested a strong-willed, determined, and assertive personality.

Observing how Director Min used his unique fashion sense to offset his somewhat rustic appearance, Assistant Manager Shin instantly recognized that he was someone who knew how to market himself effectively.

“Good morning, marketers! It is truly a great honor to return to this company after nearly five years. I am also very excited to work alongside such outstanding talents as yourselves. Just thinking about the work ahead makes my heart race with anticipation.

Some of you here have worked with me in the past and would know that we once had powerful, dominant brands that no one could rival. However, the reality today is that we have not been able to achieve a single solid No.1 brand. In this rapidly changing market environment, only No.1 brands can survive. From now on, we must change immediately to respond quickly to these challenges.

Therefore, I will only pursue strategies that will allow us to become No.1. While it may be difficult to overtake large corporate competitors in terms of overall company size, we can certainly create a leading brand within a segmented market.

If you trust and follow me, I guarantee that we will not fail. And even if we do, I promise never to blame any of you. I’ll keep my remarks brief, and I look forward to working with all of you. Please prepare team reports within the next week, and in the meantime, I will conduct one-on-one meetings with each team leader. Enjoy your lunch, and let’s have an energetic afternoon!”

Director Min’s deep and powerful voice conveyed strong determination and passion. As Assistant Manager Shin listened to his short speech and observed his presence, he began to feel a glimmer of hope that his ongoing conflicts with Team Leader Lee might finally be resolved—only to quickly shake his head and dismiss such expectations.

“After all, he and Team Leader Lee must have known each other for a long time…”

However, Director Min’s strategy for becoming No.1 aligned perfectly with what Assistant Manager Shin had been aspiring to achieve through M&C. Although he remained unaware at the time, a small spark had ignited deep within his heart.

(To be continued…)

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