경쟁 PT를 진행하는 바람에 봄 신색상 출시에 맞춰 방영되기는 어렵겠지만, 기존 화장품 광고의 일반적인 틀을 깨고 싶은 바램으로 신팀장은 시간에 연연해 하고 싶지는 않았다. 그렇게 해서 일 개월 후에 그는 광고 대행사 세 곳으로부터 광고 방향 및 전략에 대해 민이사와 함께 PT를 받았고 최종적으로 광고 대행사 하나를 선정하였지만, 그 동안 함께 했던 대행사가 아닌 새로운 회사였다.
그 후 신팀장 일행은 선정된 광고 대행사 AE와 크리에티브(Creative) 책임자 및 직원들과 함께 광고 안에 대해 수 차례에 걸쳐 회의를 한 끝에 드디어 완성된 세가지 안을 받아 볼 수가 있었다.
“화장품으로서는 좀 파격적이긴 하지만 3안으로 밀어 보는 게 좋겠습니다. 매우 임팩트 있는 광고가 될 것이라 자신합니다.”
대행사 크리에티브 이사가 자신 있게 세 가지 안 중에서 3안을 밀었다. 그는 의도적으로 신팀장이 원하는 것이 3안 같은 것임을 눈치 채고 1, 2안에서 무난한 안을 가져가고 3안에서 파격적인 아이디어를 제시하였다.
“너무 리스크하지 않겠나? 화장품 광고 모델이 카멜레온이라는 게…, 영 꺼림칙 해. 이쁘지도 않고 보기에도 징그럽구먼.” 민이사가 말했다.
“이런 역발상이 바로 코어 타겟인 젊은 여성들에게 오히려 신선한 충격으로 다가갈 것입니다. 그리고 카멜레온은 직접 촬영하지 않고 CG로 좀 더 귀엽게 처리할 것이니 그럴 염려는 없을 것입니다.” 광고 대행사 이사가 대답하였다.
“이사님 제 생각에는 저희가 다른 경쟁사 보다 광고를 많이 틀 예산적 여유가 없으니 좀 더 파격적인 충격요법으로 3안을 진행하는 게 좋을 것 같습니다.” 신팀장이 대행사 이사를 거들었다.
“신팀장 생각이 중요한 것이 아니라 소비자 의견이 더 중요하지. 허진희씨, 지금 당장 나가서 최근 입사한 2년 차 이하 대졸 여직원들 있으면 다 들어오라고 해봐. 어디 직접 의견을 들어 보자고. 그새 우리는 잠시 쉬는 시간을 가집시다.”
민이사의 말에 10여분간 쉬는 동안 허진희가 10명의 여직원을 데리고 오자 회의는 다시 시작되었다. 세 가지 광고 시안에 대한 간단한 설명에 대해 여직원들은 선호하는 안을 선택하였는데, 다행스럽게도 3안에 7명이 손을 들었다. 그녀들의 공통된 의견은 남과 다른 신선한 아이디어라는 것이었다. 그러자 결국 민이사도 이에 승복하며 최종적으로 의사결정을 하였다.
“좋습니다. 최종적으로 3안으로 갑시다. 어디까지나 M&C는 처음부터 새로운 도전의 연속이었으니, 어디 계속 한번 가봅시다. 신팀장은 대행사와 같이 마무리해서 좋은 광고를 만들기 바라고, 특히 카멜레온 CG는 신팀장이 직접 수시로 확인하며 혐오스럽지 않게 나올 수 있도록 하기 바라네. 이상.”
“네. 이사님. 진행하면서 계속 보고 드리겠습니다.”
이렇게 해서 국내 최초로 카멜레온이 모델인 화장품 광고가 방영되어, 변신 천재 카멜레온도 이기지 못하는 파리에서 온 감각천재 M&C화장품의 탄생을 전국 방방곡곡에 알렸다. TV CF가 나가자 반응들은 제 각각 다르고 호불호(好不好)가 명확하게 갈라지는 등 말도 많았지만, 그 만큼 광고가 사람들에게 회자되었기 때문에 발생하는 긍정적인 현상이었으며, 좋든 싫든 한 가지 공통된 의견은 신선하고 다르다는 것이었다.
그 모든 것이 이미 의도된 바였기 때문에, 신팀장은 나쁜 반응에도 개의치 않았다. 단지 충분한 예산이 있어서 더 많이 방영되었다면 사회적으로도 센세이션을 일으켰을지도 모르는데 하는 아쉬움이 있었을 뿐이었다.
– 계 속 –
* 카멜레온이 나오는 마리끌레르 광고.

PC 용 : http://www.adic.co.kr/gate/video/show.hjsp?id=W1336965&type=T
모바일용 : http://www.adic.or.kr/mobile/ad/category/tv/info.mjsp?ukey=1336965&oid=
—————-
Due to the competitive pitch process, it became difficult to air the commercial in time for the spring launch of the new color line. However, as the marketing team leader Shin wished to break away from the conventional framework of traditional cosmetics advertising, he chose not to be constrained by the schedule.
One month later, he and Director Min received presentations from three advertising agencies regarding the direction and strategy for the campaign. In the end, they selected one agency — not the one they had worked with previously, but a new company.
After that, Team Leader Shin, along with the selected agency’s AE, creative director, and staff, held multiple meetings about the advertising plan. Finally, they received three completed proposals.
“This may be unconventional for a cosmetics ad, but I recommend going with proposal No. 3. I’m confident it will have a strong impact.”
The agency’s creative director confidently advocated for the third proposal among the three. Intentionally reading Shin’s preference for an edgy direction, he had presented relatively safe concepts for proposals 1 and 2, while offering a bold idea in proposal 3.
“Isn’t that too risky? A chameleon as a model for a cosmetics commercial… honestly, it feels creepy. It’s not pretty, and honestly, it looks grotesque,” Director Min commented.
“This kind of reverse-thinking will actually come as a refreshing shock to our core target — young women. And the chameleon won’t be shot in live action; it will be rendered in CG to appear cuter, so there’s no need for concern,” responded the creative director.
“I think, given our limited budget compared to competitors, we should go with a more provocative and impactful approach. I believe proposal 3 is the right direction,” Shin added in support of the agency.
“It’s not about what you think, Shin. What matters is how consumers feel. Ms. Heo Jin-hee, go out right now and bring in all female employees with less than two years of experience. Let’s hear what they have to say directly. Meanwhile, let’s take a short break.”
At Director Min’s instruction, the group took a ten-minute break while Heo Jin-hee brought in ten junior female employees. After a brief explanation of the three proposals, the employees were asked to vote for their preferred concept. Fortunately, seven of them chose proposal 3. Their shared opinion was that it felt fresh and different from anything else.
As a result, even Director Min eventually conceded and made the final decision.
“Alright. Let’s go with proposal 3. After all, M&C has always been about new challenges from the beginning. Let’s keep pushing forward. Shin, work with the agency to ensure the ad is well executed, and make sure to monitor the CG work on the chameleon closely so that it doesn’t come across as repulsive. That’s all.”
“Understood, sir. I’ll keep you updated throughout the process.”
Thus, Korea’s first cosmetics advertisement featuring a chameleon as a model was aired, introducing the Paris-born sensorial genius — M&C Cosmetics — who even the master of transformation, the chameleon, could not rival. Once the TV commercial aired, the responses varied widely and were distinctly polarized. While opinions were divided, the ad became a topic of widespread conversation — a positive sign that it had made an impact. Regardless of whether people liked it or not, the consensus was that it was refreshing and different.
That was exactly what had been intended from the start, so Shin was not troubled by the negative feedback. His only regret was that with a bigger budget, if the commercial had aired more frequently, it might have sparked a genuine social sensation.
<M&C TV CF>

PC : http://www.adic.co.kr/gate/video/show.hjsp?id=W1336965&type=T
Mobile : http://www.adic.or.kr/mobile/ad/category/tv/info.mjsp?ukey=1336965&oid=