트리플 미디어란 1) 돈을 지불해서 광고를 하는 페이드(Paid) 미디어, 2) 기업이 자체적으로 보유하고 있는 홈페이지와 자사몰 같은 온드(Owned) 미디어, 그리고 3) 블로그나 SNS처럼 소비자를 비롯한 제3자로부터 기업의 신뢰와 평판을 얻을 수 있는 언드(Earned) 미디어, 이 3가지를 의미한다.
디지털 마케팅에서 고객 유입을 증가시키기 위해, 한가지 미디어에 치우치지 않고 트리플 미디어를 통합적으로 적절히 믹스(Mix)하여 활용하는 전략은 브랜드의 가시성과 소통력을 극대화하는 매우 중요한 방법이다.
① 페이드(Paid) 미디어: 유료 광고 채널을 통해 브랜드나 제품을 노출하는 것으로써, 온라인 광고, SNS 광고, 검색 엔진 마케팅(SEM) 등이 있다. 비용을 들어가는 광고는 콘셉트에 맞는 주요 고객만을 집중적으로 타깃팅하여, 핵심 고객이 주로 이용하는 플랫폼에서 유료광고를 집행해야 효율적이다.
예를 들어, 젊은 소비자층을 타깃으로 한다면 인스타그램이나 틱톡에 광고를 게재하여 제품의 특징과 사용법을 소개하거나, 네이버나 구글 같은 플랫폼에 제품의 콘셉트와 젊은 층이 선호하는 특정 키워드를 광고할 수 있다. 또한 타깃 고객이 선호하는 인플루언서와 유료협업을 통해, 인플루언서가 제품을 사용하고 이를 자신의 소셜 미디어 채널에서 소개하도록 하는 등 여러가지 돈을 지불하는 마케팅 활동을 할 수 있다.
그러나 돈은 항상 한정되어 있고, 충분히 원하는 만큼 광고를 하기가 쉽지 않다. 그래서 디지털 마케팅에선 페이드 미디어만으로 성과를 이룰 수 없고, 뒤에 나오는 미디어들과 조화롭게 미디어 믹스를 하는 것이 필요한 것이다.
② 온드(Owned) 미디어: 기업이 직접 관리하는 채널을 통한 커뮤니케이션으로, 공식 홈페이지, 자사몰, 블로그, SNS 계정 등이 있다. 자사의 공식 홈페이지에 제품 정보, 사용후기, FAQ 등의 콘텐츠를 구축하여 소비자의 정보 탐색 과정을 지원하고, 브랜드의 SNS 계정을 통해 신제품 소개, 뷰티 팁, 고객 참여 이벤트를 진행하며, 커뮤니티를 형성해 소비자와의 관계를 강화할 수 있다.
이때 중요한 것은 온드 미디어가 기업이 직접 관리하고 컨트롤 하는 채널이므로, 브랜드 이미지와 메시지를 일관되게 유지하고 전달하는 일이다. 그때그때 상황에 따라 브랜드 이미지를 자주 바꾸면, 소비자는 그 브랜드의 정체성에 혼란을 겪게 되고 점점 멀어질 수도 있다.
③ 언드(Earned) 미디어: 소비자, 언론, 그 외 제3자로부터 자발적으로 얻어지는 브랜드 노출로써, SNS에서의 공유, 추천, 리뷰 등이 있다. SNS를 통해 독특한 콘셉트와 우수한 품질, 그리고 고객 서비스를 통해 긍정적인 소비자 리뷰를 유도하고, 인플루언서와 협업을 통해 제품 리뷰나 튜토리얼을 SNS에 게재하여, 브랜드 신뢰도와 인지도를 높일 수 있다.
또한 고객의 제품 사용경험을 SNS에 공유하도록 장려하는 캠페인을 진행하는 것도 언드 미디어 노출을 확대하는데 좋은 방법이다. 언드 미디어는 광고보다는 소비자의 신뢰와 브랜드 이미지를 높이는 데 더욱 기여하기 때문에, 돈을 쓰는 것보다 손가락품을 많이 팔아 콘텐츠를 끊임없이 생성하며 소비자와 지속적으로 커뮤니케이션을 하는 것이 가장 중요하다. 하다말다 하면 소비자는 어느 순간 다 사라져 버릴 것이다.
이러한 트리플 미디어 믹스 전략을 통해 브랜드는 다양한 채널을 활용하여 고객과의 접점을 다각화하고, 브랜드 메시지를 효과적으로 전달할 수 있다. 유료 광고, 자체 콘텐츠 제작, 고객 및 인플루언서의 자발적인 참여를 조화롭게 결합함으로써, 최종적으로 브랜드 인지도와 매출 증가라는 성과를 이루는 것이다.

Triple Media refers to three categories of media used in marketing strategies: Paid Media, Owned Media, and Earned Media. Integrating these three types of media effectively is crucial for maximizing a brand’s visibility and communication strength.
1) Paid Media: This involves using paid advertising channels to expose a brand or product, including online ads, social media ads, and search engine marketing (SEM). Paid media is cost-effective when targeting core customers on platforms they frequently use. For example, to target a younger audience, a brand might advertise on Instagram or TikTok, highlighting the product’s features and usage, or place ads on platforms like Naver or Google with concepts and keywords favored by the young demographic. Collaborations with influencers through paid partnerships to showcase the product on their social media channels are also part of this strategy.
However, advertising budgets are often limited, making it challenging to achieve desired exposure solely through paid media. Therefore, it is necessary to blend paid media with other media types for a balanced media mix.
2) Owned Media: This encompasses communication through channels managed directly by the company, such as official websites, e-commerce stores, blogs, and social media accounts. Companies can provide product information, user reviews, and FAQs on their official websites to support consumers’ information search process. Additionally, they can introduce new products, offer beauty tips, and host customer engagement events through their social media accounts to strengthen the community and consumer relationships.
Maintaining consistent brand image and messaging is essential in owned media, as it is a channel controlled by the company. Inconsistent branding can confuse consumers and potentially distance them from the brand.
3) Earned Media: This refers to brand exposure gained through voluntary means by consumers, the press, or other third parties, such as shares, recommendations, and reviews on social media. Brands can encourage positive consumer reviews through distinctive concepts, high quality, and excellent customer service. Collaborations with influencers to create product reviews or tutorials on social media can also enhance brand trust and recognition.
Campaigns encouraging customers to share their product experiences on social media are effective for expanding earned media exposure. Since earned media significantly boosts consumer trust and brand image more than advertising, it is crucial to continuously create content and communicate with consumers without interruption.
By utilizing a triple media mix strategy, brands can diversify their customer touchpoints and effectively convey brand messages through various channels. Combining paid advertising, self-produced content, and voluntary consumer and influencer participation results in increased brand awareness and sales.