차별화된 화장품 마케팅 전략 26. 맺음글 (Differentiated Cosmetic Marketing Strategy 26. Closing Remarks)

수많은 브랜드의 홍수 속에서 고객의 주목을 끌기 위해서는 디지털 마케팅을 통해 온라인에서 자신만의 장점을 부각시키며 이슈화해야 한다. 그렇기 위해선 또 다시 중요한 것은 콘텐츠이다. 콘텐츠의 중요성은 이미 여러 번 강조하였음에도 불구하고, 아무리 강조해도 지나치지가 않다.

콘텐츠가 단순한 정보제공에서 끝난다면 고객이 일부러 한 번 더 클릭을 하는 수고를 하며 랜딩 페이지까지 가지 않는다. 중요한 것은 타깃 고객들에게 관심과 호기심, 재미를 이끌어낼 수 있어야만 한 번 더 클릭을 이끌어낼 수 있다는 것이다. 그리고 일단 랜딩 페이지까지 유입시키는 데 성공을 했다면, 이제부터는 구매전환을 유도하기 위한 매력적인 랜딩페이지와 자사몰의 각종 이벤트 프로모션의 역할이 중요할 것이다.

또한 온라인은 비대면 마케팅이기 때문에 소홀해질 수 있는 것이 있다. 그것은 바로 고객의 경험이다. 화장품 시장처럼 샘플링 및 체험후기 등을 활용하여, 고객체험을 유도하는 경우에 유의할 점은, 이것이 엄밀한 의미의 체험이라기보다 고객의 평판을 활용하려는 판촉의 일환으로 지속성이 떨어지는 반짝 이벤트성 성향이 크다는 것이다. 따라서 고객의 후기를 온라인에 퍼뜨려서 판매를 증대시키려는 목적이 아니라, 고객의 체험을 목적으로 하면서 자연적으로 바이럴 효과도 커지고 매출도 증가하는 방향이 더욱 바람직하다.

그런 점에서 기업은 소셜 미디어를 단순한 장사수단으로만 활용해서는 안 된다. 기업이 제공하는 소중한 정보와 보상은 고객들로 하여금 공유를 하게 만들고, 오랜 기간 깊은 관계를 바탕으로 신뢰를 구축하게 하며, 궁극적으로 소비자의 삶을 더 향상시킬 수 있는 고객생애가치(CLV – Customer Lifetime Value)로 제공되어야 한다. 그런 다음에야 비로소 매출과 수익은 자동으로 따라오게 될 것이다.

마지막으로 디지털 마케팅에서 염두해야 할 점은 조급하면 안 된다는 것이다. 모든 마케팅이 나무를 보는 것이 아니라 숲을 보는 것이지만, 유독 디지털 마케팅에 대해서만 빠른 성과를 기대하는 경우가 많다. 아무래도 고객과 쌍방향 커뮤니케이션을 하며 즉각적인 응답이 오가는 분야이기 때문이겠지만, 유입된 고객들이 충성고객이 될 때까지는 마찬가지로 많은 시간이 필요하다.

제품이나 아이디어가 도약하는 것은 소수의 전파, 메시지의 영향력, 상황의 힘 때문이라고 한다. 따라서 먼저 변화를 일으키는 소수에게 어필할 수 있도록 매력적인 메시지와 상황을 만들어야 한다. 즉, 다수의 소비자에게 호응도를 높일 수 있도록 하기 위해서는 여러 가지 여건을 조성해 가는 시간과 노력이 요구되는 것이다. 밭에 씨를 뿌리고 바로 추수할 수는 없는 일이다. 조급하면 할수록 실패할 확률이 높다. 씨가 뿌리를 내려 잎을 내고 풍성한 열매를 맺을 때까지 꾸준히 인내하며 가꾸어야 된다. 그러면 어느 순간 티핑 포인트 같은 폭발적인 확산의 기회를 잡을 수도 있을 것이다.

—————————————–

In the flood of countless brands, drawing customer attention requires highlighting one’s strengths online through digital marketing. Crucial to this endeavor is content. The importance of content cannot be overstated, even though it has been emphasized multiple times already. If content merely provides information, it will not motivate customers to make the extra effort to click and visit the landing page. What is essential is that the content must capture the target customers’ interest, curiosity, and enjoyment to prompt that additional click. Once they successfully reach the landing page, the next step is to convert these visits into purchases through an attractive landing page and various promotional events on the company’s website.

Additionally, because online marketing is non-face-to-face, it can overlook one crucial aspect: the customer experience. In markets like cosmetics, where sampling and reviews are used to induce customer experiences, one must be cautious. These strategies often become short-lived promotional events rather than genuine experiences, aiming to exploit customer reviews rather than enhancing the customer experience. Therefore, it is more desirable to focus on creating customer experiences that naturally lead to viral effects and increased sales.

In this context, companies should not use social media merely as a sales tool. The valuable information and rewards provided by the company should encourage customers to share them, building trust over a long period based on deep relationships. Ultimately, this should be provided as Customer Lifetime Value (CLV), enhancing the consumers’ lives. Only then will sales and profits follow automatically.

Finally, a critical point to remember in digital marketing is not to rush. All marketing should focus on the forest, not just the trees, but there is a tendency to expect quick results from digital marketing. This is likely because it involves two-way communication with customers, resulting in immediate responses. However, it takes time for the acquired customers to become loyal ones.

The spread of a product or idea is often due to a few key factors: the influence of a small number of people, the power of the message, and the situation’s strength. Therefore, it is crucial to create appealing messages and situations that can appeal to these influential few. Building conditions that increase the responsiveness of the majority of consumers requires time and effort.

You cannot plant a seed and harvest it immediately. The more impatient you are, the higher the chances of failure. You must patiently nurture the seed until it takes root, sprouts leaves, and bears abundant fruit. Then, you may seize the opportunity for explosive growth, similar to a tipping point.

Leave a Comment