화장품 신제품 개발에서 브랜드와 전반적인 콘셉트가 결정되었으면 다음으로 개별 품목들을 개발할 차례입니다. 콘셉트와 브랜드 아이덴티티(Brand Identity)에 맞게 품목을 정하는 방법을 새로운 아이디어를 사례를 통해서 설명합니다.
In cosmetic new product development, once the brand and overall concept have been decided, the next step is to develop individual items. The method of selecting items that align with the concept and brand identity is explained through the author’s case study.
브랜드와 전반적인 콘셉트가 결정되었으면 다음으로 개별 품목들을 개발할 차례이다. 이미 나는 B화장품의 전반적인 콘셉트와 키워드를 친환경, 클린뷰티, 비건, 건강한 식재료로 정했는데, 이를 한 문장으로 정하면 아래와 같다.
“피부가 먹는 건강한 한끼, 친환경 비건 화장품”
콘셉트를 한 문장 또는 단어로 표현하는 것은 앞으로 광고홍보를 통해 브랜드 아이덴티티(Brand Identity)를 소비자와 커뮤니케이션할 때 매우 중요하고, 반드시 필요한 일이다.
이에 맞춰 상품기획 직원이 많은 브런치 카페 메뉴를 검색했고, 실제로 브런치를 가서 음식도 사먹으면서 조사하고 연구한 결과, 우린 다음과 같은 3품목을 우선적으로 개발하여, 식전음료부터 메인 음식, 그리고 디저트까지 하나의 메뉴를 완성하였다.
- 레드 뱅쇼(RED VIN CHAUD): 와인과 과일 시나몬을 넣고 끓인 유럽의 건강음료인 뱅쇼 성분이 들어간 피부 진정 제품.
- 트러플 콩소메(TRUFFLE CONSOMMÉ): 프랑스의 건강한 수프 재료와 귀한 트러플(송로버섯) 성분이 들어간 주름개선 기능성 앰플.
- 소이 수플레(SOY SOUFFLÉ): 프랑스 대표 디저트 수플레 같은 촉감의 크림에 콩단백질 성분과 주름개선 및 미백 기능성 성분이 함유된 이중기능성 크림.
이 제품들은 중국시장을 목표로 하였기 때문에, 제품 개발단계부터 중국 위생허가를 염두하여 중국에서 사용할 수 없는 원료를 제외하였으며, 클린뷰티에 맞게 22가지 케미컬 주의 성분을 제외하였다. 또한 글로벌 진출을 위해 독일 더마테스트에서 엑설런트(Excellent) 판정을 받았으며, 무엇보다도 전성분을 비건으로 만들어서 세계적으로 유명한 프랑스 인증기관에서 비건인증도 받았다. 모두 개발초기단계부터 준비해서 진행한 과정이었다.
다음으로 화장품 디자인과 패키지는 앞서 결정한 브랜드 콘셉트와 선정된 3품목의 개성에 맞게 디자인되었다. 먼저 패키지에서 가장 중요한 것은 친환경과 목표원가에 맞출 수 있는 용기의 선택이었다. 그래서 우리는 플라스틱을 재활용한 PCR((Post Consumer Recycled) 페트(PET) 용기를 선택했다. PCR은 더 이상 새로운 플라스틱을 사용하지 않기 위해서, 폐 플라스틱을 다시 깨끗한 원료로 만든 재생 플라스틱이다.
그래서 PCR 용기는 우리가 자주 사용하는 생수병처럼 맑고 투명하지 않고 다소 어둡고 칙칙해서, 당시 친환경 용기로 이미 화장품을 출시한 회사들은 PCR을 100% 사용하지 않고 30~50% 정도 섞거나 색을 넣어서 사용하고 있었다.하지만 친환경을 표방하는 후발주자인 우리는 디자인이 다소 칙칙해도 100% PCR의 투명용기를 사용하기로 결정했다. 색을 넣으면 다시 재활용이 되지 않기 때문에, 외관을 다소 포기하더라도 콘셉트를 확실하게 지키기 위해서이다.
또한 용기에 붙이는 라벨은 분리수거업체에서 물에 담그면 자동으로 떨어지는 수분리 라벨을 사용했고, 종이 케이스도 재활용 용지를 사용하였으며, 심지어는 스티커조차도 종이 테이프를 사용하는 등, 환경친화적 포장재 개발에 중점을 두었다.
또한 불필요한 부자재는 제외했는데, 이는 친환경이란 콘셉트에도 부합되면서 목표원가 내에서 개발이 될 수 있도록 하는 중요 원가절감 포인트가 되었다.
Once the brand and overall concept have been decided, the next step is to develop individual products. I have already defined the overall concept and keywords for B Cosmetics as eco-friendly, clean beauty, vegan, and healthy ingredients. If I were to sum it up in one sentence, it would be as follows:
“A healthy meal for your skin, eco-friendly vegan cosmetics.”
Expressing the concept in a sentence or a word is very important and absolutely necessary for communicating the Brand Identity to consumers through advertising and promotions.
Aligned with this, our product planning team researched many brunch cafe menus and even visited brunch cafes to eat and study the food. As a result, we have initially developed the following three products, completing a menu that ranges from an appetizer drink to the main course, and then to dessert:
- Red Vin Chaud: A skin soothing product containing ingredients of Vin Chaud, a European health drink made by boiling wine with fruits and cinnamon.
- Truffle Consommé: An anti-wrinkle ampoule containing healthy soup ingredients from France and valuable truffle (mushroom) components.
- Soy Soufflé: A dual-function cream with a texture similar to France’s signature dessert soufflé, containing soy protein and ingredients for wrinkle improvement and whitening.
These products were targeted for the Chinese market, so from the product development stage, we excluded ingredients that cannot be used in China and removed 22 chemical ingredients of concern in alignment with clean beauty standards.
Moreover, they have received an Excellent rating from Dermatest in Germany for global expansion, and most importantly, all ingredients were made vegan, receiving vegan certification from a renowned French certifying body. All these steps were prepared and carried out from the initial stages of development.
The design and packaging were tailored to fit the previously decided brand concept and the personality of the selected 3 items. The most critical aspect in the package design was choosing a container that met both environmental friendliness and target cost considerations.
Therefore, we opted for PCR (Post Consumer Recycled) PET containers made from recycled plastic. PCR plastic is regenerated from waste plastic into clean raw material, avoiding the use of new plastic.As PCR containers are not as clear and transparent as the ones we commonly use for bottled water, being somewhat darker and duller, companies that had already launched cosmetics in eco-friendly containers were not using 100% PCR but rather mixing it with 30-50% or adding color.
However, as a newcomer advocating for environmental friendliness, we decided to use 100% PCR transparent containers despite the design being slightly duller. This decision was made to firmly adhere to our concept, as adding color would prevent the containers from being recycled again.
Furthermore, the labels on the containers used water-soluble labels that automatically detach when soaked in water, and the paper cases were made from recycled paper. Even the stickers used were made from paper tape, focusing on the development of environmentally friendly packaging materials.
Additionally, unnecessary accessories were eliminated, aligning with our environmental concept and serving as a crucial cost-saving point to develop within the target cost.
