[동이와 한민족]
우리 한민족은 과연 동이족인가?
한민족이 동이라면 동이의 원류인가 지류인가, 핵심세력인가 주변 세력인가?
[우공주치]4권에는 “요임금 때의 우이가 현재의 산동성인 등주, 청주에 있었는데 조선 땅이었다”라는 견해가 실려 있습니다. ‘우이’라는 말은 [서경]<요전>에 다음과 같이 나옵니다.
“요가 희중에게 명하여 우이에 거주하도록 했는데 바로 양곡이라는 곳이다”
우이는 바로 요 당시에 존재하던 이족으로 동양 고전의 기록상 최초로 등장하는 이의 명칭입니다. 그런데 이 우이가 바로 고조선에 속했다면 우리 한민족이 동이구족의 뿌리요, 원류라는 이야기가 됩니다.
또한 [오례통고]201권에는 “한무제가 설치한 현도.낙랑 이군이 다 옛 우이의 땅으로서 청주 지역(산동성 북부)에 있었고 삼한은 여기에 포함되지 않는다”라는 내용 등이 기록되어 있습니다. 이 두 자료를 통해 우이는 곧 고조선의 영역이었고, 연.진 시대의 조선과 한 무제가 설치했다는 현도.낙랑 지역이 실제 존재하였다면 한반도가 아니라, 모두 산동성과 하북성 일대에 있었을 것이라는 사실을 밝혀 주고 있습니다.
대만 역사학자 쉬량즈도 [중국사전사화]에서 “은나라, 주나라의 앞 시대부터 주나라가 망할 때까지 동이족의 활동영역이 사실 지금의 산동성과 하북성의 발해 연안, 하남성 동남 지역, 강소성 서북 지역, 안휘성의 중.북부지역, 호북성의 동부, 요령성의 요동반도 지역, 조선반도 등으로 광대하다”라고 적었습니다.
고대사회에서 동이족은 중국에게 지배를 받은 존재가 아니라 중국의 지배세력이었습니다. 고대에 동이가 활동한 무대는 압록강과 두만강 이남의 좁은 한반도가 아니라 중국 동북아 대륙의 문명중심지를 두루 포괄합니다. 다른 한 갈래는 발해를 따라 산동반도로 진출하였습니다. 신석기 시대 말기부터 동이족은 회수와 항하 유역, 산동반도에 걸치는 중국 동해안 일대, 남만주, 발해만 일대, 한반도에 걸쳐 거주하면서 고조선이라는 강대한 국가를 세워 동이문화권의 중심을 형성하였습니다. 환국에서 발원한 배달의 동이족은 고대동북아의 문화를 창조하고 꽃피운 주체 세력이었던 것입니다.
이상에서 우리는 동이의 의미와 그 역사, 고대 중국인과의 관계 등을 살펴보았습니다. 그 결과 중국 문명의 발원과, 한족인 화하족을 형성하고, 그 왕조사에서 주축을 이룬 주인공이 다름 아닌 동이라는 사실을 밝혀 냈습니다. 배달 시대 이후로 동이족이 동북아시아를 주름잡을 때, 서남아시아에서는 천산을 넘어가 수메르인이 서양 문명을 일구었습니다. 동이족과 수메르인이 모두 환국의 환족에서 동.서로 분화된 것을 생각할 때, 수메르인을 ‘서양의 동이’라 정의할 수 있겠습니다.
[중국 소수민족 분포 지역과 인구 구성 (2006년 기준)]
오늘날 중국에는 한족을 포함하여 56개 민족이 있습니다. 그 중 한족은 인구의 약 92%를 차지하고 기타 55개 민족은 8~9%에 불과해 소수민족이라 불립니다. 소수민족은 한족에 비해 인구는 적지만 중국 국토의 60% 이상을 차지하고 있어 중국 중앙정부는 이들이 독립하는 것을 막기 위해 ‘서남공정’과 ‘서북공정’, ‘동북공정’으로 역사왜곡 정책까지 벌이며 필사적인 노력을 기울이고 있습니다.
즉 서북공정은 위그루족의 역사를, 서남공정은 티베트의 역사를 중국 역사로 만듦으로써 현재도 끊임없이 독립투쟁을 벌이고 있는 신강 위구르 자치구와 티베트 지역을 확고히 지배하려는 국가 차원의 정치적 연구 작업입니다. 특히 동북공정은 만주 지역의 고조선. 고구려. 발해 역사를 중국 역사로 편입시키는 것은 물론 궁극적으로 한반도까지 자국의 실질적인 영향권에 넣어 좌지우지하여 중화주의의 패권을 완성하려는 것입니다.
이러한 공정들은 ‘통일적 다민족국가론’에 입각하여 현재의 중국 국경 안에서 전개된 모든 역사를 중국 역사로 규정하고 이를 정치적, 이론적으로 확립시키기 위한 연구 정책입니다. 통일적 다민족국가론에 따르면 현재 중국 땅에 있는 모든 민족은 하나의 중화민족으로 융합되어 왔기 때문에 각 민족의 역사는 중국의 역사이고 그 영토도 중국에 귀속된다는 것입니다.
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Dongyi and the Korean People
Are Koreans part of the Dongyi people? If so, are they the source of Dongyi culture or a branch of it? Were they a central force or a peripheral one?
The Wu Gong Ju Zhi (Volume 4) states:
“In Emperor Yao’s time, Wuyi resided in present-day Tengzhou and Qingzhou in Shandong Province, which was part of Joseon land.”
The term “Wuyi” appears in The Book of Documents (Shujing), which notes:
“Yao instructed Xizhong to settle in Wuyi, specifically in Yanggu.”
The Wuyi, referenced here as an Yi tribe existing during Emperor Yao’s time, is the first mention of the Yi people in classical Eastern texts. If Wuyi were part of ancient Gojoseon, this implies that the Korean people are the root, the origin of the Dongyi tribes.
Additionally, Wu Li Tong Kao (Volume 201) records:
“The two counties of Xuantu and Lelang, established by Emperor Wu of Han, were originally in the land of Wuyi in the Qingzhou area (northern Shandong) and did not include the Samhan territory.”
These sources suggest that Wuyi was part of Gojoseon territory. If the historical Xuantu and Lelang counties did indeed exist, they were located in Shandong and Hebei Provinces, not on the Korean Peninsula.
Taiwanese historian Xu Liangzhi, in his Prehistoric History of China, writes:
“From the pre-Shang and Zhou dynasties to the fall of Zhou, the Dongyi tribes’ range of activity spanned present-day Shandong and Hebei along the Bohai coast, southeastern Henan, northwestern Jiangsu, central and northern Anhui, eastern Hubei, the Liaodong Peninsula, and the Korean Peninsula.”
The Dongyi were not a subjugated group but rulers within ancient China. Their domain extended beyond the narrow Korean Peninsula to encompass the cultural centers of Northeast Asia. One branch advanced along the Bohai Sea to Shandong Peninsula. By the late Neolithic period, the Dongyi inhabited regions spanning the Huai and Yangtze river basins, the Shandong Peninsula, southern Manchuria, and the Bohai Gulf. They established a powerful state known as Gojoseon, becoming the heart of Dongyi civilization. Emerging from Hwan-guk, the Dongyi of Baedal shaped and flourished the culture of ancient Northeast Asia.
This examination of Dongyi’s history, its meaning, and its relationship with ancient China reveals a profound truth: the Dongyi were the progenitors of Chinese civilization, shaping Han Chinese identity and forming the foundation of China’s dynastic history. While the Dongyi dominated Northeast Asia during the Baedal period, the Sumerians cultivated Western civilization beyond the Tian Shan mountains. Considering the shared origins of Dongyi and Sumerians in Hwan-guk, one might call the Sumerians the “Dongyi of the West.”
The Korean people’s connection to the Dongyi civilization highlights their role as cultural progenitors rather than peripheral participants. Dongyi culture extended far beyond its original heartlands, influencing ancient Chinese civilization and laying the groundwork for subsequent dynasties. China’s modern efforts to revise history through projects like the Northeast Project reflect not just a political agenda but also an attempt to appropriate and centralize the achievements of the Dongyi and related civilizations. This underscores the importance of preserving and accurately understanding the historical and cultural legacy of Dongyi and its profound connections to the Korean people.
Ethnic Composition and Distribution in China (2006)
Modern China officially recognizes 56 ethnic groups, with the Han making up approximately 92% of the population. The remaining 55 ethnic groups, despite being categorized as minorities, occupy over 60% of China’s territory. To prevent separatist movements, the Chinese central government has implemented policies like the Western Development Project (Xi’nan Gongcheng, Xi’bei Gongcheng) and Northeast Project (Dongbei Gongcheng), all of which aim to distort historical narratives and assert control.
- Xi’nan Gongcheng
Targets Tibet’s history to justify control over the Tibetan Autonomous Region, a region still engaged in active resistance. - Xi’bei Gongcheng
Focuses on the history of the Uyghur people to solidify governance over the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, where independence movements persist. - Dongbei Gongcheng
Seeks to incorporate the histories of Gojoseon, Goguryeo, and Balhae into Chinese history. Ultimately, it aims to extend China’s sphere of influence over the Korean Peninsula to establish Sinocentric dominance.
These projects align with the “Unified Multi-Ethnic Nation Theory,” which posits that all historical events within China’s current borders belong to Chinese history. Under this theory, all ethnic groups within these borders have continuously merged into one “Zhonghua nation,” making their histories and territories inseparable from China.
