거미줄은 거미의 몸 속에서 만들어지는 일종의 단백질로, 자신이 이동하는 부분에만 끈적이지 않는 줄을 치고 먹이를 잡는 부분에는 끈적이는 줄을 친다고 한다.
거미는 거미줄을 쳐놓고 쉬다가, 어쩌다 걸리는 먹이를 날로 먹는 것이 아니다. 제 몸 살을 빼내어 망을 만드는 고된 노동을 하고, 먹이감이 걸릴 때까지 주린 배를 참으며 기다리는 인내의 시간을 보낸다. 게다가 기회가 생기면 놓칠 새라, 득달같이 달려가 먹이를 거미줄로 돌돌말아 꼼짝 못하게 만들어 사냥에 성공을 하며, 유사시를 대비해 보관도 한다.
나는 자연계에서 생존하기 위한 거미를 통해, 기업의 생존을 위해 경영자가 가져야 할 가장 기본적인 능력인 최소한의 투자(몸속 단백질), 거침없는 실행력(거미줄 치기), 끈기있는 인내력(먹이를 기다림), 기회를 놓치지 않는 빠른 판단력, 그리고 리스크에 대한 대비를 발견할 수가 있었다.
공자의 경우도, 그가 고상하거나 공부만한 사람이 아니라, 거미처럼 아주 치열하게 제살을 깎아내듯 살아났음을 알 수가 있다. 공자는 자신의 꿈과 이상과 뜻을 펼치려고 상가집 개라는 소리를 들으며 세상을 떠돌면서 궁핍하게 13년을 보냈다. 그가 상가집 개가 아니라, 일찍부터 재상이 되고 편안한 삶을 살았더라면, 과연 유교가 2,500년이 지난 지금까지도 명맥을 유지했을까?
공자의 그 치졸한 삶의 연명이 있었기에 백성을 진정으로 위하는 민본주의가 탄생할 수 있었을 것이다. 대의와 민의는 그런 더러운 진흙 속에서 연꽃처럼 피어 오르는 것이기 때문이다.
논어에는 군자고궁(君子固窮)이란 말이 나온다. 군자는 힘들고 궁한 상황에서 위대한 답을 찾아낸다는 것이다. 고난이 공자를 만들었듯이, 고난이 지금 나를 만들고 있는 것이다.
대의는 궁핍한 현실 속에서 싹을 키우는 기다림이다. 이상과 꿈이란 현실을 벗어나면 아무 것도 아닌 것이다. 그래서 꿈을 향한 현실은 머리 속이나 마음 속에 있는 것이 아니라, 현실에서 온 몸을 다바쳐 행동하는 움직임에 있다.
거미처럼 행동하고 움직여야 한다. 그것이 바로 공자가 말하고 직접 실천한 행동의 힘이다.
어떤 성과도 저절로 만들어지는 것은 없다. 성과는 의도한 바 대로 만들어내는 것이다. 성과를 내는 사람, 답을 내는 사람에게 남다른 점 하나가 있다면, 바로 전략적인 사고와 계획을 가지고, 끈기 있는 실행을 했다는 것이다. 그것이 바로 바로 거미의 경영학이다.
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A spider’s web is a type of protein produced within the spider’s body. It spins non-sticky threads in areas it moves across, while creating sticky threads only in parts designed to catch prey.
A spider doesn’t simply rest after weaving its web and wait for prey to fall into its trap to devour it raw. It endures grueling labor, pulling protein from its own body to construct the net, and then waits patiently—often on an empty stomach—until a victim gets caught. When the opportunity arises, the spider instantly rushes toward the prey, wraps it tightly in silk so it cannot move, and successfully completes the hunt. It even stores the captured prey to prepare for future needs.
From the spider’s survival strategy in nature, I discovered the essential qualities that business leaders must possess for their company’s survival: minimal investment (the spider’s internal protein), bold execution (web construction), persistent patience (waiting for prey), quick decision-making that seizes opportunities, and preparation for risk.
Looking at Confucius, one of the world’s greatest philosophers and one of the four sages, we see that he was not merely noble or academic, but someone who lived fiercely, almost like a spider cutting into its own flesh to survive. In his pursuit of ideals and dreams, he wandered for thirteen years in poverty, ridiculed as a “dog at a funeral.” If he had instead become a high-ranking official early in life and enjoyed comfort, would Confucianism have endured for 2,500 years?
It was precisely through that wretched and impoverished endurance that the philosophy of benevolence toward the people—minbonjuui—was born. Righteousness and the will of the people blossom like lotus flowers rising from dirty mud. In the Analects, Confucius says, “The noble man stands firm even in distress” (君子固窮). It means that the wise discover profound truths through hardship. Just as adversity shaped Confucius, adversity shapes who we are now.
Righteous purpose grows within the soil of hardship. Ideals and dreams detached from reality are meaningless. The path toward one’s dream exists not in the mind or heart but in the tangible actions carried out in reality.
One must act and move like a spider. That is the power of action that Confucius both preached and practiced. No achievement is created by chance; results are produced with clear intent. Those who deliver outcomes and find solutions share one common trait: they think strategically, plan meticulously, and execute persistently. This is the Management Philosophy of the Spider.
