세상은 변하고 있다. 그리고 점점 더 빠르게 변하고 있다.
근대화 이후 100년을 장수했던 건실한 기업이 어느 순간 망해 사라지고 있다. 세계 일등회사였던 코닥과 휴대폰의 대명사였던 노키아가 사라졌고, 20년 전만 해도 한국사람들도 열광했던 소니는 한국 기업인 삼성에 밀려 시장에서 설 곳을 잃어가고 있다.
물론 중국의 하이얼이 가전시장에서 삼성을 맹추격하고 있으니, 아무리 삼성이라도 방심하면 언제까지 강한 기업으로 남아 있을지는 아무도 보장하지 못하는 시대가 지금이다.
하루에도 수많은 회사가 생기고 하루에도 수많은 회사가 사라지고 있는 지금은 2,500여 년 전 중국 춘추전국시대와 같은 난세, 불확실성의 시대, 생존을 보장받지 못하는 시대와 같다. 그래서 춘추시대를 살다 간 손자 도 그의 유명한 손자병법에서 전승불복(戰勝不復)이라는 말을 하였다.
이는 ‘전쟁에서 한 번의 승리가 계속 반복되지 않는다’는 것으로써, 지금의 승리에 도취하여 자만하면 그 성공이 실패로 바뀔 수 있다는 경각심을 일깨워 주고 있는 말이다.
과거 인텔의 고든 무어는 마이크로칩에 저장할 수 있는 데이터의 양이 18개월마다 2배씩 증가하여, 메모리가 증가하고 컴퓨터의 처리속도가 빨라져서, 비용은 상대적으로 떨어지는 효과가 발생한다는 “무어의 법칙”을 탄생시켰다.
그리고 이 법칙은 스마트폰이란 새로운 시대가 열리기 전까지만 해도 40년간이나 맞아 떨어져 왔다. 하지만 애플의 아이폰과 아이패드라는 괴물은 PC시장을 잠식해 갔고, 더 이상 무어의 법칙이 의미가 없어진 것처럼 한 시대를 지배했던 컴퓨터 기업들은 스마트한 시대에 준비하지 못한 결과를 지금 톡톡히 보고 있다.
이런 변화를 무시하고 과거의 나, 지금의 나만 바라보며 미래를 살지 않는 기업이나 사람은 자연도태 될 수밖에 없는 것이 다윈이 얘기한 진화론의 또 한 부분이다. 대부분의 사람들이 스마트폰 기술을 최초로 개발한 기업이 애플이라고 알고 있겠지만, 사실 세계 휴대폰 시장의 1위를 차지하고 있던 노키아는 이미 애플보다 먼저 스마트폰 기술을 개발했었다는 연구원의 진술을 뉴스에서 접한 바가 있다.
그러나 노키아의 경영자는 일등을 누리고 있던 그 당시 오히려 자신을 스스로 잡아먹을지도 모르는 스마트폰을 막대한 연구비를 들여 상용화하고 싶지 않았기 때문에 지금은 지구상에서 사라진 한때 세계 휴대폰 1위 기업이 되어버리고 말았다.
소설 “이상한 나라의 앨리스”의 속편인 “거울나라의 앨리스(Through the Looking-Glass, and What Alice Found There)”에서 나오는 붉은여왕(Red Queen)의 나라에서는 주변 환경이 멈추어 있지 않고 함께 움직이기 때문에, 열심히 뛰어도 좀처럼 몸이 앞으로 나아갈 수가 없다.
이것은 마치 어린 아이들이 에스컬레이터를 거꾸로 오르며 장난칠 때처럼, 내려오는 에스컬레이터의 속도보다 빠르지 않으면 꼭대기에 당도할 수 없는 것과 같은 이치이다.
붉은 여왕의 손을 잡고 함께 뛰던 앨리스가 아무리 뛰어도 앞으로 잘 나아가지 못하는 것을 이상히 생각하여 붉은 여왕에게 묻자, 붉은 여왕은 대답하였다.
“여기서는 같은 자리를 지키려고 해도 계속 달릴 수밖에 없어. 다른 곳에 가고 싶다면 최소한 두 배는 더 빨리 뛰어야 된다.”
시카고대학의 진화 학자 밴 베일른(Van Valen)은 생태계의 쫓고 쫓기는 평형 관계를 보고 환경의 변화보다 더 빠르게 적응하지 못하면 결국 도태된다는 측면에서 이를 생태계의 붉은 여왕 효과(Red Queen Effect)라고 불렀다.
노키아의 사례처럼 일등이라는 자리에 도취하여 더욱 변화하고 발전할 생각을 하지 않고 스스로 제자리에 머물러만 있으려 한다는 것은 현 수준을 유지하는 것이 아니라 남들의 변화의 속도에 비해 상대적으로 뒤쳐지는 결과를 초래하고 결국은 도태될 수밖에 없다는 것이다. (계속)
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The World is Changing, and It’s Changing Faster
After over a century of modernization, once-solid companies are suddenly disappearing. Kodak, once the leader in photography, and Nokia, once synonymous with mobile phones, are gone. Even Sony, which used to captivate Koreans two decades ago, is losing ground to the Korean company Samsung.
Meanwhile, China’s Haier is fiercely chasing Samsung in the home appliance market. No matter how strong Samsung may seem, in this era, no one can guarantee it will remain dominant if it becomes complacent.
Countless companies are born and disappear every day. We are living in uncertain times, much like China’s Warring States period over 2,500 years ago—a turbulent era where survival is not guaranteed. It was during this period that Sun Tzu, in his famous Art of War, spoke of “전승불복” (戰勝不復), meaning “victory in one battle does not guarantee future success.” This serves as a warning that if we become intoxicated with current success and grow arrogant, that success can turn into failure.
In the past, Intel’s Gordon Moore introduced Moore’s Law, which predicted that the amount of data that could be stored in a microchip would double every 18 months, improving memory, increasing processing speed, and reducing costs.
This law held true for 40 years—until the arrival of the smartphone era. Apple’s iPhone and iPad disrupted the PC market, rendering Moore’s Law less relevant, and the once-dominant computer companies paid the price for their lack of preparation for the smart era.
Ignoring such changes and focusing only on the past or present while neglecting the future will inevitably lead to natural elimination, as Darwin’s theory of evolution suggests. Most people believe that Apple was the first to develop smartphone technology. However, I once heard on the news that a researcher testified that Nokia, which once held the top spot in the global mobile phone market, had developed smartphone technology before Apple.
But Nokia’s management, basking in their success at the time, didn’t want to commercialize smartphones, which might have cannibalized their own market, even after investing enormous research funds. As a result, they went from being the world’s number one mobile phone company to virtually disappearing from the face of the Earth.
In the sequel to Alice in Wonderland, Through the Looking-Glass, and What Alice Found There, Alice finds herself in the land of the Red Queen, where the surroundings move with her, making it impossible to move forward even when running hard.
This is much like children playing on a reverse-moving escalator—if they don’t move faster than the escalator’s speed, they won’t reach the top.
When Alice, running alongside the Red Queen, notices they aren’t making progress despite their efforts, she asks why. The Red Queen replies, “Here, you have to run just to stay in place. If you want to go somewhere else, you must run twice as fast.”
Chicago evolutionary biologist Van Valen observed the predator-prey equilibrium in ecosystems and coined the term Red Queen Effect, noting that if organisms don’t adapt faster than environmental changes, they will be eliminated.
Nokia’s case is an example of how being content with the position of number one, without thinking of further change and development, does not maintain the status quo. Rather, it results in falling behind in comparison to the pace of others’ changes and ultimately leads to downfall. (To be continued)
