신팀장의 마무리와 함께 회의가 끝나자 허진희는 바로 M&C패션 홈페이지를 찾아 마케팅부 전화번호를 알아냈다. 신팀장은 마케팅 책임자에게 바로 전화를 걸어 이틀 후로 약속을 정하고 압구정동 M&C패션 본사 근처 커피숍에서 일사천리로 미팅을 가지게 되었다.
그곳 마케팅 팀장은 신팀장보다 10살은 넘어 보이는 전형적인 중년의 남자였다. 그는 신팀장이 의외로 젊은 것에 대해 처음엔 좀 시큰둥한 반응을 보였지만, M&C모델 선발대회의 성공적인 개최 사진과 앞으로 매장 증대 계획 등 대대적인 투자와 신팀장의 열정에 점점 관심을 가지게 되어, 결국 티셔츠를 저가로 제공하는 것에 협조하기로 하였다.
하지만 그는 회사 측면에서 그렇게 싼 가격에 판매할 수가 없기 때문에, 하청 생산회사와 연결시켜 줄테니 신팀장이 그 쪽에서 바로 구매할 수 있도록 허가를 해주겠다고 했다. 신팀장은 영업지원팀에 하청회사를 바로 연결시켜 주었고, 이로써 매장의 진열부터 유니폼까지 VMD와 관련된 구성은 모두 결정될 수 있었다.
최종 인테리어 시안과 디스플레이 안에 대한 확정이 끝나자 다음으로 소비자들을 모으기 위한 프로모션 방안이 필요했다. 신팀장은 영업지원팀과의 2차 회의에서 판촉안에 대해 의논하며, 손과장에게 먼저 그쪽의 의견을 물어봤다.
“지원팀에서는 따로 판촉안에 대해 그간 생각한 바가 있나요?”
“그렇잖아도 저희 팀에서 의논을 많이 해봤는데 마땅히 떠오른 것이 없었습니다. 워낙 M&C 브랜드 이미지가 강해서 어울리는 것이 뭣일지 잘 찾지를 못했어요. 일단 20% 할증(덤)을 기본적으로 줘서 매장 마진을 보강해 줄 계획이고, 가을 시즌 역매제품에는 추가로 10% 할증을 더 주어서 매장에서 주력 판매할 수 있도록 하겠습니다.”
손과장의 대답에 신팀장은 다소 실망스러운 표정을 지으며 대답했다.
“출시기념이니 그것도 좋은 생각이라 생각됩니다. 그런데 그건 소비자를 유입하는 것이 아니라 매장 마진을 확보해 주는 것으로, 어느 회사나 거의 다 비슷하게 하는 것 아닌가요? 뭔가 M&C 다운 색다른 프로모션이나 이벤트가 있으면 좋겠는데요.”
그때였다. 다소 고민을 하며 주저하듯 김우진이 미처 논의 하지 못한 내용에 대해 손과장의 눈치를 살피며 어렵게 말을 꺼냈다.
“사실… 제가 아이디어가 하나 있는데요…, 이게 좀 번거로운 일이라 어떻게 말을 해야 할지 모르겠습니다.”
김우진의 걱정스런 막에 신팀장이 주저 않고 말했다.
“우진씨, 이건 아이디어 회의니까 답이 있는 게 아니어요. 아이디어는 질보다 양이 많을 수록 좋은 것입니다. 아닌 것 같으면 안 하면 그만이고, 그러다 하나 괜찮은 게 걸리면 다같이 그 아이디어를 확장해서 더 좋은 질의 아이디어로 만들면 되니까요. 그러니 걱정 말고 어서 말해봐요.”
“사실 이게 저희 지원팀 보다 마케팅에서 힘을 써줘야할 부분이 많아서… 왠지 일을 떠 넘기는 것 같아서 말입니다. 그럼 일단 말씀드리겠습니다. 저는 M&C가 전부 신제품이다 보니, 소비자들이 여러 제품을 두루두루 써보면 좋겠다 생각했어요. 물론 선물세트도 있지만, 이보다 더 많이 들어가는 일종의 보너스 패키지을 만들면 어떨까 싶습니다. 주력제품이 하나씩 골고루 들어가 있는데, 그 중 몇 개는 무료로 제공해주고 그 패키지 안에는 이쁜 판촉물도 있는 거죠. 지난 번 회의 때 나온 M&C 티셔츠가 들어갈 수도 있고요….”
“오호… 그거 괜찮은 생각인데? 근데 소비자에게 너무 큰 부담을 주지 않을까요? 신규 브랜드에 무턱대고 수 십만원씩 쓰기 힘들텐데….” ( 계속 )
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As soon as the meeting ended with Shin’s closing remarks, Heo Jin-hee immediately searched the M&C Fashion website to find the contact number for the marketing department. Shin then called the marketing manager directly, arranged a meeting two days later, and swiftly met at a café near the M&C Fashion headquarters in Apgujeong-dong.
The marketing team leader appeared to be more than ten years older than Shin, a typical middle-aged man. At first, he reacted somewhat unenthusiastically to Shin’s unexpectedly young age, but he gradually became interested upon seeing photos of the successful M&C model selection contest and hearing about the extensive plans for store expansion and Shin’s enthusiasm. Eventually, he agreed to cooperate in supplying the T-shirts at a low price.
However, he explained that it was not feasible to sell them at such low prices from the company’s standpoint, so he offered to connect Shin with a subcontract manufacturer and allowed him to purchase directly from there. Shin connected the subcontractor to the sales support team, and with that, everything related to the store’s displays and uniforms, all VMD-related elements, was finalized.
After confirming the final interior draft and display plan, the next step was to devise a promotional strategy to attract customers. During the second meeting with the sales support team, Shin discussed promotional ideas and first asked Manager Son for their opinion.
“Has your team come up with any ideas for promotions?”
“To be honest, we’ve discussed it quite a bit, but we haven’t come up with anything solid. The M&C brand image is already very strong, so it’s been hard to find something that fits. For now, we’re planning to offer a basic 20% bonus to supplement store margins, and for fall season reverse-season items, we’ll add another 10% bonus so stores can promote those as key products.”
Shin looked slightly disappointed at Manager Son’s response and replied,
“Since this is a launch event, that’s a good approach. But that seems more like ensuring store margin rather than drawing in customers, and it’s something almost every company does. I’d prefer something more unique, something that truly represents M&C.”
At that moment, Kim Woo-jin hesitated, glanced at Manager Son with uncertainty, and cautiously brought up an idea that hadn’t yet been discussed.
“Actually… I have one idea, but it’s a bit of a hassle, so I wasn’t sure how to bring it up.”
Shin immediately encouraged him without hesitation.
“Woo-jin, this is an idea session—we’re not looking for the ‘right’ answer. The more ideas we have, the better. If it doesn’t work, we just don’t use it. But if something sticks, we can expand on it and turn it into something high-quality. So don’t worry, just share it.”
“Well, it’s something that would require more effort from the marketing team than from ours… so I was worried it might come across as passing the buck. But here it is. Since M&C is all new products, I thought it’d be good for consumers to try out a variety. We do have gift sets, but what if we created a kind of bonus package with more items included? It would contain a range of key products, a few of which would be given free, and also include some attractive promotional materials. For instance, we could include the M&C T-shirt that was mentioned in the previous meeting…”
“Oh… that’s an interesting idea. But wouldn’t that place too much of a burden on consumers? It might be tough for them to spend hundreds of thousands of won on a brand that’s still new…” (to be continued)
