“하하~ 윤희씨도 참…. 내가 무슨 천재인가? 이제부터 여러분들과 머리 맞대고 아이디어를 만들어야지. 난 그저 방향만 제시할 뿐이어요. 구체적인 건 여러분들이 만들어야 해요. 일단 이렇게 합시다. 각 미디어별 우리가 커뮤니케이션 하려는 걸 한번 나열해 보죠.”
그는 팀원들과 함께 미디어들을 화이트 보드에 하나씩 나열해 가며 적었다.
“이리 적으니 뭔가 좀 분명해지죠? 우리는 신규매장 확보를 위해 사업자 설명회 개최를 알리는 신문광고와 배너광고를 할 것이며, 패션매거진에 브랜드 광고를 할 것입니다. 근데 단지 이게 그 목적 하나로만 끝날 것이 아니라 자연적으로 다른 미디어와 연결되어야 한다는 것입니다.
사업자설명회에 대한 신문광고가 홈페이지에도 실리고, 이것이 자연스럽게 프랜차이즈 협회나, 화장품협회 관련 홈페이지나 블로그에도 실리며, 각종 신문이나 인터넷 기사로도 나와서, 전업을 희망하는 개인사업자나 화장품전문점주들에게 입소문으로 퍼지는 현상으로 연결되어야 하는 것이죠.
물론 매거진에 하는 브랜드 광고에는 브랜드 이미지뿐만 아니라 뷰티박스가 중심이 되어야 하고 하단에도 가맹점주 모집에 대한 것도 포함 되어야겠죠? 그런점에서 매거진 광고의 첫 페이지는 브랜드 이미지를 만들고, 다음 페이지를 넘기면 오픈 이벤트로 뷰티박스가 나와도 좋을 것 같군요.”
“그럼 홈페이지나 싸이월드는 어떻게 운영해야 하죠?”
허진희의 질문에 이대리가 말을 받았다.
“전 홈페이지가 그대로 매장 같았으면 좋겠어요. 마치 매장 문을 열고 들어오면 그대로 보이는 것처럼 소비자들이 홈페이지에 들어오면 가상공간의 매장을 만나는 것이죠. 첫 입구를 들어오면 매장의 전경이 보이고 왼쪽을 마우스로 클릭하면 왼쪽 벽의 진열제품들이 나오는 것이죠. 그냥 그대로 매장에 온 것 같은 것이죠.”
참으로 VMD를 하는 이대리 다운 의견이었다.
“전 홈페이지와 싸이월드, 매장이 반드시 연결되어야 한다고 생각합니다. 매장에 가입하는 멤버십도 자동으로 홈페이지에 회원으로 등록되고, 싸이월드 이벤트에 참여하는 사람들이 매장 프로모션과 연결되어 매장에 방문하게 하는 것이죠. 음… 예를들어 매장에 방문해서 마음에 드는 제품을 구입 후 싸이월드에 인증샷을 올리면 도토리뿐만 아니라 추첨해서 푸짐한 선물도 주는 것이죠. 이렇게 매장과 싸이월드를 계속 유기적으로 연결하여 온/오프라인이 선순환 구조로 돌아가면 좋겠어요.”
조윤희의 심도 깊은 의견이었다.
“맞아요. 그럼 홈페이지에서도 싸이월드와 연계해서 제품 구매자의 사용후기를 모으고 나중에 추첨하여 또 다시 선물을 주는 것도 좋겠네요. 아무래도 싸이월드보다는 홈페이지에 그런 자료가 축적되는게 좋을테니까요. 그리고 또 이 결과가 싸이월드에 소개되어 싸이월드 회원들이 매장으로 더 가게 만드는 거죠.”
이번엔 허진희가 말을 받았다. 팀원들의 아이디어들이 봇물 터지듯 나오자 신팀장은 팀원들의 의견을 하나씩 화이트 보드에 정리하며, 흡족한 미소로 그들을 바라보았다. 마냥 어린 애들 같았던 그들도 이젠 스스로 성장하고 있었다. 신팀장은 더 이상 그들의 의견이 없자 마지막으로 자신의 의견을 얘기하며 회의를 마무리 하였다.
“내 생각엔 소비자들이 홈페이지에서 제품을 사고 싶으면 바로 구매하는 기능을 넣으면 어떨까도 싶네? 그러니까… 온라인 구매이지만, 우리가 직접 배송해서 파는 게 아니라, 매장과 연결시켜서 구매하는 것이죠. 소비자가 홈페이지에서 구매하면 가까운 매장과 연결되어 구매 오더가 진행되어, 소비자는 나중에 퇴근할 때 방문하거나, 아니면 회사 근처로 연결해서 점심 때 방문해서 찾아가기만 해도 되는 거지.
그럼 내 생각을 마지막으로 해서 이런 저런 의견들을 다 함께 정리하여 일을 만들어봅시다. 먼저 홈페이지 건은 이대리가 지금까지 컨택했던 업체와 만나서 최종적으로 작업지시를 하고, 싸이월드는 조윤희씨가 그쪽 이벤트 업체에게 우리 아이디어를 전달해서 마무리 하도록 하기로 하고, 허진희씨는 광고대행사와 함께 광고시안에 차질이 안 생기도록 전달해주세요. 나는 홍보팀에 우리 M&C화장품 매장 오픈과 이벤트를 계속 기사화 하여 나올 수 있도록 홍보팀장을 구어 삶아 보겠습니다. 이상입니다.”
( 계속 )
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“Haha~ Yoon-hee, you’re too much… Do you think I’m some kind of genius? From now on, we need to put our heads together and come up with ideas as a team. I’m just here to guide the direction. It’s your job to work out the details. Let’s do this. Let’s list out what we want to communicate through each media channel.”
He started writing on the whiteboard with the team, listing out the media one by one.
“Seeing it written like this makes things a bit clearer, right? We’ll be running newspaper and banner ads to promote the business briefing sessions aimed at securing new store locations, and we’ll place brand ads in fashion magazines. But the point is, this shouldn’t end with just that one purpose—it needs to naturally connect to other media.
For example, the newspaper ad for the business briefing should also be posted on our website, which should then link naturally to blogs or websites run by franchise associations or cosmetics industry organizations. These, in turn, should lead to articles in newspapers or online media, ultimately spreading by word-of-mouth among aspiring individual entrepreneurs and cosmetics store owners.
Of course, the magazine ads shouldn’t just promote the brand image—they need to be centered on Beauty Box and include a section on franchise recruitment. So, for example, the first page of the magazine ad can focus on building the brand image, and when you turn the page, you’re greeted by an open event for Beauty Box.”
“So then, how should we manage the website and Cyworld?” Heo Jin-hee asked, and Assistant Manager Lee responded.
“I think the website should feel exactly like a store. Just like how opening a store’s door reveals the interior, when consumers visit the website, they should be able to experience a virtual version of the store. As they enter the landing page, they see a full view of the store. If they click on the left side with their mouse, the products displayed on the left wall appear. It should feel exactly like they’ve stepped into the physical store.”
It was a perspective that clearly reflected Lee’s experience in Visual Merchandising (VMD).
“I believe the website, Cyworld, and the physical store must all be connected,” said Cho Yoon-hee. “Membership sign-ups at the store should automatically register users on the website, and Cyworld events should be directly linked to store promotions so people are encouraged to visit. For example, after purchasing a product they like at the store, customers can upload a verification shot to Cyworld and receive not only Acorns, but also a chance to win various prizes. If we keep linking the store and Cyworld in this way, we’ll create a virtuous cycle between online and offline.”
It was a deep and insightful opinion from Cho Yoon-hee.
“Exactly. And we can also collect user reviews from product buyers through the website, in coordination with Cyworld, and later hold prize drawings. It makes more sense to accumulate that kind of content on the website rather than Cyworld. Then we can feature the results on Cyworld, which will drive more Cyworld users to visit our stores,” added Heo Jin-hee.
As ideas flowed freely, Shin organized them on the whiteboard, smiling with satisfaction as he looked at his team. These young staff members, once seeming like mere kids, were now growing and developing on their own. When there were no more comments, Shin wrapped up the meeting with his own final thought.
“I was also thinking, what if we added a direct purchase feature on the website, so consumers can place orders immediately? It wouldn’t be direct online shipping from us, though. Instead, it would be connected to the nearest store. So if a consumer places an order on the website, it’s routed to a nearby store, allowing them to either pick it up after work or stop by during lunch near their office. Simple and seamless.
So with that final thought, let’s summarize all these ideas and move forward with implementation. First, Assistant Manager Lee will finalize the specs with the website development company he’s been in contact with. Yoon-hee, please relay our Cyworld event ideas to the agency in charge of that. Jin-hee, you’ll work with the ad agency to make sure there are no issues with the ad drafts. As for me, I’ll try to butter up the PR team leader to keep pushing out articles about the M&C Cosmetics store openings and events. That’s all for now.”
(To be continued)
