“팀장님, 뭐하세요?”
깊은 고뇌에 빠져 해외 시장 자료를 들여다 보고 있던 신팀장에게 허진희가 찾아왔다.
“응? 그냥…. 해외 자료 보고 있었어. 뭔 일 있니?”
“아니, 뭐~ 그냥 팀장님이 그리 심각하게 계시면 겁부터 나서요. 또 무슨 일을 벌이시려고 그러는 건 아닌가 해서요. 작년엔 진짜 너무 힘들었거든요. 이제 M&C도 잘 되고 있으니, 이제 제발 M&C를 벗어나는 다른 일 좀 벌이시지 말아주세요. 그런 일을 또 다시 하라고 하면 그때처럼 또 할 수 있을까 모를 지경이에요.”
“아~! 그런가? 그래… 맞아~!! Out of box, 나는 틀 밖으로 나와야만 했어. 고마워, 진희씨. 얼른 박대리 좀 찾아봐. 회의 좀 하자~”
그 동안 신팀장이 담당했던 M&C 마케팅팀은 회사의 조직개편에 의해 여러 팀으로 나뉘어져서, 신팀장은 현재 허진희와 대리로 진급한 박성준과 조촐하게 M&C의 기초팀을 이끌고 있었다. 허진희가 담당했던 색조 부분은 원래 색조 전문가였던 미용연구팀의 정대리가 과장으로 진급하며 새로 팀을 구성하여 이끌고 있는데, 허진희는 색조팀이 아닌 신팀장이 있는 기초팀에 남는 것으로 선택을 하였다.
회의실에 모인 팀원들 앞에서 신팀장은 그간의 고민을 털어놨다.
“내가 그 동안 했던 고민은 우리회사의 중장기적인 미래의 모습이었어. 지금 당장 M&C가 잘 팔리고 있다고 하더라도 이건 어디까지나 남의 브랜드이고, 나중에 언제든지 조건이 맞지 않으면 계약이 파기될 수도 있고, 그렇게 되면 우리가 노력해서 만든 브랜드를 남에게 빼앗기는 결과가 나올 수도 있잖아. 물론 그런 꼴은 안 당해야겠지만…”
“아니, 팀장님 M&C를 이제 막 시작했는데, 벌써부터 그런 걱정을 해요? 지금 엄청 잘 팔리고 있는데요.”
박대리가 걱정도 팔자라는 식으로 말했다.
“나도 알아. 그래도 사업을 시작했으면 향후 5년을 준비해야지. 이제 M&C는 이끼가 끼지 않는 굴러가는 바위가 되었어. 처음 굴리기는 힘들어도 구르는 돌은 큰 힘을 들이지 않아도 탄력을 받아 잘 굴러간다고. 문제는 지금의 국제금융위기 상황처럼 어떤 돌부리 같은 것이 툭 튀어 나와 멈추게 할까 봐 걱정인 거지.”
“팀장님, 지금처럼 어려운 경제 상황에서 다들 소비자 지갑이 꽁꽁 얼어 붙어 있다고 하여도, 우리 M&C는 잘만 팔리고 있잖아요. 걱정하지 마세요.”
박대리가 또 신팀장의 말을 가로막자, 신팀장은 약간 언성을 높이고 말았다.
“아~ 글쎄… 나도 안다고~! 박대리, 너는 여기 진희씨처럼 일단 그 놈의 입 좀 가만이 닫고 있어 봐.”
신팀장의 한 소리에 갑자기 분위기가 썰렁해지자…. 그는 포물선 모양의 그래프를 그리며 제품수명주기에 대해 설명해 나갔다.
“모든 브랜드는 사람처럼 수명이 있어. 이를 PLC, 즉 Product Life cycle이라고 하잖아. 이건 여러분도 잘 알다시피 이렇게 도입기, 성장기, 성숙기, 쇠퇴기가 있는데, 우리 M&C는 이제 도입기를 지나 성장기에 접어들고 있다고. 그러나 성장기 때 새롭게 미래를 준비하지 않으면 안돼. 성숙기에 들어서 뒤늦게 이거 큰 일 났구나 하고 준비했다가는 새로운 콘셉트와 디자인, 제품개발 기간 등을 고려했을 땐 이미 늦는단 말이야. 그게 지금까지 우리 회사가 어려워진 이유인 걸 모르겠니?”
박대리가 겸연쩍게 작은 소리로 ‘네’하고 대답을 하자, 신팀장은 계속 말을 이었다. – 계 속 –
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“Team Leader, what are you doing?”
While deeply immersed in analyzing overseas market data, Team Leader Shin was approached by Heo Jin-hee.
“Huh? Oh… I was just going over some international data. Is something up?”
“No, not really~ It’s just that when you look so serious like that, it’s kind of scary. I was wondering if you’re about to start something big again. Last year was really tough, you know. Now that M&C is finally doing well, please don’t start anything else beyond M&C. If we had to go through something like that again, I’m not even sure we could handle it.”
“Oh, really? Yeah… you’re right~!! Out of the box—I had to think outside the box. Thanks, Jin-hee. Go find Assistant Manager Park. We need to have a meeting.”
The M&C marketing team that Team Leader Shin had been overseeing was reorganized into several smaller teams as part of a company-wide restructuring. Shin was now heading the basic M&C team with only Heo Jin-hee and Park Sung-joon, who had recently been promoted to assistant manager. The color cosmetics division, previously managed by Heo, was handed over to Assistant Manager Jeong from the Beauty Research Team—an expert in that area—who was also newly promoted to manager and had formed a new team. Despite this, Heo chose to remain in the basic M&C team with Shin.
In the meeting room, Shin began to open up to the team members about his recent concerns.
“What I’ve been thinking about is the company’s long-term future. Even though M&C is selling well right now, it’s still someone else’s brand. If at any point the terms don’t align, the contract could be terminated, and all the branding we’ve worked hard to build could be taken away from us. Of course, we should never let that happen…”
“Team Leader, M&C just got started and it’s doing great. Why worry already?”
Assistant Manager Park commented, half-jokingly, as if Shin were just being overly anxious.
“I know that. But once a business begins, we have to prepare for the next five years. M&C is now a rolling stone that gathers no moss. It was hard to get it moving at first, but now it has momentum and keeps rolling without much effort. What I’m worried about is that something like the current global financial crisis might act like a bump in the road and stop that momentum.”
“Even in these tough economic times, with consumers tightening their wallets, our M&C products are selling just fine. Don’t worry.”
As Park tried to interject again, Shin raised his voice slightly.
“Look, I know that! Park, why don’t you shut that mouth of yours like Jin-hee here and just listen for a minute.”
As the atmosphere turned cold from his sharp words, Shin turned to the whiteboard and began drawing a graph shaped like a parabola to explain the product life cycle.
“Every brand has a life span, just like a person. We call that the PLC—Product Life Cycle. As you all know, it consists of the introduction, growth, maturity, and decline stages. M&C has just passed the introduction stage and entered the growth phase. But if we don’t prepare for the future during the growth stage, we’ll be in trouble. If we wait until the maturity stage and then realize we need to act, it’ll be too late—considering the time needed for developing a new concept, design, and product. Don’t you see? That’s exactly why this company has struggled until now.”
When Park responded with a sheepish “Yes,” Shin continued speaking.
– To be continued –
