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환단고기(桓檀古記) 이야기 47. 북부여의 건국 [Korean Hwandan Ancient History 47. The Founding of Northern Buyeo]

대단군의 통치권이 약화되고 부단군과 지방 군장들의 목소리가 커지던 고조선 말기에 한민족의 새 역사가 개창되었습니다. 바로 해모수가 북부여를 건국한 것입니다. 해모수는 요하 상류에 위치한 고조선의 제후국인 고리국 출신으로 단기 2095년(환기 6959, BCE239)에 웅심산 (지금의 길림성 서란)에서 기두하였습니다 (삼성기-상, 북부여기). 그 후 백악산 아사달을 점거하고, 당시 47세 고열가단군의 빈자리를 대신하던 오가五加 부족장의 6년 공화정을 철폐하였습니다. 이에 백성들이 해모수를 단군으로 추대함으로써, 북부여 역사가 시작되었습니다(BCE232).

해모수는 왜 나라 이름을 ‘북쪽에 있는 부여“를 뜻하는 북부여로 정한 것일까요? 고조선의 제3왕조 시대인 대부여의 강역 중에서 북녘 땅(만주)을 중심으로 나라를 열었기 때문에, ‘대’자를 ‘북’자로 바꾸어 북부여라 하였습니다. 이것은 망해 가던 대부여(고조선)의 정통을 계승하여 한민족의 새 시대를 열겠다는 해모수단군의 의지의 표명입니다.

이렇게 북부여가 고조선의 역사를 이어가고 있을 때, 고조선의 양팔인 번조선과 막조선에도 큰 변화가 일어났습니다. 고조선 개국 이래로 서방 진출의 교두보이자 외부 침략을 막는 방파제 구실을 하던 번조선 땅은, 이 무렵 춘추전국 시대의 혼란을 피해 넘어온 한족 난민으로 넘쳐났습니다.

그 난민 중에 위만이란 자가 있었습니다. 위만은 한 고조 사후 여태후가 유씨계와 공신들을 숙청하자, 화를 피하여 조선인으로 변장한 뒤 부하 1천 명과 함께 번조선 준왕에게 투항하였습니다 (BC#E195). 준왕은 위만을 받아주었을 뿐 아니라, 박사로 임명하고 서쪽 변방인 상하운장을 지키는 장수로 임명하였습니다. 그런데 위만은 그곳에서 몰래 세력을 길러 이듬해에 왕검성을 쳐서 한 순간에 준왕을 내쫓고 스스로 왕이 되었습니다. (BCE194).

삼국유사와 현 역사학계는 위만이 번조선을 탈취하여 세운 정권을 위만조선이라 부릅니다. 고조선의 정통을 계승한 또 다른 조선이라는 것입니다. 하지만 위만조선이라는 것은 고조선의 서쪽 영토인 번조선을 강탈하여 지배한 위만정권에 불과합니다. 위만정권이 지배한 영역은 조조선의 전 영역이 아닙니다. 그것은 북부여기가 분명히 알려줍니다.

위만이 번조선의 정권을 찬탈한 때(BCE194)로부터 66년 후인 BC3128 년에 북부여의 3세 고해사단군이 보병과 기병 1만 명을 거느리고 남려성에서 위만정권의 도적을 격퇴하였습니다. 또 4세 고우루단군이 위만의 손자인 우거왕을 토벌하려 하였으나 성공하지 못했고, 오히려 2년 뒤인 BCE118년에 우거왕의 군대에게 해성 이북의 50리 영토를 빼앗겼습니다. 그러나 몇 년 뒤에는 북부여 군이 해성을 공격하여 탈환하고 구려하(요하) 동쪽을 모두 차지하였습니다.

BCE 114년에는 위씨 정권의 공격에 대비하여 좌원에 목책을 쌓고 남려성에 군대를 배치하였다는 기록도 있습니다. 이러한 사실들을 고려해 볼 때 소위 위만 조선이 고조선을 계승하였다는 주장은 역사적 진실일 수 없습니다.

한편 북쪽에 북부여가 열리기 전부터 이미 무주공산이나 다름없는 땅이던 한반도의 막조선(옛 마한)에도 새로운 변화가 생겼습니다. 요서 지역(번조선)에 살던 대부호 최숭이 백성과 함께 진귀한 보물을 싣고 발해를 건너 막조선으로 넘어와 왕검성(지금의 평양)지역에 낙랑국을 세웠습니다. (BCE195). 강력한 한나라의 출현으로 요서지역에 위기감이 팽배한 데다 위만을 비롯한 수많은 한족이 망명하여 오자, 어수선한 정국을 피해 최숭이 한반도 평양 지역에 나라를 세운 것입니다.

이처럼 북부여가 세워진 후 만주의 진조선은 북부여에 흡수되고, 한반도의 막조선에는 낙랑국이 들어서고, 요서의 번조선은 망명객 위만이 차지하였습니다. 이로써 고조선의 삼조선 시대는 완전히 문을 닫게 되었습니다.

2) 북쪽에는 북부여, 남쪽에는 남삼한

준왕이 쫓겨나고 위만정권이 들어선 사건은 한민족이 또 다른 역사를 개척한 계기가 되었습니다. 번조선 땅이 위만에게 강탈당하자, 상장군 탁이 조선의 백성을 이끌고 한강 이남으로 이주하여 새로이 ‘마한‘을 세웠습니다(BCE194). 옛 진조선과 막조선의 백성 일부도 한강 아래로 남하하여 각기 진한과 변한을 세웠습니다.

마한은 전북 익산을 진한은 경북 경주를 변한은 경남 김해를 중심으로 형성되었습니다. 중국에서 진한이 교체되고 요서 지역에 위만 정권이 수립되자 옛 삼한의 백성이 한반도 남쪽으로 이주하여 새로운 삼한을 세움으로써 남삼한 시대를 연 것입니다.

단채 신채호는 이 사태를 두고 전후삼한설前後三韓設을 주창하여 한반도에 형성된 삼한을 후삼한(남산한)이라 부르면서, 고조선 시대의 전삼한(북삼한)과 구별하였습니다. 이 남삼한이 바로 강단사학계가 우리 상고사를 거론할 때 주장하는 삼한입니다. 고조선의 문화와 역사를 읽는 핵심코드인 삼한관경제를 인정하지 않는 한, 어떻게 두가지 삼한을 구별할 수 있겠는가? 만주대륙의 북삼한이 부정되고 한반도의 남삼한만 거론됨으로써 우리 역사는 소한사관에 찌들게 되었습니다.

작은 삼한의 시야로 역사를 보는 것을 소한사관이라 합니다. 하지만 한민족사는 대륙을 누비던 큰 삼한의 관점, 大韓사관으로 보아야 한민족사의 본연의 모습을 제대로 파악할 수 있습니다.

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As the authority of the Great Dangun weakened and local leaders such as sub-rulers and provincial commanders gained influence, the end of Gojoseon saw the birth of a new era in Korean history: the founding of Northern Buyeo by Haemosu. Haemosu, originating from Gorigu, a vassal state of Gojoseon located near the upper reaches of the Liao River, rose to prominence in BCE 239.

He rallied his forces at Ungsimsan (present-day Suilan, Jilin Province) and later occupied Asadal on Mount Baekak, where he abolished the six-year republican rule of the Five Jia tribes that had temporarily filled the vacuum left by the abdication of Gojoseon’s 47th ruler, Goyeolga Dangun. With the people’s support, Haemosu was declared Dangun, marking the establishment of Northern Buyeo in BCE 232.

The name “Northern Buyeo” reflects Haemosu’s intent to signify the continuation of Gojoseon’s legacy, particularly its Third Dynasty, known as Daebuyeo. By choosing a name that emphasized the northern regions of Daebuyeo’s territory (primarily in Manchuria), Haemosu underscored his commitment to inheriting Gojoseon’s cultural and political heritage while opening a new chapter in Korean history.

While Northern Buyeo rose in Manchuria, significant changes were also unfolding in Gojoseon’s satellite states, Byeonjoseon and Makjoseon.

Byeonjoseon, which had long served as Gojoseon’s western frontier, became a refuge for Han Chinese migrants fleeing the chaos of the Warring States Period. Among these refugees was Wiman, who disguised himself as a Joseon native to escape political purges under the reign of Empress Lü of the Han Dynasty. With a following of 1,000 men, Wiman sought asylum under Jun, the king of Byeonjoseon, in BCE 195.

Jun accepted Wiman, even appointing him as a governor (Baksa) in charge of defending the western border region of Sangha-Unjang. However, Wiman secretly built up his power base and, within a year, overthrew Jun in a coup, seizing control of Wanggeomseong (modern-day Pyeongyang) and establishing his own regime in BCE 194.

Although historians like Shin Chae-ho and many modern academics have referred to Wiman’s regime as Wiman Joseon, this term is misleading. Wiman did not inherit Gojoseon’s central authority; rather, his regime only controlled the western territories of Byeonjoseon. Northern Buyeo, which had absorbed the core of Gojoseon’s heritage in Manchuria, firmly rejected Wiman’s legitimacy.

In BCE 128, Gohesa Dangun, the third ruler of Northern Buyeo, led a force of 10,000 infantry and cavalry to expel Wiman’s forces from Namryeoseong. His successor, Gowuru Dangun, attempted to eliminate Wiman’s grandson, Ugeo, but was unsuccessful and even lost 50 li of territory north of Haeseong to Ugeo’s army in BCE 118. However, Northern Buyeo soon retaliated, reclaiming Haeseong and securing the eastern bank of the Liao River (Guryoha).

In BCE 114, Northern Buyeo fortified its southern frontier by constructing wooden palisades at Jwawon and deploying troops to Namryeoseong, preparing for future conflicts with Wiman’s regime. These efforts highlight that Wiman’s domain was a localized state and did not represent the entirety of Gojoseon.

In the southern region of the Korean Peninsula, Makjoseon underwent significant transformation during this period. In BCE 195, Choi Sung, a wealthy merchant from the Liaoxi region, crossed the Bohai Gulf with his followers and established the Nakrang State in the Wanggeomseong area (modern-day Pyeongyang). The turmoil in Liaoxi, caused by the rise of the Han Dynasty and the influx of Han Chinese refugees like Wiman, drove Choi Sung to relocate and found a new state in the relatively unclaimed territory of Makjoseon.

With the founding of Northern Buyeo, the absorption of Jinjoseon into this new state, the establishment of Nakrang in Makjoseon, and Wiman’s seizure of Byeonjoseon, the Samjoseon system that had defined Gojoseon came to an end.

The overthrow of Jun and the rise of Wiman’s regime prompted the migration of many Joseon people southward. In BCE 194, Tak, a high-ranking general, led these migrants across the Han River and established a new Mahan state. Similarly, groups from Jinjoseon and Makjoseon formed the states of Jinhan and Byeonhan, respectively.

Mahan centered around Iksan in North Jeolla Province, Jinhan in Gyeongju, and Byeonhan in Gimhae, laying the foundations for the Southern Samhan era. This marked the creation of what later historians, including Shin Chae-ho, referred to as the Later Samhan (Southern Samhan) to distinguish it from the earlier Northern Samhan of Gojoseon.

Shin Chae-ho’s “Theory of the Two Samhans” underscores the continuity and transformation of the Korean people’s history. He criticizes the “Small Samhan Perspective”, which focuses solely on the Southern Samhan and ignores the broader history of the Northern Samhan in Manchuria. According to Shin, Korean history must be understood through the Great Samhan Perspective, which encompasses the expansive and dynamic history of the Korean people across the Manchurian plains and the Korean Peninsula.


The founding of Northern Buyeo by Haemosu marked a new chapter in Korean history, continuing the legacy of Gojoseon in Manchuria. At the same time, the rise of Nakrang in Makjoseon and the migration of displaced Joseon populations to the south reshaped the Korean Peninsula, leading to the emergence of the Southern Samhan.

These transitions illustrate the resilience and adaptability of the Korean people, whose history extends far beyond the limited geographic scope often portrayed in traditional narratives. Understanding this broader perspective is essential to fully appreciating the rich and complex history of Korea.

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