Site icon Business & Marketing

인식의 싸움 89. TV CF 광고 (2). [Battle of Perception 89. TV Commercial Advertisement (2)]

“그나저나 우리 내년에 TV광고 해야 하지 않나요?” 박성준이 말했다.
“응. 그래야지. 이미 사업계획에도 예산이 잡혀 있잖아?”
술을 한 잔 마시고 안주를 한 입 넣은 채 신팀장은 새삼스레 질문하는 박성준에게 퉁명스레 대답했다.

“아니, 난 모델이 궁금해서요. 모델 누구 쓸 건 가요? 지난 번 뽑은 대학생 애들은 계속 안 쓸 거죠? 난 그 애들이 좀 별로에요. 아참, 김대리님은 TV CF해본 경험이 있죠? 어떻게 생가해요?”

박성준의 질문에 조용히 술잔만 기울이고 있던 김현정대리가 마지못해 대화에 끼었다. 그녀는 여느 마케팅 직원들 답지 않게 말이 적고 수줍은 성격의 소유자였다.

“글쎄요… 음… 저도 안 쓰는 게 좋을 것 같아요. 이미지가 안 맞는 것 같아요. 그 때 선발대회가 너무 수퍼모델이나 미스코리아 뽑는 것처럼 진행되었다 보니, 화장품 모델과는 거리가 좀 멀었던 것 같아요. 나중에 그런 행사를 또 한다면 얼굴 위주로 카메라 테스트를 중요하게 해야 할 것 같아요.”

김대리의 말에 허진희가 질색을 하며 대답하였다.
“네 또요? 대리님 그런 소리하지 마세요. 전 두 번 다시는 하고 싶지 않아요.”

“하하~ 김대리, 나도 다시는 하고 싶진 않다. 이젠 우리에게 맞는 적당한 모델을 찾아야겠지.”
신팀장이 말을 거들자, 박성준이 집요하게 CF 모델에 대해 관심을 표현하며 물어졌다.

“그럼 모델은 누구 쓸 거에요? 전 요즘 전지현이 맘에 들더라고요. 그래~! 우리가 모델로 쓰면 전지현을 직접 만날 수도 있고 악수도 하고, 싸인도 받고…. 와우~ 끝내주는데요?”

“됐네, 이 사람아~. 김치국은 그만 마시고 그만 술이나 마시라고~.”

신팀장은 사심에 가득 찬 박성준의 말에 일침을 가하였지만, 내심 모델이 걱정스러웠다. 솔직히 프랑스에 가져다 바치는 돈 때문에, 다른 브랜드 보다 적은 예산을 받아서 마땅히 이미지에 맞는 유명한 배우를 쓰기가 힘들었기 때문이다.

M&C는 평균 4%의 브랜드 로열티를 내어야 하기 때문에 그 만큼 광고비 예산을 줄여야만 했다. 그래서 그는 어렵지만 참신한 신인을 발굴하거나, 빅 모델 없이 브랜드 파워와 아름다운 디자인으로만 광고를 만들어야 하는 것 아닌가 하는 생각을 오래 전부터 해왔다.

새해를 시작하며 신팀장은 그 무엇보다도 광고 준비를 우선적으로 서둘렀다. 매장 수도 어느 정도 늘었다고 하지만, 신규 매장을 더욱 증대시키는 한편 소비자 수요를 폭발시키기 위해서는, 3월쯤엔 TV CF를 터뜨려야 할 때임에 틀림없었다. 신팀장은 그 동안 함께 모델 선발대회를 진행했던 광고 대행사가 그리 마음에 들지 않아서 민이사에게 광고 대행사를 경쟁 PT하여 선정하겠다고 제안하였다.

원래는 TV CF까지 계속 같이 가기로 하며 이벤트 대행사를 연결해준 것인데, 광고대행사가 이른바 갑질을 하며 행사준비 중에 이벤트 회사와 잦은 마찰을 일으키는 바람에, 신팀장은 중간에서 일을 진행시키기 위해 엄청 곤혹을 치뤄야만 했었다.

그는 달래도 보고 경고도 하였지만, 이벤트 회사를 하청회사처럼 다루려고만 하는 너무도 권위적이었던 그 광고대행사가 도대체 마음에 들지가 않았다. 그래서 그는 그 회사를 포함해 두 개의 다른 광고대행사를 섭외해서, 총 3개 사가 경쟁하도록 하기 위해, 모든 대행사들을 한데 모아 애드 브리프(Advertising Brief)를 하였다.

애드 브리프는 광고주가 광고 대행사에게 광고를 하고자 하는 브랜드에 대하여 콘셉트와 포지셔닝, 그리고 광고방향에 대하여, 바라는 바를 전체적으로 설명하는 것이다. 신팀장이 발표한 애드 브리프를 요약해보면 아래와 같다. (계 속)

—————-

“By the way, don’t we have to run a TV commercial next year?” Park Sung-jun asked.
“Yeah, of course. It’s already included in the business plan budget, right?”
Team Leader Shin, with a drink in one hand and a bite of food in the other, curtly replied to Park’s redundant question.

“No, I’m just curious about the model. Who are we going to use? We’re not going to keep using those college students we picked last time, right? I didn’t really like them. Oh, by the way, Assistant Manager Kim, you’ve worked on a TV commercial before, haven’t you? What do you think?”

Reluctantly responding to Park’s question, Kim Hyun-jung, who had quietly been sipping her drink, joined the conversation. Unlike most marketing staff, she was a reserved and shy person.

“Well… Hmm… I also think we shouldn’t use them again. Their image just didn’t fit. The selection contest back then felt more like choosing a supermodel or a Miss Korea, which seemed far off from what a cosmetics model should be. If we ever hold such an event again, I think we should focus more on face-focused camera tests.”

At Kim’s comment, Heo Jin-hee responded with dismay.
“Oh no, not again? Please don’t say that, Assistant Manager. I never want to go through that again.”

“Ha ha~ Assistant Manager Kim, I don’t want to do it again either. Now we need to find a model that truly fits us.”
As Team Leader Shin chimed in, Park Sung-jun persistently brought the focus back to the CF model.

“So then who are we going to use as the model? I’m into Jun Ji-hyun these days. Yeah! If we cast her, we might even get to meet her, shake hands, get her autograph… Wow~ That’d be awesome!”

“Alright, that’s enough. Stop daydreaming and just keep drinking.”
Team Leader Shin sharply scolded Park’s selfish remark, though internally he too was concerned about the model selection. Honestly, due to the royalty payments sent to France, their advertising budget was lower than other brands, making it difficult to cast a celebrity who matched their image.

M&C had to pay an average of 4% in brand royalties, and this necessitated cutting back on advertising budgets. For this reason, Shin had long been considering the possibility of discovering a promising newcomer or creating ads without relying on big-name models—focusing instead on the brand power and beautiful design.

As the new year began, Shin prioritized the preparation for advertising above all else. Although the number of stores had increased to some extent, it was clearly time to launch a TV commercial around March to further expand the number of new stores and trigger an explosive consumer response. Shin, dissatisfied with the ad agency that had previously co-hosted the model selection contest, proposed to Director Min that they select an agency through a competitive presentation (PT).

Originally, the ad agency had been brought in to manage both the event and TV commercial production. However, the agency had acted high-handedly and caused frequent conflicts with the event company during the preparations, putting Shin in a difficult position to mediate the situation.

Despite trying both appeasement and warnings, he was frustrated with the agency’s authoritarian attitude, treating the event company as a mere subcontractor. As a result, he decided to bring in two other ad agencies in addition to the original one, organizing a competitive bid among the three firms by gathering them all for an advertising brief.

An advertising brief is when a client explains to ad agencies the brand’s concept, positioning, and desired advertising direction. The summary of the ad brief presented by Team Leader Shin is as follows. (To be continued)

Exit mobile version